کد خبر: ۸۴۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 10
شفا آنلاین>سلامت>دیر خوابیدن در هنگام شب، پریدن از خواب، خوابیدن‌های طولانی مدت در طول روز و نداشتن خواب عمیق می‌تواند زنگ خطری برای دچار شدن به اختلال خواب باشد.

به گزارش شفا آنلاین،  هر کدام از این علائم می‌توانند علتی داشته باشند یا ممکن است افراد با اراده خودشان این علائم را ایجاد کرده باشند اما به هر صورت وجود این اختلال با هر منشأیی می‌تواند افراد را دچار آسیب‌های جدی کند. استفاده از اینترنت و شبکه‌های مجازی در طول شب یکی از مهم‌ترین علل ابتلا به اختلال خواب است.

در حال حاضر تعداد زیادی از افراد به استفاده از اینترنت معتاد هستند به طوری که نمی‌توانند خواب شبانه خود را به صورت درست تنظیم کنند یا اگر هم بتوانند بخوابند از داشتن خواب آرام و عمیق محرومند اما خواب یکی از مهم‌ترین پایه‌های سلامتی و شادابی افراد است، بنابراین ایجاد اختلال در آن می‌تواند برای سلامتی افراد یک تهدید مهم محسوب شود.

دکتر احمد جلیلی روانپزشک و رئیس انجمن روانپزشکان ایران  می‌گوید: بهبود خستگی‌های روزانه و بازسازی مغز از خواص خواب سالم است، بنابراین نداشتن خواب کافی و صحیح می‌تواند افراد را به عوارض گوناگونی دچار کند.

وی بیان می‌کند: بیماری‌های جسمی و روانی از علل اصلی ابتلا به اختلال خواب هستند. ابتلا به بیماری‌های جسمی مانند بی‌اختیاری ادرار، تنگی نفس و گچ گرفتگی می‌تواند خواب افراد را دچار اختلال کند. همچنین اختلال خواب جزو شایع‌ترین علائم ابتلا به بیماری‌های روانی محسوب می‌شود بنابراین افراد بهتر است در صورت دچار شدن به این بیماری به پزشک متخصص مراجعه کنند، چراکه امکان دچار شدن آنها به بیماری‌های روانی وجود دارد.

دکتر جلیلی با تأکید بر اینکه افزایش استرس و تنش در محیط ‌های کاری یکی از عوامل اصلی افزایش اختلال خواب در کشور است، تصریح می‌کند: شیفت‌های شبانه تهدید جدی برای سلامت افراد هستند همچنین محیط‌های کاری نامناسب و برابر نبودن میزان تلاش و پاداش افراد می‌تواند زمینه ایجاد تنش و استرس را در افراد افزایش دهد.

این روانپزشک با اشاره به اینکه کنگره امسال روانپزشکان ایران هشداری به مردم برای جدی گرفتن عوارض اختلال خواب بود، بیان می‌کند: علت اصلی ایجاد اختلال‌های خواب در کشور رفتارهای نامناسب افراد است، بنابراین آگاه‌سازی مردم در خصوص عوارض اختلال خواب می‌تواند نقش مؤثری را در کاهش این عارضه داشته باشد. از این‌رو به افراد توصیه می‌شود از خوابیدن در طول روز و بیدار ماندن بویژه در ساعت‌های اولیه شب پرهیز کنند. بیدار ماندن در ساعت‌های اولیه شب می‌تواند افراد را دچار عوارض جدی کند چراکه خواص اصلی خواب در ساعت‌های اولیه شب تداعی می‌شود.
به گفته رئیس انجمن روانپزشکان ایران بر اساس تحقیقات صورت گرفته اختلال خواب می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به بیماری‌های جسمی و روانی کند همچنین این عارضه می‌تواند شانس افراد برای ابتلا به بیماری افسردگی و قلبی را افزایش دهد. افراد باید به خاطر داشته باشند راه درمان این عارضه استفاده از قرص‌های آرامش بخش و مسکن به صورت خودسرانه نیست و آنها باید از مصرف این داروها به صورت خودسرانه پرهیز کنند.

دکتر جلیلی با اشاره به اینکه اغلب بیماری‌های جسمی و روانی می‌توانند منجر به اختلال خواب شوند، تصریح می‌کند: اضطراب، افسردگی، ابتلا به وسواس و اسکیزوفرنی در افراد می‌تواند منجر به این عارضه شود. استفاده از فضاهای مجازی و اینترنت به صورت طولانی مدت نیز یکی از علل اصلی در ابتلا به اختلال خواب است. دنیای مجازی نیز همانند اختراع‌های دیگر بشریت دارای ضررها و فوایدی است اما می‌توان با استفاده درست از آنها از ایجاد این عوارض جلوگیری کرد.


رئیس انجمن روانپزشکان ایران، در خاتمه بیان می‌کند: استفاده نادرست از فضای مجازی تهدید جدی برای سلامت انسان‌ها محسوب می‌شود. افراد می‌توانند در ساعت‌های محدودی در طول روز از فضای مجازی استفاده کنند اما استفاده از این وسیله نباید به صورتی باشد که آنها علاوه بر از دست دادن وقت مفید خود، دچار بیماری‌های جسمی و روحی نیز شوند. میزان تأثیرگذاری اینترنت و فضای مجازی نیز یکی از مسائل مهم مطرح در کنگره امسال روانپزشکان ایران بود. سالم زندگی کردن، انجام ورزش و مصرف غذاهای سالم نیز نقش مؤثری در پیشگیری از این عارضه  ایفا می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: