کد خبر: ۸۵۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۷ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 15
شفا آنلاین>اجتماعی>دانشگاه استنفورد برای نخستین بار درهای آزمایشگاه‌های فوق‌پیشرفته فیزیک خود را به روی عکاسان گشود تا از تأسیسات منحصر به فرد آن عکاسی کنند.

به گزارش شفا آنلاین،آزمایشگاه فوق پیشرفته فیزیک SLAC که متعلق به دانشگاه استنفورد است، برای نخستین‌بار به عکاسان حرفه‌ای و آماتور اجازه داد تا از قدرتمندترین لیزر اشعه ایکس جهان و آزمایشگاه منابع نوری تابشی سینکترون استنفورد، عکاسی کنند.

انواع مختلفی از لیزر در جهان وجود دارد که بسته به منشاء تولید لیزر، قدرت‌ها و کاربردهای مختلفی دارند و در اندازه‌های گوناگونی قابل ساخت هستند. لیزر اشعه ایکس یکی از انواع لیزرهاست که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و تجهیزات پیشرفته‌ای دارد.

لیزر LCLS که مخفف عبارت «منبع نور هم‌راستای لیناک» است، درواقع به نام قدرتمندترین لیزر الکترون آزاد اشعه ایکس، در جهان شناخته می‌شود که به‌لحاظ توان و اندازه هیچ رغیبی در دنیا ندارد.

هدف دانشگاه استنفورد از این اقدام، حضور عکس‌های آزمایشگاه این دانشگاه در مسابقه جهانی آینده «عکاسی از کنار فیزیک» است. این مسابقه در میان عکس‌های عکاسانی برگزار می‌شود که از پشت صحنه و تجهیزات آزمایشگاه‌های فیزیک عکاسی کرده‌اند و هر سال جوایزی به برگزیدگان آن تعلق می‌گیرد.

آزمایشگاه‌های فیزیک ذرات، یکی از مهم‌ترین نقاط تولید علم در جهان امروز هستند و منشاء بسیاری از دانش‌های این‌ روزها از این آزمایشگاه‌ها آغاز شده است. عکس فوق، یکی از سه عکس برگزیده در رتبه‌های بالا برای شرکت در مسابقه امسال است که توسط ناتان تیلور، عکاس حرفه‌ای گرفته شده و به مسابقه راه ‌یافته است.

در میان عکاسانی که به استنفورد رفتند، دانیله فانیلی، برنده دور قبل مسابقات با عکس «اسباب‌بازی دایناسور» نیز حضور داشت. علاقه‌مندان می‌توانند عکس‌های برگزیده قبلی و حاضر در مسابقات امسال را در وب‌سایت SLAC تماشا کنند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: