کد خبر: ۸۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 02
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: جراحی ترمیم بافت سینه لازم است که حداقل دو سال پس از تکمیل درمان سرطان سینه انجام شود تا سبب عود بیماری نشود.
به گزارش شفا آنلاین،سرطان سینه، شایع ترین و خطرناک ترین سرطان در بین زنان به شمار می رود. این بیماری علاوه بر این که می تواند در بسیاری از موارد به علت تشخیص و درمان دیرهنگام کشنده باشد، در مواردی نیز که به موقع تشخیص و درمان شود، عوارضی را مانند برداشتن یک بخش یا تمام بافت سینه به همراه دارد.
برداشتن بافت سینه سبب بروز مشکلات روانی برای بیمار می شود و از آنجا که حفظ روحیه بیماران سرطانی برای مقابله با بیماری یک ضرورت است، داشتن ظاهر نامناسب بدن، شاید توان آنها را برای مقابله با این بیماری کاهش دهد و مانع از پیروزی آنها در این مبارزه شود.
از این رو، مساله ترمیم بافت سینه از سال ها پیش وارد حوزه پزشکی و به ویژه جراحی زیبایی شده و روز به روز روش ها و تجهیزات مرتبط با آن پیشرفت کرده است.
کاربرد جراحی های ترمیم بافت سینه تنها برای بیماران سرطانی نیست، اما به گفته پزشکان و جراحان، برای بیماران سرطانی باید موارد مهمی مورد توجه قرار گیرد تا سبب عود مجدد بیماری نشود.
از جمله این موارد، رعایت فاصله زمانی حداقل دو سال بین کامل شدن مراحل درمان سرطان سینه و جراحی ترمیم بافت است.

دکتر 'حمیدرضا فتحی' فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی در این مورد توضیح داد: بر اساس آمار موجود، میزان شیوع سرطان سینه در ایران حدود یک از هر 12 نفر و در آمریکا یک در هشت نفر است؛ همه مبتلایان به سرطان سینه به مرحله برداشت کامل یا بخشی از بافت سینه از طریق جراحی می رسند زیرا راه درمان این بیماری جراحی و پس از آن شیمی درمانی و رادیوتراپی است.
وی افزود: میزان برداشت بافت سینه بستگی به درجه و شدت بیماری دارد؛ گاهی قسمتی از سینه برداشته می شود و گاهی تمام بافت سینه تخلیه می شود. در مواردی نیز فقط توده سرطانی برداشته می شود اما به طور کلی در هر سه این موارد، شکل و ظاهر سینه از حالت طبیعی خارج می شود.
فتحی در مورد آمار بیمارانی که به مرحله برداشت بافت سینه می رسند، گفت: آماری در این زمینه در ایران وجود ندارد اما از آنجا که تشخیص به موقع در کشور صورت نمی گیرد، تعداد زیادی از مبتلایان به مرحله تخلیه کامل سینه می رسند.
وی خاطرنشان کرد: جراحی ترمیمی سینه بستگی به نیاز روحی بیمار دارد و ضرورتی از نظر درمانی ندارد.

** نبود ارتباط بین جراحی های ترمیمی و عود سرطان سینه
فتحی در پاسخ به این سوال که آیا جراحی های ترمیمی سینه می تواند زمینه عود سرطان را فراهم کند، گفت: جراحی های ترمیمی و بازسازی سینه معمولا دو سال پس از کامل شدن درمان آغاز می شود چرا که بیشترین زمان احتمالی عود سرطان سینه در یکی دو سال اول رخ می دهد، هر چند عود بیماری تا 10 سال پس از درمان نیز منتفی نیست.
وی افزود: به طور کلی تایید درمان سرطان سینه زمانی است که 10 سال از مرحله تشخیص و درمان آن گذشته باشد. اما از 2 سال بعد از درمان می توان جراحی ترمیمی را برای بیماران انجام داد.

** بی ارتباط بودن جراحی های ترمیمی در سرطانی شدن سینه
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران در پاسخ به این سوال که آیا افراد غیربیمار که تنها برای زیبایی یا رفع نقایص مادرزادی مبادرت به انجام جراحی ترمیمی سینه می کنند، ممکن است این جراحی منجر به سرطانی شدن بافت سینه در آنها شود، گفت: تحقیقات نشان داده است که این نوع جراحی ها نقشی در سرطانی شدن سینه ندارند.
فتحی توضیح داد: در دهه 90 فرضیه هایی در مورد ارتباط بین سرطان سینه با استفاده از پروتزهای سلیکونی که در جراحی های زیبایی سینه استفاده می شد، مطرح شد که در پی آن استفاده از این پروتزها در آمریکا ممنوع اعلام شد اما پس از آن تحقیقات بیشتر نشان داد که این مواد باعث سرطانی شدن سینه نمی شوند.
وی افزود: این تحقیقات همچنین نشان داد که نوع بسیار نادری از سرطان لنفوم به نام ALCL با پروتزهای سینه مرتبط است که موارد گزارش شده از آن تاکنون کمتر از 20 تا 30 مورد در سراسر جهان بوده است.
فتحی جراحی ترمیمی برای کوچک کردن سینه در سینه های خیلی بزرگ را در کاهش احتمال سرطانی شدن این بافت موثر دانست و گفت: احتمال سرطانی شدن در سینه های بزرگ به علت تراکم بافت سینه بیشتر از سینه های کوچک است بنابراین چون در این جراحی مقداری از بافت سینه برداشته می شود، احتمال بروز سرطان بسیار کمتر می شود.

** روش میکروسکوپی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی روش میکروسکوپی را یکی از تازه ترین روش های جراحی های ترمیمی عنوان کرد و گفت: روش میکروسکوپی کمترین عارضه را برای بیمار دارد اما عملی بسیار سخت و زمان بر است و حدود 6 تا 8 ساعت به طول می انجامد.
فتحی در مورد این روش توضیح داد: در این روش می توان بخشی از پوست و چربی شکم را که در جراحی های زیبایی شکم دور ریخته می شود، برای ترمیم بافت سینه استفاده کرد.
وی افزود: در روش های قدیمی بازسازی بافت سینه که برخی از آنها مربوط به حدود 30 تا 40سال پیش هستند، بخشی از عضله شکم برداشته و به جای بافت سینه پیوند زده می شود؛ در این روش ها عوارض در قسمت دهنده بافت یعنی شکم ایجاد می شود که ضعف عضلات شکم، فتق، ناتوانی در انجام حرکات ورزشی و یبوست از جمله آنها است.
فتحی ادامه داد: این درحالی است که در روشی به نام جراحی میکروسکوپی که از سال 1989 در جهان مورد استفاده قرار می گیرد و در ایران نیز به کار برده می شود، این عوارض برای شکم ایجاد نمی شود.
وی در مورد نامگذاری این روش با عنوان میکروسکوپی توضیح داد: در این روش چربی و عروق بافتی با قطری حدود یک تا دو میلیمتر بریده و دوباره در زیر میکروسکوپ پیوند زده می شوند، به همین دلیل به آن روش میکروسکوپی می گویند.
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران در مورد سابقه به کار گیری این روش در ایران گفت که شخصا از دو سال پیش از این روش استفاده می کند.
فتحی افزود: البته روش های میکروسکوپی دیگر از حدود 30 سال پیش برای بازسازی سر و گردن در ایران به کار برده می شود اما به کارگیری آن برای بازسازی سینه به تازگی آغاز شده است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: