کد خبر: ۸۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 07
شفا آنلاین>سلامت جنسی>موضوع افزایش سقط جنین در جامعه و خطرات ناشی از آن‌که گاهی منجر به مرگ مادر می‌شود مسأله‌ای شد تا کارگروه مسائل اجتماعی انجمن جامعه شناسی ایران آن را آسیب شناسی کند.
به گزارش شفا آنلاین،نخستین سخنران جلسه دکتر سیمین کاظمی جامعه شناس  بود. او ابتدا به قانون سقط جنین اشاره می‌کند و می‌گوید: «قانون فقط در زمانی که حیات مادران به خطر می‌افتد سقط جنین را مجاز می‌داند که آن هم با تأیید پزشکان متخصص و پزشکی قانونی است. برخی از زنان که درگیر حاملگی ناخواسته می‌شوند و تمایلی برای به دنیا آوردن جنین ندارند مجبورند جنین را در مراکز غیربهداشتی سقط کنند. این گونه سقط‌ها عوارض بسیاری برای مادر دارد. خونریزی داخلی، عفونت رحم، سوراخ شدن رحم و در مواردی هم مرگ از پیامدهای آن است.»

وی تأکید می‌کند: «سقط با دارو (اعم از قرص یا آمپول) یا به وسیله کورتاژ انجام می‌شود. درسقط جنین‌هایی که با قرص و آمپول انجام می‌شود، بسته به نوع قرص یا دارویی که مصرف می‌شود، سقط با فاصله‌ای زمانی انجام می‌شود و قیمت داروی آن هم معمولاً بین یک و نیم تا 4 میلیون تومان است.»

او می‌گوید: «درمان‌های دارویی برای سقط جنین‌های عمدی موجب افزایش فشار خون، اختلالات قلبی- عروقی، سردردهای مزمن یا پارگی روده و رحم، عفونت‌های شدید یا خارج شدن رحم از بدن مادر می‌شود. اگر بقایای جنین در رحم باقی بماند می‌تواند مشکلات بسیار زیادی برای مادر به وجود آورد، این امر می‌تواند موجب خونریزی‌های شدید، شوک و حتی مرگ در زنان شود.»


کاظمی با تأکید بر اینکه در برخی از استان‌ها سقط جنین مونث بیشتر از مذکر است، می‌گوید: «شواهد نشان می‌دهد در دو استان وقتی خانواده متوجه می‌شوند که جنین دختر است به خاطر باورهای غلطی که دارند مادر مجبور می‌شود جنین دختر را سقط کند. ترجیح  آنها  بیشتر به سمت جنین مذکر است و این موضوع هم پیامدهای منفی خود را دارد.»
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: