کد خبر: ۸۵۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 13
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت >بیش از یک هفته از روزهایی که بارندگی چند‌هزار نفر از مردم خوزستان را راهی بیمارستان کرد، می‌گذرد اما هنوز عامل یا عوامل تنگی نفس خوزستانی‌ها پیدا نشده.
به گزارش شفا آنلاین، سه سالی می‌شود که نفس ساکنان اهواز، امیدیه، رامهرمز، آبادان، ماهشهر و خرمشهر با بارش‌های پاییزی تنگ می‌شود و آنها را به مراکز درمانی می‌کشاند.  در این سال‌ها دلیل تنگی نفس ساکنان جنوب غربی کشور، پیدا نشده اما هر‌سال پاییز که می‌آید بارانی که اوایل گفته می‌شد اسیدی است، هزاران نفر را راهی بیمارستان کرده است.

 در این مدت دلایل مختلفی برای باران ناسالم خوزستان اعلام شده از فعالیت یک واحد گازی در نزدیکی اهواز تا گیاهی وارداتی که چند سالی است به خوزستان آمده.  در این مدت هیچ‌یک از این دلایل مورد تایید قرار نگرفته و حتی برای بهبود هوای شهر اهواز فعالیت مشعل گازی که داخل شهر روشن بود، متوقف شد که این توقف هم تاثیری نداشت و بار دیگر باران پاییزی، نفس اهوازی‌ها را تنگ کرد.  گمانه‌زنی‌ها و بررسی‌ها برای پیدا کردن دلایل تنگی نفس اهوازی‌ها همچنان ادامه دارد.  

در این باره، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با اشاره به گمانه‌زنی‌های مختلف درخصوص مشکلات تنفسی مردم اهواز پس از بارندگی اخیر، گفت: از زمان افزایش رطوبت و پیش از بارش‌ها تا دو روز پس از پایان بارندگی در حدود ١٧‌هزار مراجعه به بیمارستان‌های استان به دلیل مشکلات تنفسی صورت گرفت که تقریبا ٩٠‌درصد آنها مربوط به کلانشهر اهواز و مابقی از دیگر شهرها نظیر امیدیه، رامهرمز، آبادان، خرمشهر و ماهشهر گزارش شد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با یادآوری سابقه این رخداد در گذشته، ادامه داد: موضوع مراجعه گسترده مردم به بیمارستان‌ها، نخستین بار پس از بارندگی‌های آبان ٩٢ و سپس اوایل آذرماه همان ‌سال مطرح شد که با تکرار حادثه در ‌سال‌جاری، برای سومین بار مردم با چنین پدیده‌ای درگیر شدند.


مشکلات تنفسی مردم اهواز در‌سال ٩٢
او با بیان این موضوع که پس از مشکلات تنفسی سال ١٣٩٢، تمام احتمالاتی که می‌توانست باعث بروز این پدیده نادر شود با همکاری دانشگاه‌ها، اساتید و دستگاه‌های اجرایی شناسایی شد، گفت: پس از بررسی علل احتمالی، با همکاری دادگستری استان ضمن اعمال قانون؛ نسبت به پیگیری، کنترل و حذف آلاینده‌ها اقدامات لازم صورت پذیرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست (پام)، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان، تولید بنزین پتروشیمی در پتروشیمی‌های بندرماهشهر و اضافه کردن بخشی از این بنزین آلوده به بنزین پالایشگاه آبادان را یکی از دلایل احتمالی مشکلات تنفسی مردم استان پس از بارندگی‌ها برشمرد و اظهار کرد:  کیفیت پایین و آلایندگی بسیار بنزین پتروشیمی می‌توانست یکی از احتمالات بروز این پدیده باشد که درحال حاضر به‌طور کامل از چرخه سوخت کشور خارج شده است.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: جلوگیری از ورود ٢٠ تا ٢٥‌هزار بشکه نفت خام ترش که در حومه اهواز (واحد متعلق به شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون، موسوم به اهواز ٣ در مجاورت ورزشگاه غدیر اهواز) همراه با آلودگی شدید فرآوری‌اش یکی دیگر از اقدامات در راستای کاهش آلودگی شهر اهواز و مقابله با تکرار حادثه مشکل تنفسی بود که این اقدام نیز با همکاری وزارت نفت و پیگیری مستقیم رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شد.

اجرای طرح آماک اهواز برای جمع‌آوری حداقل ٦‌میلیون فوت مکعب گاز ترش همراه نفت
او تکمیل طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت (موسوم به فاز زیست‌محیطی طرح آماک) در حوزه‌ای به وسعت ٦هزار کیلومتر مربع در اطراف کلانشهر اهواز طی یکی دو ماه آینده را از دیگر اقدامات موثر در این‌خصوص برشمرد و گفت: بهره‌برداری از این طرح منجر به جمع‌آوری و ممانعت از سوزاندن حداقل ٦‌میلیون فوت مکعب گاز ترش همراه نفت خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان خاطرنشان کرد: طرح آماک در پایان ‌سال ٩٢ با٩٠‌درصد پیشرفت فیزیکی بنا به دلایلی متوقف مانده بود که در نتیجه پیگیری مداوم رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و ورود قاطعانه قوه قضاییه، تکمیل طرح مجددا در اولویت قرار گرفت.

لاهیجان‌زاده اشاره‌ای هم به توزیع سوخت استاندارد گازوییل یورو ٤ از ابتدای‌سال جاری و بنزین یورو ٤ از آبان‌ماه ‌سال ١٣٩٤ در کلانشهر اهواز داشت و ابراز امیدواری کرد: به‌زودی و با افزایش میزان توزیع سوخت استاندارد در اهواز، همچنین ورود سوخت استاندارد پالایشگاه آبادان، تمام استان خوزستان از سوخت باکیفیت بهره‌مند شوند.

او اجرای پروژه‌های متعدد زیست‌محیطی در صنایعی همچون فولاد خوزستان، گروه ملی فولاد ایران و صنایع نیشکر را از دیگر اقدامات موثر در کاهش آلودگی هوای اهواز دانست.شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: