کد خبر: ۸۵۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۲ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 18
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>هفته گذشته به دنبال مسموميت يک گياه پزشک به دليل مصرف بيش از اندازه داروي گياهي تاجريزي يا بلادون ، پزشکان در مورد خطر سمي بودن داروهاي گياهي هشدار دادند که در مجله پزشکي بريتانيا طي مقاله‌اي به چاپ رسيد (گياه تاجريزي يا مهر گياه و يا بلادون گياهي از خانواده گوجه فرنگي مي‌باشد و بومي اروپا، آفريقاي شمالي و آسياي غربي مي‌باشد).
 به گزارش شفا آنلاین،گياه آتروپا بلادونا که با نام مهرگياه هم شناخته مي‌شود گياهي سمي است که به صورت قانوني مي‌توان آن را خريداري کرد. در علم گياهان دارويي، اين گياه براي درمان دردهاي عصبي و اسپاسم عضلاني و کاهش ترشحات تجويز مي‌شود.

بيمار 50 ساله براي درمان بي‌خوابي خود مقدار کمي از بطري 50 ميلي ليتري اين دارو را نوشيد. او نمي‌دانست که اين مقدار کم برابر يک دوز 15 ميلي گرمي آتروپين است که به طور طبيعي در گياه بلادونا يافت مي‌شود و تاثيرات مرگباري دارد.


بيمار با تابلوي سندروم حاد آنتيکولينرژيک در بخش اورژانس بيمارستان پذيرفته شد. علائمي که بيمار از خود نشان مي‌داد شامل سرگيجه، گرگرفتگي، تپش قلب شديد و حساسيت بيش از حد بود. به دليل بيقراري شديد براي بيمار داروي آرامبخش تجويز و در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان بستري شد. روز بعد او کاملا بهبودي يافت.

پزشکاني که اين بيمار را مورد مداوا قرار دادند گزارشي را در مجله پزشکي منتشر کردند تا توجه عموم را به خطر بالقوه محصولاتي که به صورت قانوني در اختيار افراد گذاشته مي‌شود جلب کنند. آنها اظهار داشتند که هيچ گونه آموزش اجباري براي افرادي که به عنوان گياه‌پزشک کار مي‌کنند وجود ندارد و تدابير قانوني در ارتباط با صنايع گياهان دارويي در حداقل ممکن است.

منبع: MNT


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: