کد خبر: ۸۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۸ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 12
فوق تخصص سرطان های زنان در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- فوق تخصص سرطان های زنان ،سرطان تخمدان را سومین سرطان شایع دستگاه تناسلی خانم ها بعد از سرطان دهانه رحم وسرطان رحم دانست.
دکتر شیرین گودرزی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: یک خانم امکان دارد از بدو تولد تا زمان مرگ بین یک تا یک و نیم درصد دچار سرطان تخمدان شود. اما در افرادی که سابقه فامیلی دارند میزان شیوع درآنها افزایش می یابد و تا بیش از 20 درصد هم می رسد.

وی ادامه داد:با افزایش سن میزان ابتلا به سرطان تخمدان نیز افزایش می یابد؛ به ویژه بعد از یائسگی میزان بروز این سرطان خیلی خیلی بیشتر می شود .به همین دلیل باید به کیست یا توده های تخمدانی در این سنین توجه شود.

وی هشدار داد: متأسفانه با توجه به این که میزان شیوع سرطان تخمدان نسبت به  سایر سرطان های زنان کمتر است اما میزان مرگ و میر ناشی از آن در مدت کوتاه بیشتر است. زیرا در اکثر موارد به علت بروز دیر علائم نیز در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود.

متخصص زنان و زایمان تأکید کرد: علائم این سرطان بیشتر به صورت درد شکمی و سیرشدن زودرس است و اکثر بیماران در پی نفخ و بزرگ شدن شکم به پزشکان داخلی و گوارش نیز مراجعه می کنند .در حالی که متأسفانه این علائم حاکی از پیشرفته بودن بیماری است که میزان بقای بیمار را هم کم می کند.

به گفته گودرزی تشخیص سرطان تخمدان با سونوگرافی است .بنابراین در صورت مشاهده توده یا کیست مشکوک در تخمدان باید بررسی و معاینات دقیقی انجام شود تا توده های مشکوک بلافاصله مورد جراحی قرار بگیرند.


عواملی کاهش ابتلا به سرطان تخمدان

وی در ادامه اظهار کرد:در فرادی که بیشتر بچه به دنیا آورده اند میزان ابتلا به سرطان تخمدان کمتر می شود و همچنین افرادی که سابقه مصرف قرص او سی پی به مدت 5 سال دارند میزان ابتلا به این سرطان در آنها نیز نصف می شود.

فوق تخصص سرطان های زنان همچنین افزود: حال درزنانی که سابقه نازایی و مصرف داروهای محرک نازایی به تکرار دارند، دیده شده که می تواند موجب استعداد ابتلا به این نوع سرطان شود.

وی بیان کرد: ضمن این که سابقه آندومتریوز لگنی می تواند همراهی با بعضی سرطان های تخمدان را در درازمدت نیزافزایش دهد.

به گفته وی متأسفانه علم پزشکی هنوز نتوانسته یک روش غربالگری مانند پاپ اسمیر یا ماموگرافی برای تخمدان کشف کند؛بنابراین در افرادی که سابقه فامیلی یا ژن های پر خطردارند؛ توصیه می شود سریع بچه دار شوند و بعد از تکمیل خانواده توصیه می شود که در بالای 35 سال به طور پیشگیرانه تخمدان و لوله شان نیز با جراحی خارج شود.







نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: