کد خبر: ۸۴۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 05
شفا آنلاین>اجتماعی>دي‌اکسيد نيتروژن (No2) منتشرشده در هوا هرساله سبب مرگ هزاران نفر در جهان به‌ويژه کودکان و سالمندان شده است.
به گزارش شفا آنلاین،با کمک تحقيقات دانشمندان RMIT استراليا به‌زودي اين امکان به وجود خواهد آمد که تلفن هوشمند شما بتواند به شما هشدارهايي درباره ميزان خطرناک NO2 هوايي که تنفس مي‌کنيد، بدهد.

اين گروه تحقيقاتي به رهبري پروفسور کوروش کلانترزاده، مي‌گويند حسگرهاي فعلي تنها مي‌توانند مولکول‌هاي دي‌اکسيد نيتروژن را از طريق صفحات نازک دي سولفيد قلع جذب و شناسايي کنند. اين حسگر با تجزيه‌وتحليل ميزان مولکول‌هاي جذب‌شده، مي‌تواند ميزان تجمع گاز را در فضاي اطراف شما معين سازد.

 دي سولفيد ميل ذاتي‌اي براي ترکيب شدن با دي‌اکسيد نيتروژن دارد، درنتيجه اين حسگر، با داشتن اين خاصيت ويژه مي‌تواند برآورد دقيقي از ميزان مولکول‌هاي اين گاز را در اختيار کاربر آن قرار دهد.

کلانترزاده در ادامه مي‌گويد: «عدم دسترسي عمومي به نظارت مؤثر، يکي از موانع اصلي در کاهش اثرات مضر اين گاز است. در حال حاضر امکان سنجش اين گاز با هزينه‌هاي هنگفتي روبروست که يا بسيار گران است يا مشکلات جدي در شناسايي و تميز آن با ساير گازها دارد. اما روشي که ما اقدام به توسعه آن کرده‌ايم، نه‌تنها مقرون‌به‌صرفه است که بلکه بهتر از ساير ابزارها مي‌تواند اين گاز خطرناک را تشخيص دهد.»

Gizmag

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: