کد خبر: ۸۴۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 10
شفا آنلاین>اجتماعی> تیمی از پژوهشگران دانشگاه های ایران و آلمان در حال بررسی و پژوهش در شهر باستانی هفت تپه هستند که متعلق به دوران امپراتوری ایلام (عیلام) است . در این کاوش ها ، مستندات ارزشمند و با اهمیتی کشف شده است .

به گزارش شفا آنلاین،حفاری های باستان شناسی و کاووش های جدید انجام شده در محوطه باستانی هفت تپه به سرپرستی بهزاد مفیدی نصرآبادی از پژوهشگران دانشگاه ماینس آلمان Mainz Universityat منجر به کشف یک کارگاه باستانی شد که در آن یک مجموعه ارزشمند از کتیبه های گلی وجود داشت . تاریخ نگارش این کتیبه ها به زمان اوج و شکوفائی این شهر در دوره امپراتوری ایلامیان (عیلامیان) باز می گردد و در این نوشته ها اطلاعات گرانقیمتی درباره هنر ، تجارت و صنایع این دوره زمانی وجود دارد .

شواهد فیزیکی و آثار به دست آمده از این دوره از کاوش های باستان شناختی بسیار مهم ارزیابی شده و از شاخص ترین موارد کشف شده می توان به آثار هنری متعددی که در مقبره یکی از زنان عالی رتبه جامعه آن زمان کشف شد اشاره کرد . علاوه بر این در کاوش های اخیر انجام شده ؛ پیکره هایی به دست آمد که بسیار هنرمندانه و استادانه ساخته شده بودند .

به گفته اعضای این تیم تحقیقاتی ، شواهد فیزیکی و آثار به دست آمده از این دوره از کاوش های باستان شناختی بسیار مهم ارزیابی شده و از شاخص ترین موارد کشف شده می توان به آثار هنری متعددی که در مقبره یکی از زنان عالیرتبه جامعه آن زمان کشف شد اشاره کرد . علاوه بر این در کاوش های اخیر انجام شده ؛ پیکره هایی به دست آمد که بسیار هنرمندانه و استادانه ساخته شده بودند .

به گفته کارشناسان ، با پایان قرن چهاردهم پیش از میلاد ، شکوه و آبادانی این شهر رو به افول رفته و زوال آن آغاز شد . دلایل این مساله هنوز به طور دقیق مشخص نبوده و پژوهشگران در حال مطالعه و بررسی این موضوع هستند که چرا و چگونه این شهر قدرتمند و آباد ، رو به ویرانی رفت . شواهد باستان شناسی نشان می دهد که این شهر به همراه معابد و قصرهای متعدد خود متروک شده و سپس از مصالح و مواد به کار رفته در این ابنیه برای ساخت خانه های عادی و محقر استفاده شده است .

از جمله مدارک و شواهد بسیار جالب توجه به دست آمده در این شهر باستانی آثار قتل عام بزرگی است که در این محل رخ داده و پزوهشگران موفق به کشف و شناسائی جمع کثیری از اجساد کشته شدگان در پشت دیوار های شهر شده اند . بر اساس گزارش شبکه خبری باستان شناسی ، کاوشگران در حال ادامه تحقیقات جهت یافتن دلیل اصلی این رویداد هستند .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: