کد خبر: ۸۵۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۳ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 17
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی >عفونت‌هاي تنفسي، شايع‌ترين علت مراجعه کودکان و والدين آنها به درمانگاه‌ها و بيمارستان‌ها به ويژه در فصول سرد سال است که در تمام سنين به خصوص در کودکان و شيرخواران که سطح ايمني پايين‌تري دارند، مشاهده مي‌شود.
شايع‌ترين اين عفونت‌ها، سرماخوردگي، سينوزيت، گلودرد و گوش‌درد است که در ميان اين موارد، سرماخوردگي از بقيه شايع‌تر بوده و کودکان بيش از بزرگسالان به اين بيماري گرفتار مي‌شوند. بيشترين عامل سرماخوردگي در کودکان نيز به ويروس‌ها مربوط مي‌شود و با درمان‌هاي کمکي از قبيل باز کردن راه‌هاي تنفسي بهبود يافته، نيازي به تجويز آنتي‌بيوتيک ندارد.

تجويز انواع شربت سينه به دليل دارا بودن ترکيبات آنتي‌هيستامين که موجب آپنه (وقفه تنفسي) در خواب مي‌شود براي کودکان زير سه سال ممنوع است و توصيه نمي‌شود. عارضه سرماخوردگي سينوزيت است.

علت سينوزيت معمولاً ويروس‌ها هستند و احتياج به درمان خاصي ندارند. اما در مواقعي که برخي از اين بيماران دچار عفونت‌هاي ميکروبي نيز مي‌شوند، بايد براي آنان درمان آنتي‌بيوتيک تجويز کرد. به جاي تجويز داروهاي شيميايي به کودکان پيشنهاد مي‌شود والدين در دوراني که کودک بيمار است، از مصرف سيگار و قليان در نزديکي وي، ممانعت کنند و دماي اتاق را در 20 درجه سانتي گراد نگه دارند. داروهاي خلط‌آور باعث ايست تنفسي در کودکان مي‌شود و نبايد مصرف آنها را براي کودکان کوچک زير سه سال تجويز کرد.

گلودرد بعد از سرماخوردگي، شايع‌ترين علت ارجاع کودکان به مراکز درماني است. اين بيماري منشأ ويروسي دارد و در کودکان زير يک سال بيشتر ديده مي‌شود. در کودکان زير يک سال که به گلودرد مبتلا شده‌اند، تجويز و مصرف آنتي‌بيوتيک توصيه نمي‌شود. اين دارو تنها در کودکان بزرگ‌تر پنج تا 15 سال که پزشک احتمال ابتلا به عفونت «استرپتوکوکي» را در آنان مي‌دهد، تجويز مي‌شود. تأخير در درمان کودکان دچار گلودرد استرپتوکوکي، ممکن است عوارضي همچون ابتلاي اين کودکان به روماتيسم حاد مفصلي يا «گلومرونفريت» را به همراه داشته باشد.

گوش‌درد هم يکي ديگر از شايع‌ترين بيماري بين کودکان شش ماهه تا دو ساله است و جالب اينجا است که همان اجرام ميکروبي که در ايجاد سينوزيت دخيل هستند در گوش‌درد هم دخالت دارند. هرچند تا پيش از رسيدن گلودرد به مرحله حاد، مي‌توان بدون تجويز آنتي‌بيوتيک، وي را درمان کرد، اما متأسفانه پزشکان از همان ابتدا به تجويز آنتي‌بيوتيک رو مي آورند که اين امر سبب افزايش مقاومت ميکروبي طي سالهاي اخير در بين مردم جامعه شده است

پرويـز طباطبايـي

عضو هيئت مديره انجمن پزشکان عفوني کودکان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: