کد خبر: ۸۴۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 04
شفا آنلاین>اجتماعی>چند ماه پس‌ازآنکه اهالي ماهشهر گرم‌ترين هواي زمين را تجربه کردند، مطالعه تازه‌اي حاکي است که اگر روال کنوني گرمايش زمين ادامه يابد زندگي در جنوب ايران و ساير بخش‌هاي حاشيه خليج فارس تقريباً غيرممکن خواهد شد.
به گزارش شفا آنلاین،محققان در نشريه «نيچر کلايمت چنج» نوشتند که در صورت ادامه تصاعد گازهاي گلخانه‌اي با شدت فعلي،‌ تا پايان قرن وقوع موج گرما هر10تا 20روز يک‌بار اتفاق خواهد افتاد به‌طوري‌که بدن يک فرد جوان و سالم امکان کنترل دما را از دست خواهد داد،‌ شرايطي که بالقوه مرگبار است.

شهرهاي ساحلي جنوب ايران و نيز دوبي، ابوظبي و دوحه متأثر خواهند شد. شرکت در مراسم زيارت حج در عربستان هم مي‌تواند تجربه‌اي خطرناک شود.

اين اختلاف دما به ما امکان مي‌دهد دماي اضافه را به‌خصوص در هواي گرم و مرطوب دفع کنيم.

اما به گفته پروفسور پل با فراتر رفتن ميزان دما و رطوبت از يک سطح مشخص «بدن ديگر قادر به خنک کردن خود نخواهد بود و داغ مي‌شود.»

اهالي بندر ماهشهر روز نهم مرداد (31 ژوئيه) چيزي شبيه به اين شرايط را تجربه کردند.

کريستوف شار، محقق در موسسه علوم جوي و آب‌وهوايي در موسسه فناوري فدرال زوريخ (اي تي اچ زوريخ) با اشاره به ماهشهر گفت:‌ «آمار مرگ حوادث اخير، مثل موج گرماي شيکاگو در سال 1995، اروپا در سال2003و روسيه در سال 2010تبعات موج شديد گرما را براي سلامت انسان روشن مي‌کند.»

بر اساس ارقام رسمي، فقط در تابستان سال2003آمار مرگ در فرانسه 15هزار نفر بيش از ميزان عادي بود.

محققان گفتند که شرايط در خليج فارس براي ايجاد وضعيتي که زندگي را در برخي نواحي تقريباً غيرممکن خواهد کرد ايده‌آل است.

به گفته آنها اگر روند کنوني توليد گازهايي مثل دي‌اکسيد کربن ادامه يابد، دما در قرن حاضر ? درجه سانتي‌گراد بالاتر خواهد رفت.

 BBC

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: