کد خبر: ۸۵۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 13
شفا آنلاین>سلامت>بنیانگذار جراحی کلیه در ایران گفت: امروز کمبود کلیه یک بحران اجتماعی و بزرگ‌ترین معضل بهداشتی درمانی کشور است.
به گزارش شفا آنلاین،ناصر سیم فروش ظهر جمعه در جمع خبرنگاران بابیان اینکه معضل کمبود کلیه برای اهدا امروز به‌عنوان یک چالش بزرگ بهداشتی و درمانی در جهان است افزود: متأسفانه باوجود همه پیشگیری در همه کشورهای پیشرفته جهان بخصوص در آمریکا و اروپا بیماری کلیه در حال افزایش است و  امروز کمبود کلیه یک بحران اجتماعی است و بزرگ‌ترین معضل بهداشتی درمانی کشور محسوب می شود.

وی بر لزوم  تقویت سیستم پیوند کلیه در کشور  ادامه داد: باید سیستم پیوند کلیه را کماکان تقویت کنیم چون هم یک‌چهارم قیمت دیالیز است ازنظر هزینه و هم انسانی‌تر است برای گیرنده، باید این مسئله را در اولویت قرار دهیم که انجمن حمایت از بیماران کلیوی در کل کشور الآن در این زمینه خوب کارکرده است، وزارت بهداشت هم درزمینه اهدای کلیه از مرگ مغزی و همه دست‌به‌دست هم داده‌اند یک تیم بزرگ فراهم آوری اعضا در کشور داریم که فعال است .

سیم فروش بابیان اینکه در حال حاضر استقبال خوبی از پیوند کلیه از مرگ مغزی به به بیماران متقاضی پیوند کلیه در کشور صورت می‌گیرد افزود: پیوند کلیه در خط مقدم پیوند اعضا قرار دارد و در دنیا به دنبال این هستند که پیوند را به‌جای دیالیز جایگزین کنند که هم انسانی‌تر و هم ارزان‌تر است.

بیماری قند در رتبه نخست بیماری ها در کشور قرار دارد

رئیس قطب ارولوژی کشور بابیان اینکه حال حاضر بیماری قند در کشور روند افزایشی دار دارد افزود: متأسفانه امروز بیماری قند در رتبه نخست بیماری ها در کشور قرار دارد که نشان می‌دهد سبک زندگی ما دچار اختلال است و زندگی ماشینی در کنار مزایا، معایبی هم دارد.

 سیم فروش ورزش را عامل مهم در ارتقاء فرهنگ خود مراقبتی عنوان کردو گفت: توصیه می‌کنم که پیاده‌روی کنید چراکه ارزان‌ترین ورزش است و عامل مهم و اساسی در بالا بردن سطح خود مراقبی در جامعه است.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین موضوع امروز مسئله خود مراقبتی است، ما چون از خودمان مراقبت نمی‌کنیم دولت باید هزینه زیادی برای درمان ما صرف کند که کنترل مرتب فشارخون، مصرف کم‌نمک و مصرف کم‌گوشت و از همه مهم‌تر تحرک و ورزش می‌تواند تا حدودی پیشگیری بکند.

بنیانگذار جراحی کلیه در ایران بابیان اینکه در حال حاضر کمبود متخصص و جراح کلیه در کشور نداریم‌ افزود: خوشبختانه کمبود متخصص و جراح کلیه در کشور نداریم و مسئله فقط توزیع عادلانه است و تصمیمی که وزارت بهداشت اخیراً مبنی بر بومی کردن متخصصان از آن حمایت می‌کنیم.

سیم فروش گفت: افراد بااستعداد هر منطقه باید شناسایی و تربیت شود برای خدمت در منطقه خود آماده شوند.

فضای نامطلوبی برای پزشکان در کشور ایجادشده است

وی در ادامه با انتقاد از وجود برخی رویکردها و نظرات نسبت به جامعه پزشکی کشور از تهیه و پخش برخی سریال در خصوص جامعه پزشکی به عنوان«سریال موهن» نام برد و گفت: متأسفانه اخیراً جو و فضای نامطلوبی برای پزشکان در کشور ایجادشده است.

 جراح و متخصص كلیه و مجاری ادرار  افزود: در همه طبقات افراد خاطی وجود دارد. نباید جامعه بزرگ پزشکی را این‌چنین مورد بی‌مهری قرار دهیم  جامعه پزشکی وظیفه حساسی بر عهده دارد و باید از آن حمایت کنیم.

سیم فروش بابیان اینکه جوانانی که امروز در این حوزه فارغ‌التحصیل می‌شوند از نحوه برخورد رسانه ملی، وزارتخانه‌های مخالف و مردم ناراحت هستند افزود:  احترام پزشک واجب است و احترام به این قشر باید در کنار احترام به روحانی قرار گیرد. بزرگ‌نمایی خطاها در جامعه پزشکی و تولید سریال در این راستا افتخار نیست.

تربیت پزشکان بومی را باید جدی بگیریم

بنیانگذار جراحی کلیه در ایران با تأکید بر لزوم توزیع عادلانه پزشکان متخصص در کشور افزود: باید در سایر استان‌ها شرایط مشابه زندگی همانند تهران درست کنیم بعد نسبت به انتقال پزشکان به این مناطق اقدام کنیم. تربیت پزشکان بومی را جدی بگیریم.

سیم فروش در ادامه ورود خیرین حوزه بهداشت و درمان و خرید و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی را مورد تأکید قرارداد و گفت:  ورود پیدا کنند تجهیزات پزشکی بسیار گران است و دولت به‌تنهایی قادر به هزینه کرد در این حوزه نیست و باید خیر علمی داشته باشیم. احداث بیمارستان کافی نیست و باید از آن نگهداری کرد.

وی افزود: الآن وضعیت درمان بیماران کلیوی ما نسبت به سایر کشورها در موقعیت مطلوبی است بااین‌وجود ما باید در ارتقای سلامت هرروز کوشاتر باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: