کد خبر: ۸۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 08
شفا آنلاین>سلامت>باور عمومی این است که افزودنی‌های غذایی برای سلامت ما خوب و مفید هستند اما تحقیقات چیز دیگری را نشان می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،قدمت استفاده از افزودنی‌های مواد غذایی به هزاران سال قبل برمی‌گردد یعنی از چند هزار سال پیش مردم از نمک یا حتی شکر برای طعم دادن و بالا بردن مدت زمان ماندگاری محصولات غذایی‌شان استفاده می‌کردند ولی این روزها کم نیستند کارخانه‌های مواد غذایی که از حالت کاملاً طبیعی خود خارج شده و تا حدودی مواد شیمیایی به آن‌ها افزوده می‌شود، تولیدکنندگان که از روی قصد به خاطر بالا بردن کیفیت محصولات آن‌ها را به مواد غذایی می‌افزایند.

افزودنی‌های مجاز و غیرمجاز
افزودنی‌های مجاز و غیر خود به 2گروه تقسیم می‌شوند.افزودنی‌های عمدی و غیرعمدی افزودنی‌های آن گروه‌هایی را شامل می‌شوند که تولیدکنندگان از روی قصد به خاطر بالا بردن کیفیت محصولاتشان آن‌ها را به مواد غذایی می‌افزایند تا هر چه بیشتر محصولاتشان به فروش برسد اما در این بین افزودنی غیرعمدی افزودنی است که در طول چرخه تولید تا مصرف به بدن مصرف‌کنندگان می‌رسد.

استفاده بی‌رویه از افزودنی ها در موادغذایی
علی کشاورز دکترای تخصصی علوم تغذیه  گفت: مواد افزودنی زیادی که به انواع محصولات غذایی صنعتی از قبیل شیرینی‌جات و آبمیوه اضافه می‌شود، مانند نگهدارنده‌ها، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، عطر، طعم‌دهنده‌‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت اثری نداشته باشند یا مقدار آن‌ها در مواد غذایی در حد استاندارد باشد ولی مقدار این مواد در کل دریافت‌های روزانه و حتی  ماهانه در نظر گرفته شود می‌تواند خطری برای سلامتی باشد به ویژه اگر مصرف اینگونه محصولات از سنین کودکی آغاز شده باشد.

وی ادامه داد: مواد نگهدارنده مواد شیمیایی، طبیعی یا مصنوعی هستند که آن‌ها را به موادغذایی، رنگ، نمونه‌های محیطی و مواد دارویی اضافه می‌کنند تا این مواد را از افساد ناشی از رشد میکروب‌ها با فساد ناشی از تغییرات شیمیایی محافظت کنند.

شیرین‌کننده مصنوعی به نام آسپارتام
این متخصص تغذیه در ادامه از شیرین‌کننده مصنوعی آسپارتام گفت: یکی از مواد افزودنی که در واقع نوعی شیرین کننده است آسپارتام به شمار می‌رود که به اصطلاح شیرین‌‌‌کننده مصنوعی است و در محصولات رژیمی یا بدون قند در نوشابه‌های رژیمی، شربت‌های سرفه و حتی غلات صبحانه به کار می‌رود.

کشاورز یادآور شد: مواد افزودنی موجود در مواد غذایی نقش اساسی در تهیه مواد غذایی مغذی و مقوی دارند. اگر چه امروزه از موادی هم‌چون وانیل و نمک به صورت متداول استفاده می‌شود. هدف از این بررسی ارائه اطلاعات مناسب در زمینه افزودنی‌‌های غذایی و علل استفاده از آن‌ها می‌باشد. ولی باور عمومی این است که این افزودنی‌های غذایی برای سلامت ما مفید نیستند ولی تحقیقات چیز دیگری را نشان می‌دهد.

چه تفاوتی بین افزودنی‌های طبیعی و مصنوعی وجود دارد؟
این متخصص تغذیه در پایان یادآور شد: برخی از مواد افزودنی از منابع طبیعی هم‌چون دانه‌‌های سویا غلات و یا چغندر قند تهیه می‌شوند که دسته اول با تولید ماده‌ای به نام لیستین به حفظ قوام محصول کمک می کنند. و دسته دوم از پودر این ماده غذایی به عنوان افزودنی رنگی در صنایع غذایی استفاده می‌کنند.

کشاورز گفت: تمامی مواد غذایی چه آن‌ها که از باغچه منزل تهیه می‌شوند و چه آنهایی که از فروشگاه‌های بزرگ خریداری می‌شوند دارای ترکیبات شیمیایی هستند. در واقع تمامی مواد غذایی موجود در عالم طبیعت شامل واحدهای ساختاری شیمیایی هستند این عناصر به طرق مختلف با یکدیگر ترکیب شده و موادی مانند نشاسته، پروتئین، چربی، آب و ویتامین تولید می‌کنند که در مواد غذایی یافت می‌شوند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: