کد خبر: ۸۵۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۲ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 18
شفا آنلاین>سلامت>اجتماعی >در رابطه با زيان‌هاي مصرف سيگار و تنباکو زياد صحبت شده است، اما هيچ‌کدام کافي به نظر نمي‌آيد.
در بررسي‌هاي گذشته افرادي که سيگار مي‌کشيدند سه برابر افراد غيرسيگاري به سرطان ريه مبتلا مي‌شدند. اين رقم در حال حاضر به 30 برابر افزايش پيدا کرده است.

هم‌اکنون در جهان بيشتر از يک ميليارد سيگاري زندگي مي‌کند که 300 ميليون آنها را زنان تشکيل مي‌دهند. تقريباً شش ميليون نفر از مردم جهان جان خود را به علت مصرف سيگار از دست مي‌دهند که اين تعداد در کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه به يک ميزان است.

 همچنين در مطالعات جهاني مشخص شده است سيگار بيش از مصرف مواد مخدر و استفاده از اسلحه، منجر به مرگ افراد شده است.

 در ايران هم که بيش از 70 ميليون جمعيت دارد، 12 ميليون سيگاري داريم که يک ششم جمعيت کشور را تشکيل مي‌دهد. هر کدام از اين افراد به طور متوسط روزي 14 نخ سيگار مصرف مي‌کنند و اکثر آنها از سنين 12 يا 13 سالگي مصرف سيگار را شروع کرده‌اند. در ايران سالانه 65 ميليارد نخ سيگار مصرف مي‌شود که 38 ميليارد آن توليد داخل و 10 تا 12 ميليارد آن واردات رسمي و 10 تا 12 ميليارد هم قاچاق است.

به نظر مي‌رسد صنعت سيگار سودآورترين و مرگ‌آورترين تجارت در دنيا به حساب مي‌آيد. اين در حالي است که روزانه حدود 180 نفر، معادل تعداد سرنشينان يک هواپيما، بر اثر بيماري‌هاي ناشي از دخانيات جان خود را از دست مي‌دهند. به گفته سازمان جهاني بهداشت، ساده‌ترين راه کاهش مصرف دخانيات، افزايش ماليات روي محصولات سيگار است. دو مفهوم بسيار مهم در زمينه سيگار بايد در نظر داشت. غير از افرادي که سيگار مي‌کشند، سيگاري‌هاي دست دوم هم وجود دارند. سيگاري‌هاي دسته دوم افرادي هستند که با افراد سيگاري زندگي و يا معاشرت دارند و در زماني که آنان سيگار مي‌کشند، کنار آنها تنفس مي‌کنند.

 اين افراد نيز از مضرات سيگار در امان نيستند و بيشتر در معرض ابتلا به سرطان‌هاي ريه، معده و مري نسبت به افراد عادي هستند. سيگاري‌هاي دست سوم هم افرادي هستند که با وسايلي که دود و گرده سيگار روي آنها نشسته، در تماس هستند.

گرده سيگار که روي لباس، وسايل، ميز و لوازم کار و منزل مي‌نشيند نيز زيان‌بار است و مي‌تواند روي سيستم تنفسي فرد تأثير بگذارد. بنابراين نمي‌توان گفت به اين خاطر که پدري در خارج از خانه سيگار مصرف مي‌کند، باقي اعضاي خانواده وي از آسيب در امان‌اند. از سوي ديگر بيشتر نوجواناني که به سيگار روي آورده‌اند، والدين سيگاري داشته‌اند. بنابراين يک فرد با مصرف سيگار، نه تنها سلامتي و سرنوشت خود، بلکه سرنوشت چندين نسل پس از خود را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد.سپید

اسماعيـل صادقـي متخصص کودکان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: