کد خبر: ۸۴۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 05
شفا آنلاین>اجتماعی>سیاسی>کمتر از چهار ماه نفس‌گير به هفتم اسفند 94 باقي مانده و تنور انتخابات در حال داغ ‌شدن است.

به گزارش شفا آنلاین، واژه‌اي آشنا براي بيشتر مردان سياست در روزگار شمارش معکوس. هفته‌ها يا ماه‌هاست که شخصيت‌ها و گروه‌هاي مختلف سياسي حرف از انتخابات مي‌زنند. نيروهاي اصلاح‌طلب براي همراهي مجلس با دولت در تکاپو هستند و اصولگرايان در تلاشند تجربه تلخ گذشته را در لابه‌لاي زمان فراموش کنند و يک‌بار ديگر بخت خود را بيازمايند تا شايد تجربه مجلس هفتم، هشتم و نهم براي آنها تکرار شود.

در هفته‌هاي اخير نيروهاي اجتماعي هم در حوزه انتخابات فعال‌تر شده‌اند. زنان و جوانان اصلاح‌طلب توانسته‌اند سهمي از ليست انتخاباتي اين جناح را به خود اختصاص دهند و تشکل‌هاي دانشجويي هم بر فعاليت خود افزوده‌اند. در اين ميان، روند فعاليت و اقدامات تشکل‌هاي پزشکي چگونه است؟

براي دستيابي به پاسخ اين پرسش، سراغ تشکل‌هاي جامعه پزشکي رفته‌ايم؛ سراغ «انجمن اسلامي جامعه پزشکي ايران»، «انجمن اسلامي پزشکان ايران» و «سازمان بسيج جامعه پزشکي» از دو طيف اصلاح‌طلب و اصولگرا. اين تشکل‌ها، کدام راهبرد انتخاباتي را برمي‌گزينند و چه برنامه‌اي دارند؟


تشکيل کميته انتخاباتي پزشکان اصلاح‌طلب

روزگار تشکل اصلاح‌طلب جامعه پزشکي چگونه است؟ سيد رضا رئيس‌کرمي، عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي جامعه پزشکي ايران، دراين‌باره  مي‌گويد: «کميته انتخاباتي تشکيل شده که در آنجا، جلسات و رايزني‌هاي درون‌گروهي براي همگرايي بيشتر اصلاح‌طلبان انجام مي‌شود.

اما بيشترين فعاليت‌ها بعد از نهايي شدن ليست نامزدها خواهد بود. در جامعه پزشکي دو طيف سياسي حضور دارند که تشکل و هويت سياسي خاص خود را دارند. ولي اين تشکل‌ها با همديگر ائتلاف نمي‌کنند. اعضاي کميته انتخاباتي، بيشتر از شوراي مرکزي انجمن و اعضاي بيرون انجمن هستند؛ که با شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در ارتباط مستقيم هستند. رابط‌هاي جامعه پزشکي، در استان‌ها و تهران انتخاب شده تا افراد صاحب‌صلاحيت و صاحب نفوذ را شناسايي کنند.»

رئيس‌کرمي، به ليست واحد انتخاباتي انجمن اسلامي جامعه پزشکي ايران، در استان‌ها اشاره مي‌کند؛ اما درباره سهم جامعه‌پزشکي در اين ليست تاکيد مي‌کند: «هدف سهم‌خواهي جامعه پزشکان نيست؛ اما اين اقشار به‌لحاظ حضور اجتماعي، جز سرمايه‌هاي جامعه هستند که در مجلس قبلي تعدادشان به 35 نفر مي‌رسيد و در اين مجلس هم شرايط خوبي خواهند داشت.»


تک ليست با جبهه اصلاحات

عزت‌الله گلعليزاده، ديگر عضو انجمن اسلامي جامعه پزشکي ايران، هم درباره برنامه اين تشکل اصلاح‌طلب براي انتخابات مجلس دهم  گفت: «انجمن اسلامي جامعه پزشکي ايران، ذيل جبهه اصلاحات تعريف مي‌شود؛ و از تصميم شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات پيروي خواهد کرد. البته دکتر ظفرقندي، دبيرکل انجمن، در اين شورا حضور فعال دارند و اين ارتباط، تاثير مثبتي در همگرايي انجمن با ديگر گروه‌هاي سياسي اصلاح‌طلب خواهد داشت.» گلعليزاده درباره ليست واحد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس توضيح داد: «با فعاليت شورايعالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان شرايط بهتر مي‌شود.

اين شورا در عملکرد نيروهاي سياسي تاثير جدي خواهد داشت و فعاليت‌ها را منسجم‌ و هدفمند‌تر مي‌کند. از طرف ديگر تشکيل کميته انتخاباتي اقدام خوبي است. اما قرار نيست کميته، در امور شهرستان‌ها دخالت کنند. نظام تصميم‌گيري از بالا به پايين نيست و برعکس آن اتفاق مي‌افتد.» به گفته وي، «توسط شوراي کميته انتخاباتي اصلاح‌طلبان، اعضا در شهرستان‌ها، شناسايي و معرفي مي‌شوند و اگر به ‌اختلاف برخوردند؛ قرار است افرادي از مرکز ورود پيدا کنند.»

وي در پاسخ به اين پرسش که «اين ائتلاف با چه گروه‌هايي انجام مي‌شود؟»، توضيح داد: «جبهه اصلاحات ليست واحدي خواهد داشت و قرار نيست انجمن ساز ناکوک و ناهماهنگ بزند. انجمن اسلامي جامعه پزشکي ايران هم پايبند تصميم جبهه اصلاحات خواهد بود. انجمن دو وجه مشخص دارد: وجه سياسي، وجه صنفي؛ و اين ائتلاف با نيروهاي سياسي اصلاح‌طلب صورت مي‌گيرد. البته مجلس بايد جاي افراد کارشناس، مقبول و توانمند باشد و معتقديم بايد در مجلس آينده دگرديسي اتفاق بيفتد.»

وي در مورد سهم پزشکان و انجمن در اين ليست ائتلافي گفت: «به‌دنبال سهم‌خواهي نيستم. مجلس آينده بايد جاي همدلي، انسجام اصلاح‌طلبان و همگرايي باشد.» گلعليزاده در پاسخ به اين پرسش که «قرار است براي همگرايي اصلاح‌طلبان انجمن چه رويه‌اي را در پيش بگيرد؟»، گفت: «نماينده انجمن در شوراي هماهنگي در اين همگرايي نقش مثبتي دارد و سياست کلي را به اعضا منتقل و راهبردها را مشخص مي‌کند.

تشکيل شورايعالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان نقطه عطفي در ساختار تشکيلاتي جبهه اصلاحات و سياست حزبي در ايران است. حزب بنيان دموکراسي است و تحزب به توسعه کمک مي‌کند و همين تحزب در دو سال قبل، ايران را از تداوم پوپوليسم مرسوم و تحريم نجات داد. بار ديگر براي گذر از پايداري و اصولگرايي تندرو به تداوم اين تفکر نياز داريم. در کنار شوراي مشورتي و هماهنگي اصلاح‌طلبان وجود يک نهاد مشترک که بتواند برنامه انتخاباتي اصلاح‌طلبان را به يک نقطه مشترک برساند، ضروري است؛ به‌خصوص که شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات اقدام به تشکيل کميته انتخابات کرده و اين کميته با شوراي راهبردي اصلاح طلبان همپوشاني خواهد داشت. همه اين تشکل‌ها با راهبرد ائتلاف براي هدف کار مي‌کنند و «انجمن اسلامي جامعه پزشکي ايران» در اين راستا قدم برمي‌دارد.»


تبعيت پزشکان اصولگرا از جبهه پيروان

گردش روزگار، اختلاف اصلاح‌طلبان را به ائتلاف و وحدت بدل کرده است. اصولگرايان هم مي‌خواهند از اردوگاه رقيب، درس ائتلاف بياموزند. اما بايد پرسيد آيا اصولگرايان ميانه قافيه را باخته‌اند يا در عرصه ائتلاف گام برمي‌دارند؟

آيا عرصه را به تندروها واگذار کرده‌اند و خود به دنبالشان مي‌دوند؟ وضعيت در تشکل پزشکي اصولگرايان چگونه است؟ علي‌اکبر ولايتي رئيس انجمن اسلامي پزشکان ايران است. انجمني که به‌گفته سيد علي رياض (عضو شوراي مرکزي، سخنگو و رئيس کميته سياسي و کميته انتخاباتي) جز 17 گروه ائتلافي با جبهه پيروان خط امام و رهبري است که ستاد انتخاباتي خود را تشکيل داده است. رياض درباره فعاليت‌هاي انتخاباتي پزشکان اصولگرا  گفت: «ما فعاليت انتخاباتي خود را در راستاي اهداف و تصميمات جبهه پيروان خط امام و رهبري و در مسير گفتمان اصولگرايي و نظام جمهوري ‌اسلامي ايران انجام مي‌دهيم. بر اساس همين گفتمان، پزشکان فعال و خبره به مجلس نهم راه پيدا کردند. بعضي از اين پزشکان که عضو شوراي مرکزي انجمن هم هستند در کميسيون‌هاي متعدد عضو هستند و اين‌بار هم اگر ثبت‌نام کنند، مورد حمايت هستند.» او در پاسخ به اين سوال که «آيا ليست جداگانه‌اي براي انتخابات مجلس خواهند داشت؟»، گفت:«ما بر اساس تصميمات جبهه پيروان خط امام و رهبري در جهت ائتلاف اصولگرايان تلاش مي‌کنيم.» رياض در مورد سهم پزشکان عضو انجمن در اين ليست ائتلافي هم تصريح کرد:«به دنبال سهم‌خواهي نيستيم و فقط هدف ما کارآمدي، مقبوليت و صالح بودن نيروها است.»


موضع اصولگرايان در قبال جبهه پايداري

جبهه پيروان خط امام و رهبري تلاش مي‌کند با جبهه پايداري انقلاب اسلامي ائتلاف کند. به‌گفته محمدرضا باهنر (رييس اين جبهه): «اتحاد ميان همه جريانات اصولگرايي حتي جبهه پايداري لازم و ضروري است، بدون شک امروز مواضع جريان تند اصولگرايي تعديل يافته و جريان اصولگرايي بايد اصلاح‌طلبان کشور را تنها به عنوان رقيب بپذيرد و از ائتلاف با آنها به صورت جدي اجتناب کند.»

رياض در پاسخ به اينکه «آيا انجمن اسلامي پزشکان ايران که رئيس آن (علي‌اکبر ولايتي) در انتخابات 92 مقابل کانديداي جبهه پايداري (سعيد جليلي) بود؛ به ائتلاف با اين طيف رسيده و آيا اين ائتلاف در تناقض با خط و مشي رئيس انجمن نيست؟»، چنين پاسخ داد: ‌«ما مسير اختلافي طي نمي‌کنيم. ما در شوراي مرکزي به نکات اشتراک که کم هم نيستند توجه مي‌کنيم. مسير آينده اصولگرايان وحدت است نه افتراق.»


بسيج جامعه پزشکي ليست مجزا نمي‌دهد

«سازمان بسيج جامعه پزشکي در سياست دخالت نمي‌کند.» اين تاکيد مجيد احمدي است. احمدي، معاون سياسي سازمان بسيج جامعه پزشکي، با بيان اين مطلب به  گفت:«بسيج جامعه پزشکي، حزب سياسي، نهاد صنفي يا سازمان مردم‌نهاد نيست که درجريان انتخابات از کسي حمايت کند يا ليست انتخاباتي تهيه کند. بسيج نهاد انقلابي فراگير است که همه اعضاي نظام سلامت که معتقد به مباني انقلاب اسلامي هستند را عضو خود مي‌داند. بسيج جامعه پزشکي، در همه انتخابات ملي و صنفي کشور طبق قانون‌اساسي شرکت مي‌کند. اما تاکنون ليستي ذيل نام سازمان، در هيچکدام از انتخابات منتشر نشده و کانديداي فعال در انتخابات، همه گرايش‌هاي سياسي طبق اساسنامه اين تشکل، حق استفاده از نام سازمان را ندارند.»

احمدي در پاسخ به اينکه «آيا سازمان در انتخابات مجلس دهم، ليست واحدي ارائه مي‌دهد يا نه؟»، گفت: «ما هيچ ليستي نخواهيم داشت. اين قانون بسيج است.

اما براساس گفتمان غالب در بين اعضاي بسيج، اين انتظار وجود دارد که آراي اعضا، بيشتر به سمت گفتمان‌هايي گرايش پيدا کند که همخواني و تطابق عملي بيشتري با گفتمان امام(ره)، رهبري و انقلاب باشد.

ولي سازمان چون گذشته تاکنون در قبال هيچ کانديدايي موضع‌گيري رسمي نداشته و مجموعا براساس منويات مقام معظم رهبري آرا را حق‌الناس و انتخاب هريک از کانديداهايي که از مجراي شوراي نگهبان گذشته براي اعضا خود امري شخصي و محرمانه مي‌داند. توجه داشته باشيد که ما سياست ديکته شده نداريم که له يا عليه کسي عمل کنيم. الان هم برنامه‌‌اي براي ورود به انتخابات نداريم اما با تمام پزشکان موافق و مخالف مثلا در طرح تحول سلامت يا در موارد مرتبط رايزني مي‌کنيم و ارتباط منسجمي داريم.»

يک دندانپزشک رئيس هيأت مرکزي بازرسي انتخابات شد

مباحث انتخاباتي در ميان فعالان سياسي جامعه پزشکي در حالي بالا گرفته که رئيس هيأت مرکزي بازرسي انتخابات يک دندانپزشک است. اخيرا وزير کشور در حکمي سيد سلمان ساماني را به‌عنوان رئيس هيأت مرکزي بازرسي انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي منصوب کرد.

ساماني، متولد سال 59و دانش‌آموخته دندانپزشکي از دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد است. او در سال 85توانست با پيروزي در انتخابات به عنوان عضو شوراي شهر شهرستان فاروج انتخاب شود و در ادامه به‌عنوان سخنگوي شورايعالي استان‌ها انتخاب شد. وي تا سال 92 به‌عنوان مسئول دفتر رحماني فضلي در ديوان محاسبات اداري فعاليت مي‌کرد و با معرفي رحماني فضلي به‌عنوان وزير کشور دولت يازدهم، به سمت رياست مرکز مديريت عملکرد، بازرسي و امور حقوقي وزارت کشور منصوب شد.سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: