کد خبر: ۸۴۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 03
شفا آنلاین>اجتماعی> باران، برف، سرما و سیل. پاییز هنوز به نیمه نرسیده که این چهار کلمه شرح حال بسیاری از استان‌های کشور به‌خصوص نیمه‌شمالی شده است.
به گزارش شفا آنلاین، سرما نقطه اشتراک تمامی این استان‌هاست. بارش شدید باران که سیل آورد و برفی که سرمای سخت پاییزی را با خود همراه کرد، درحالی به کشور سر زده و مردم را غافلگیر کرد که مسئولان هنوز در کش‌وقوس اتفاق افتادن یا نیفتادن پدیده‌ای هستند که بسیاری از کشورهای جهان خود را برای مقابله با آن آماده می‌کنند، اما هنوز در ایران، بحث بر سر این است؛ ال‌نینو، اتفاق می‌افتد یا اتفاق نمی‌افتد.

هوا، اما بی‌توجه به این کشمکش‌ها به سرد شدن ادامه می‌دهد و حتی برای طی کردن روند خود به بارش‌های سیل‌آسا هم اکتفا نکرده و برف پاییزی را با خود آورد. دیروز، شهرهای آذربایجان‌غربی، محورهای مواصلاتی قزوین، بخش‌هایی از استان مرکزی، محورهای مازندران، بخش‌هایی از گیلان و شهرستان‌های استان البرز و برخی محورهای آن سفیدپوش شدند.

برف زودهنگام پاییزی، سرما را به این استان‌ها آورد تا پیش‌بینی‌ها از کاهش چشمگیر دمای هوا در بسیاری از این مناطق حکایت داشته باشد. بر همین اساس، هواشناسی استان البرز برای امروز (سه‌شنبه)، منفی شدن دمای هوای شهرستان کرج و بارش برف در برخی از شهرستان‌های استان را پیش‌بینی کرد. منصور رحمانیان با اشاره به این‌که امروز دمای هوا کاهش محسوسی خواهد داشت، به مهر گفت:  « امروز (سه‌شنبه) کمینه دمای هوا در این شهرستان به منفی یک درجه سانتیگراد می‌رسد.»

هوای منفی ۷ درجه سانتیگرادی دیزین
او کمینه دمای هوا در «دیزین» را منفی ۷ درجه سانتیگراد اعلام کرد و گفت: «وضعیت جوی در دیزین نیمه‌ابری تا ابری در پاره‌ای از نقاط همراه با مه و در بعضی ساعات با بارش برف و باران همراه خواهد بود. وضع جوی در محور چالوس هم نیمه‌ابری تا ابری همراه با بارش باران و برف، در پاره‌ای نقاط مه‌آلود همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود ماکزیمم سرعت باد ۳۶ کیلومتر بر ساعت است.»

استان همجوار البرز هم دیروز، لباس سفید پوشید. نخستین بارش برف پاییزی که از شب دوشنبه در استان قزوین آغاز شده بود، راه‌های مواصلاتی را سفیدپوش و عبور و مرور در جاده‌ها را با کندی مواجه کرد. در این‌باره، مهدی آخوندی کارشناس هواشناسی استان گفت: «بیش از ٦,١ میلی‌متر بارش در استان رخ ‌داده که در معلم کلایه شاهد بارش برف به میزان سه سانتیمتر، آوج دو سانتیمتر و کوهین هم سه سانتیمتر بودیم.»

کارشناس هواشناسی قزوین ادامه داد:  «بارش‌ها در استان قزوین تا صبح امروز ادامه دارد که در ارتفاعات همراه با بارش برف خواهد بود اما این سامانه بارشی از صبح امروز تا ظهر به‌تدریج از استان خارج‌ شده و پس از آن جوی آرام و پایدار در استان خواهیم داشت، اما از بعدازظهر روز پنجشنبه مجددا امواج ناپایداری وارد منطقه خواهد شد و بارش‌های کمتری را شاهد خواهیم بود.»

ریزش برف پاییزی در ۴ محور کوهستانی مازندران
برف به استان‌های شمالی کشور هم رسید. دیروز تصاویری از بارش برف در ماسوله گیلان در فضای مجازی دست به دست می‌شد و در این میان حیدر نوروزی، مدیرکل راه و شهرسازی مازندران از ریزش برف در چهار نقطه از محورهای کوهستانی استان خبر داد تا برف پاییزی راه خود را به استان‌های شمالی کشور هم باز کرده باشد. نوروزی با بیان اینکه سه شبانه‌روز در محورهای استان شاهد بارش شدید باران و ریزش برف در مناطق کوهستانی هستیم، گفت: «در محور امامزاده‌ هاشم از گزنک تا امامزاده ‌هاشم، پل زنگوله و دونقطه دیگر راه‌های کوهستانی شاهد ریزش برف بوده‌ایم که با تلاش راهداران از مسدود شدن مسیرها جلوگیری شد.»


آذربایجان‌غربی سفیدپوش شد
بارش برف در دومین ماه از فصل پاییز چهره بیشتر شهرهای آذربایجان‌غربی را سفیدپوش کرد. بارش باران طی روزهای اخیر در بیشتر شهرهای استان ادامه داشت اما برودت هوا موجب شد، این بارش باران همراه با برف باشد. درحال حاضر ارتفاعات اورین بزرگ و کوچک و برلوک و پیرکال در بخش‌های صفائیه و قطور شهرستان خوی کاملا سفیدپوش شده است. در پی بارش برف در بسیاری از شهرهای استان، دمای هوا ١٢ درجه کاهش پیدا کرده و به نظر می‌رسد استان زمستانی زودرس را تجربه می‌کند.
هشدار اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی به کشاورزان
کاهش ناگهانی دما و بارش زودهنگام برف باعث شد اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی طی اطلاعیه‌ای با اشاره به در پیش بودن موج بارش‌های فصلی و کاهش محسوس دما، گذر جبهه سرد و نفوذ توده هوای سرد عرض‌های شمالی از اوایل هفته آینده به کشاورزان توصیه کند که هرچه سریع‌تر محصولات باغی و زراعی خود را برداشت کرده و به مکان‌های سرپوشیده انتقال دهند. در اخطاریه شماره ۸ اداره کل هواشناسی استان با اشاره به وقوع بارندگی و کاهش قابل توجه دما بین ۱۰ تا ۱۲ درجه، خودداری از هرس در باغات نیز به کشاورزان توصیه شده است.

بارش برف در بخش‌هایی از استان مرکزی
‌بارش‌های پی‌درپی باران، در استان مرکزی هم همچون آذربایجان‌غربی، قزوین و البرز به بارش برف ختم شد و دیروز در بخش خرقان شهرستان زرندیه، نخستین برف پاییزی بر زمین نشست.
موسی لطفی‌فر بخشدار خرقان دراین‌باره به ایسنا گفت:   «بارش‌ها از چند روز گذشته در بخش خرقان به صورت بارش باران آغاز شد و از شب دوشنبه به صورت بارش برف در این بخش ادامه پیدا کرد.»

رکوردشکنی ٢١ ساله بارش باران در کردستان
دیروز درحالی‌که برخی از استان‌ها و شهرهای کشور به دلیل بارش زودهنگام برف خبرساز شده بودند اما رکوردشکنی ٢١ ساله بارش باران، کردستان را خبرساز کرد. به گزارش مهر، نخستین بارش جدی باران در استان کردستان درحالی به بیش از ۲۴۳میلی‌متر رسید که براساس اعلام هواشناسی استان، این میزان بارش در طول ۲۱‌سال اخیر در کردستان بی‌سابقه بوده است.
مدیرکل هواشناسی استان کردستان با اشاره به وضع بارش‌های هفته گذشته در این استان به مهر گفت:  «بالاترین میزان بارش در استان کردستان طی هفته گذشته مربوط به ایستگاه اورامان تخت از توابع شهرستان سروآباد بوده که در جریان این موج بارندگی ۲۴۳ میلی‌متر بارش ثبت‌شده است.»
محمد طالب حیدری با بیان این‌که ثبت این میزان بارش در طول ۲۱‌سال اخیر در استان کردستان بی‌سابقه بوده است، عنوان کرد:   «براساس اطلاعات موجود در اداره کل هواشناسی استان کردستان در‌ سال ۷۳ نیز بارشی این‌چنین در استان را داشته‌ایم و تاکنون سابقه نداشته است که در دهه اول آبان ماه این میزان بارش را داشته باشیم.»
او با اشاره به سفیدشدن ارتفاعات استان کردستان در شب دوشنبه ادامه داد: «این بارش برف کاذب بوده است، به‌گونه‌ای که به دلیل سرمای هوا و همچنین مه‌گرفتگی بارش‌ها تبدیل به برف شده است.»  او با بیان این‌که از صبح روز پنجشنبه هفته جاری موج جدید بارشی وارد استان کردستان می‌شود، یادآوری کرد: «پیش‌بینی می‌شود که طی روزهای پنجشنبه و جمعه دمای هوای استان افزایش پیدا کرده و شاهد بارش‌های پراکنده در استان کردستان باشیم.»

هواشناسی پیش‌بینی کرد: افزایش نسبی دمای هوای کشور از امروز
سرمایی که این روزها، کشور را تحت‌تأثیر قرار داده و بارش‌های پاییزی را در برخی مناطق به برف تبدیل کرده، به پیش‌بینی افزایش دمای هوا از امروز منتهی شده است. سازمان هواشناسی که در هفته‌های اخیر، وقوع ال‌نینو، پاییز و زمستان سرد و پربارش را رد کرده بود و پیش‌بینی می‌کرد که زمستان امسال، زمستانی گرم را پیش‌رو خواهیم داشت، دیروز هم پیش‌بینی کرد که دمای هوای کشور از امروز افزایش نسبی خواهد یافت. در این‌باره، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به کاهش فعالیت سامانه بارشی کشور، از بارش پراکنده در برخی نقاط و افزایش نسبی دما در اکثر نقاط کشور خبر داد و  گفت: «در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به سبب سکون نسبی هوا، افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت پیش‌بینی می‌شود.»

احد وظیفه ادامه داد: «امروز (سه‌شنبه) تنها در بخش‌هایی از شمال شرق و دامنه‌های البرز شرقی بارش پراکنده رخ داده و سپس این سامانه از کشور خارج شده و به دنبال آن افزایش نسبی دما در اغلب مناطق کشور رخ خواهد داد.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: