کد خبر: ۸۵۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 16
شفا آنلاین>اجتماعی>بهاره رهنما از چگونگی شکل گیری حلقه سفیران دیابت و راه های مبارزه با این بیماری می گوید
به گزارش شفا آنلاین،سهیلا نوری: بهاره رهنما، سحر دولتشاهی، کمند امیر سلیمانی، سام درخشانی و سروش صحت سفرای دیابت ایران شده‌اند. این 5 بازیگر سینما و تلویزیون کشور که حلقه سفرای دیابت را تشکیل داده‌اند برای آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه در خصوص بیماری خاموش دیابت که به علت سبک زندگی امروزی آمار مبتلایان به آن افزایش یافته است اعلام آمادگی کردند که تا پایان سال در فرهنگسراها و مدارس سطح شهر تهران به فعالیت‌های آموزشی بپردازند.

بهاره رهنما بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون کشور  با اشاره به اینکه در حال حاضر سفرای دیابت، آموزش اقشار مختلف شهر تهران را بر عهده گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: با پیشرفت و موفقیت این طرح مؤثر، در سال آینده آموزش‌های دیابت در سطح کشور انجام می‌شود و احتمال این وجود دارد که بر تعداد سفرای دیابت افزوده شود.

وی که مدت‌ها است به عنوان سفیر هموفیلی کشور فعالیت‌های گسترده‌ای دارد ضمن بیان این جملات افزود: بواسطه انجمن هموفیلی با شرکتی آشنا شدم که از همیاران دیابتی‌ها است و توزیع داروهای مربوط به این بیماری را بر عهده دارد. در اساسنامه تأسیس این شرکت عنوان شده است باید هر ساله بخشی از درآمدهای شرکت صرف آموزش و پیشگیری از بیماری دیابت در کشورهایی شود که نمایندگی دارند.

از آنجا که یکی از شعب این شرکت در ایران مشغول به فعالیت است، مسئولان شرکت به این نتیجه رسیدند برای آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه در خصوص بیماری دیابت، تأثیر هنرمندان کشور با توجه به ژانرهای مختلف کاری و بواسطه محبوبیتی که نزد افراد جامعه دارند، بیشتر است. طی چند جلسه نشست به این نتیجه رسیدیم تنها یک سفیر برای آموزش، اطلاع رسانی، پیشگیری از ابتلا به دیابت و عواقبی که به همراه دارد، کافی نیست و خوب است به جای یک سفیر حلقه‌ای از سفرا تشکیل دهیم که در میان افراد جامعه از محبوبیت و موقعیت اجتماعی خاصی برخوردارند و به همین واسطه بتوان آگاهی افراد جامعه را نسبت به بیماری خاموشی که بدون درد به سراغ قربانیانش می‌رود، افزایش داد.


گام‌های نخست
این هنرمند  شناخته شده کشور به چهار هنرمند دیگر که در این حلقه قرار دارند اشاره کرد و گفت: نه اینکه من سایر اعضای حلقه سفرای دیابت را انتخاب کرده باشم، اما طی برگزاری جلسات و اتاق فکرهای طولانی، ابتدا کمند امیر سلیمانی و سپس سحر دولتشاهی ـ  که به دو زبان دیگر تسلط دارد ـ و با گذشت مدتی، سروش صحت و سام درخشانی به این حلقه پیوستند و از آنجا که لازم بود تحت آموزش‌های صحیح و حساب شده قرار بگیریم تا بهترین اطلاعات را منعکس کنیم پس از چند جلسه بررسی جوانب کار، قرار شد نزد استادانی در کشورهای ترکیه و دانمارک برویم و در کمپ‌های آموزشی که در نظر گرفته شده بود شرکت کنیم اما متأسفانه یکی از روزنامه‌های کشور، بی‌محابا و بدون دانش علیه من و سایر سفرای حلقه دیابت متنی را به چاپ رسانده است، در حالی که لازم است با موضوعی به این مهمی با جدیت برخورد شود و نمی‌توان بدون آگاهی وارد عمل شد. بهاره رهنما در مورد چگونگی آغاز جلسات آموزشی گفت: در کشور ترکیه با دو پزشک و یک وکیل در ارتباط بودیم تا علاوه بر یادگیری شیوه‌های درست زندگی و استفاده از تغذیه مناسب که بیماران دیابتی یا افراد در معرض خطر را با وضعیت بهتری رو به رو می‌سازد، راه و روش احقاق حقوق افراد مبتلا به دیابت و فرایندهای مرتبط با تهیه داروی دیابتی‌ها و اشکلات احتمالی را که دراین زمینه به وجود می‌آید آموزش ببینیم.

همچنین در کشور دانمارک، شیوه برخورد صحیح و گفت‌و‌گو با مبتلایان به دیابت را از استادی که از کشور انگلیس آمده بود آموختیم، چراکه شیوه بیان مطالب به بیماران، خانواده آنها و جمعی که شنونده توضیحات‌مان هستند، به اثرپذیری هر چه بیشتر کمک خواهد کرد.

هر 15 دقیقه یک دیابتی
سفیر بیماران هموفیلی کشور درباره ویژگی‌های مثبتی که در حلقه سفرای دیابت وجود دارد گفت: این حلقه سفرا بر خلاف سایر مراکز مردم نهاد، از ابتدا به صورت اجرایی آغاز به کار کرده و به همین دلیل به صورت عملی وارد ماجرا شده‌ایم و برای ارتباط با افراد مبتلا به دیابت و خانواده‌ها و اطرافیان‌شان هر کدام از ما، ماهانه به دو مدرسه یا فرهنگسرا می‌رویم و به کسانی که به این بیماری مبتلا هستند یا در معرض ابتلا قرار دارند، سبک زندگی درست و اقدام‌هایی را که باید انجام دهند آموزش می‌دهیم تا بتوانند زندگی سالم‌ و بهتری داشته باشند.

وی یادآور شد: با وجود تعالیمی که دیدیم، به غیر از اطلاعاتی در زمینه سبک زندگی درست، تغذیه سالم، نظم دارویی و پرهیزهای اثرگذار، به هیچ عنوان در خصوص داروهای مرتبط با دیابت اظهار نظر نمی‌کنیم و در صورت پرسش سؤالاتی در این راستا، از افراد می‌خواهیم با پزشک خود مشورت کنند.

بهاره رهنما ادامه داد: سعی ما پنج نفر بر این است که با گذشت زمان، بتوانیم آمار مبتلایان به این بیماری را در سطح کشور کاهش دهیم، چراکه شرایط به گونه‌ای شده است که در ایران در هر 15 دقیقه یک نفر به بیماری دیابت دچار می‌شود، مضاف بر اینکه آمار قطع شدن اعضای بدن مبتلایان به بیماری دیابت هم کم نیست. واقعیت این است که اقدام‌های درمانی، هزینه‌های زیادی را برای فرد و جامعه به همراه دارد در حالی که می‌توان با ارائه و پیروی از شیوه‌های درست زندگی و مقابله با دیابت، این هزینه را صرف کارآفرینی جوانان کرد.

 زنگ خطر

بیماری خاموش دیابت به دلیل سبک نادرست زندگی و دور شدن افراد از طبیعت، در کلانشهرها بیشتر است.
بهاره رهنما در خصوص ریسک فاکتورهایی که باید به آن توجه داشت خاطرنشان کرد: در ایران و به دلیل فرهنگی که بر آن حاکم است بسیاری از خانواده‌ها تولد نوزاد چاق را خوشایند می‌دانند و به همین خاطر به قربانی کردن گوسفند و اقدام‌های دیگر دست می‌زنند، در حالی که باید تولد نوزاد با وزن بالا، به عنوان یک ریسک فاکتور در خصوص بیماری دیابت در نظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: اضافه وزن یکی دیگر از ریسک فاکتورهایی است که در مورد بیماری شیرین باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. من به عنوان کسی که اضافه وزن دارم می‌دانم در بسیاری از موارد نمی‌توان به سادگی اضافه وزن را کاهش داد، چراکه عوامل متعددی در این افزایش وزن دخیل هستند، از طرفی از آنجا که مادرم مبتلا به این بیماری است، خود را نیز در معرض ابتلا به این بیماری می‌دانم.

این در حالی است که افراد دارای اضافه وزن و بالای 40 سال، در موقعیت پیش دیابت قرار دارند و به عنوان توصیه برای تمام این افراد که من هم جزو آنها هستم باید گفت: روزی 20 دقیقه پیاده روی حدود 50 درصد از نگرانی‌های مربوط به بیماری دیابت را برطرف می‌کند. همچنین مصرف سیگار از مواردی است که روند بیماری را سرعت می‌بخشد و آن را از کنترل خارج می‌کند در صورتی که منع مصرف سیگار، کمک می‌کند.

افراد طول عمر بیشتری داشته و مانند افراد عادی لحظات خود را سپری کنند. علاوه بر این فست فودها و افزودنی‌های شیمیایی هم در ابتلا به این بیماری دخیل هستند، اما متأسفانه با مشغله‌های زیاد والدین، بیشتر کودکان به سراغ این گروه از مواد غذایی می‌روند و تنقلات قدیمی مانند آجیل‌ها، ماست و سبزی، کاهو و سکنجبین و... جای خود را به خوراکی‌های غیر استاندارد داده است که این شیوه زندگی، بیماری دیابت را به افراد نزدیک‌تر می‌کند. در حالی که والدین بخصوص مادران که مدیران خانواده هستند می‌توانند ذائقه فرزندان و سایر اعضای خانواده را به مصرف این قبیل خوراکی‌ها عادت ندهند.

بهاره رهنما با بیان اینکه اگر چه سابقه خانوادگی در ابتلا به بیماری دیابت مؤثر است، افزود: اگر دو نفر که یکی از آنها سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت دارد و دیگری فاقد این فاکتور باشد، با یکدیگر مقایسه شوند در حالی که فرد بدون سابقه خانوادگی به سبک زندگی خود توجهی نداشته باشد و دیگری از سبک درستی پیروی کند، جالب این است که فرد دارای سابقه خانواگی نسبت به بیماری دیابت، زندگی سالم‌تر و وضعیت بهتری خواهد داشت.

نکته مهم دیگر به موضوع خواب باز می‌گردد. فاکتوری که کاهش یا افزایش آن با ابتلا به بیماری دیابت در ارتباط است، چراکه خواب منظم در طول شبانه روز، به تنظیم ترشح انسولین در بدن می‌انجامد و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. بهاره رهنما در پایان فاکتور مهمی را که باید مورد توجه زنان جامعه قرار بگیرد معاینات و بررسی‌های دوره‌ای و مرتب 3 و 6 ماهه دانست، چراکه میان بیماری زنان و بیماری دیابت ارتباط معناداری وجود دارد.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: