کد خبر: ۸۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۳ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 18
شفا آنلاین>سلامت>بيهوشي عمومي هميشه لازم نيست. گاه عصب‌هايي را انتخاب کرده و اين عصب‌ها را با استفاده از دارو بلوک کرده يا مسير انتقال عصبي را مسدود مي‌کنيم تا بدون استفاده از بيهوشي کامل محلي که قرار است مورد جراحي قرار بگيرد تنها بي‌حس شود.
بيهوشي کامل مي‌تواند عوارضي براي بيمار داشته باشد. وقتي دارو براي بيهوشي کامل استفاده مي‌شود به همه نقاط بدن مي‌رسد و هوشياري بيمار از بين مي‌رود. بيهوشي عمومي همواره با خطر همراه بوده که بهتر است از اين خطر پرهيز کنيم.

 بيماري که مشکل قلبي يا ريوي دارد بهتر است تحت بيهوشي عمومي قرار نگيرد و بي‌حسي منطقه اي(رژيونال) انتخابي بهتر و منطقي‌تر است. براي مثال وقتي قرار است عمل جراحي در شانه فرد صورت بگيرد يکي از روش‌ها به جاي بيهوشي عمومي استفاده از بلوک‌هاي عصبي است که همان کارکرد بيهوشي عمومي را دارد.

 بيمار کاملا هوشيار است اما مي‌تواند مورد عمل جراحي قرار بگيرد. پزشکان در دنيا عموما از بيهوشي عمومي استفاده مي‌کنند اما بيهوشي منطقه‌اي به طور گسترده‌اي در حال جايگزين شدن بيهوشي عمومي است.

در صورتي که فرد در دست يا پاي خود نياز به جراحي دارد بهتر است از بيهوشي منطقه‌اي استفاده شود. در ايران نيز استفاده از بيهوشي منطقه‌اي در حال استفاده فراگير است و نتايج بسيار مطلوبي نيز داشته است و از نظر علمي نيز پا‌به‌پاي جهان و حتي گاهي جلوتر از بسياري از کشور‌هاي دنيا است. بيهوشي منطقه‌اي تقريبا براي تمامي اندام‌هاي بدن منهاي ارگان‌هاي مرکزي مانند قلب يا مغز قابل استفاده است. بيهوشي عمومي باخطرات بسياري همراه است و ميزان مرگ‌و‌مير و عوارض بعد از عمل نيز بسيار بالاتر از بيهوشي منطقه‌اي است. البته اين‌گونه نيست که بيهوشي‌هاي منطقه‌اي بدون عوارض باشند اما عوارض آن کمتر است و برگشت بيمار نيز بسيار راحت‌تر صورت مي‌گيرد و در عين حال با استفاده از بيهوشي‌هاي موضعي درد بعد از عمل را هم مي‌توان کنترل کرد.

 متخصصان بيهوشي با توجه به شرايط بيمار نوع بيهوشي را انتخاب مي‌کنند، البته در صورتي که در هر دو روش مهارت و تجربه کافي را داشته باشند. متخصصي که مي‌خواهد براي جراحي از بلوک عصبي استفاده کند بايد حتما تجربه و دانش کافي را داشته باشد و در حال حاضر در کشور نيز تا حد زيادي اين تجربه و دانش وجود دارد اما بيهوشي منطقه‌اي علاوه بر دانش و مهارت به وسايل و امکانات هم نياز دارد اما اين امکانات در سراسر کشور موجود نيست.

بابک اشرف‌نژادفوق‌تخصص کنترل و درمان درد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: