کد خبر: ۸۴۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۷ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 08
شفا آنلاین>سلامت>دست یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین اعضای بدن انسان است که آسیب به آن می‌تواند افراد را دچار عوارض جدی کند.
به گزارش شفا آنلاین،  مفاصل و استخوان‌های دست ممکن است دچار آسیب‌های مختلفی شوند. اغلب این آسیب‌ها در اثر سقوط، تصادف، زمین خوردن و مشکلات مادرزادی ایجاد می‌شوند اما امکان بازگشت این افراد به سلامت کاملشان بر اساس نوع آسیب دیدگی متفاوت است.

شواهد نشان می‌دهد اغلب مردم آگاهی‌های لازم را در خصوص اقدام‌هایی که باید در هنگام ابتلا به شکستگی‌های ناحیه دست انجام دهند ندارند و بدرستی نمی‌دانند که هنگام آسیب به ناحیه دستشان در ابتدا باید به کجا مراجعه کنند اما مراجعه به مراکز و متخصص ارتوپدی بهترین اقدام در هنگام ایجاد این عارضه است.

دکتر علیرضا حقانی فوق تخصص دست  با تأکید بر اهمیت آشنایی با انواع شکستگی‌ها و نحوه برخورد با آن، می‌گوید: شکستگی‌های ناحیه انگشتان، ساعد، مچ، بازو، آرنج و شانه شامل شکستگی‌های ناحیه دست می‌شوند.

درمان این نوع شکستگی‌ها بر اساس سن افراد متفاوت است. اغلب درمان شکستگی‌های ناحیه دست در کودکان آسان‌تر و در سالمندان دشوار‌تر است. در صورت ایجاد آسیب دیدگی‌های ناحیه دست پزشک ابتدا با استفاده از عکس‌ها و آزمایشات مختلف محل آسیب دیدگی را به صورت دقیق بررسی می‌کند. در اغلب موارد درمان این نوع آسیب دیدگی‌ها نیاز به جراحی ندارند و بواسطه جا‌اندازی و گچ‌گیری درمان می‌شوند اما در صورتی که آسیب دیدگی شدید باشد محل آسیب دیدگی توسط پزشک جراحی می‌شود.

به گفته این متخصص بیمار پس از گچ گرفتگی یا جراحی به صورت کامل بهبود می‌یابد اما باقی ماندن عوارضی مانند غده استخوانی و عفونت‌های پس از درمان نیز می‌تواند کارایی دست افراد را کاهش دهد. درمان ناقص یا غلط بیماران توسط پزشک می‌تواند کارایی دست را به صورت کامل از بین ببرد. شواهد نشان می‌دهند در رفتگی مچ دست در کودکان به ندرت ایجاد می‌شود اما درمان این کودکان به خاطر قرار گرفتن در سن رشد بسیار مشکل است. امکان آسیب به اعصاب دست و اطراف مچ در صورت شکستگی وجود دارد.
وی تصریح می‌کند: خودزنی و فشارهای عصبی از مشکلاتی هستند که امکان ایجاد آنها در هنگام دچار شدن به این عارضه وجود دارد.

این آسیب دیدگی در هنگام ترساندن اطرافیان و خودکشی ایجاد می‌شود که ابتلای آن در میان افراد بسیار شایع است.  این افراد اغلب برای خودکشی یا خودزنی از بریدن ناحیه مچ خود استفاده می‌کنند که در این‌صورت اغلب اعصاب، عروق و تاندوم هایشان دچار آسیب می‌شود. بیشتر آسیب دیدگی‌هایی که در هنگام خودزنی و فشار عصبی ایجاد می‌شوند برگشت ناپذیر هستند و در بیشتر این موارد کارایی دست افراد به صورت کامل از بین می‌رود.


دکتر حقانی با اشاره به اینکه زمان در هنگام درمان دررفتگی دست از اهمیت بسزایی برخوردار است، می‌گوید: هرچه زمان مراجعه بیمار طولانی‌تر باشد بهبود بیمار نیز مشکل‌تر است. مراجعه دیرهنگام بیمارانی که دچار در رفتگی ناحیه دست شده‌اند آنها را دچار عوارض جدی و برگشت ناپذیر می‌کند. تکنیک‌های خاصی برای جا‌اندازی دست افراد وجود دارد که باید توسط پزشک متخصص ارتوپدی انجام شود. مراجعه به شکسته بندهای محلی و خود درمانی افراد را دچار آسیب‌های جدی می‌کند.

این فوق تخصص دست در خاتمه بیان می‌کند: در اغلب موارد دیده شده که مراجعه به این افراد منجر به نقص عضو بیمار شده است. متأسفانه برخی از پزشکان عمومی نیز در اورژانس‌ها اقدام به جا انداختن دست بیماران می‌کنند.

این پزشکان از تکنیک‌های جا‌اندازی آگاهی ندارند و افراد را دچار مشکل‌های جبران ناپذیر می‌کنند. بیماران باید بدانند که در هنگام آسیب به ناحیه دست خود به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنند و از مراجعه به پزشک‌های غیر متخصص پرهیز کنند. بهترین کار هنگام در رفتگی ناحیه دست حرکت ندادن ناحیه آسیب دیده و مراجعه فوری به مراکز ارتوپدی است.







نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: