کد خبر: ۸۴۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 03
شفا آنلاین>سلامت>پس از تشخيص عفونت HIV، بايد معاينات و آزمايش‌هاي متعددي انجام شود. پس از انجام آنها، بايد روش‌هاي درمان را بر اساس اطلاعات موجود به بيماران ارائه داد.

به گزارش شفا آنلاین، خوشبختانه در درمان بيماران مبتلا به عفونت HIV پيشرفت‌هاي بزرگي حاصل شده است. استفاده مناسب از درمان چند دارويي ضد HIV يا ضدرتروويروسي براي زندگي طولاني و سالم علي‌رغم وجود عفونت HIV از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

مهم‌ترين داروهاي مبارزه با بيماري ايدز در سه دسته قرار دارند، شامل:

الف. داروهاي مهارکننده آنالوگ نوکلئوزيدي نسخه‌بردار معکوس

ب. داروهاي مهارکننده غيرنوکلئوزيدي نسخه‌بردار معکوس

ج. داروهاي مهارکننده آنزيم پروتئاز

استفاده از چند داروي ضد HIV يا ضد رتروويروسي باعث سركوب HIV، افزايش طول عمر و همچنين بالا رفتن كيفيت زندگي بيماران مبتلا به اين عفونت مي‌شود. استفاده از گروه‌هاي دارويي فوق همراه با يکديگر بسيار موثر است. پس از آغاز درمان معمولاً بعد از دو تا چهار هفته اثرات مثبت درمان آشكار مي‌شود. روش درمان در ايران اكنون به اين صورت است كه پس از شناسايي بيماران، درمان با استفاده از سه گروه دارويي بالا انجام مي‌گيرد.


درمان با آيمود، تنظيم‌کننده سيستم ايمني

با وجودي که درمان ضد رتروويروسي به طور قابل ملاحظه‌اي موجب کاهش مرگ و مير بيماران مبتلا به عفونت HIV/ايدز به‌ويژه در کشورهاي درحال توسعه شده است، اما همواره شکست‌هايي را در روند درماني به‌واسطه عوارض جانبي گسترده، مسموميت‌زايي و افزايش مقاومت دارويي اين داروها در پي داشته است. به‌طوري‌که بين 50 تا 70درصد بيماراني که از داروهاي ضد رتروويروسي استفاده مي‌کنند، تجربياتي در مواجهه با عوارض جانبي دارو داشته اند. همين امر موجب کاهش پايبندي به درمان با داروهاي ضدرتروويروسي و به دنبال آن افت سيستم ايمني شده است.


درمان مبتني بر سيستم ايمني از انواع مختلف اينترلوکين، سيتوکين‎‌‌ها، اينترفرون و هورمون‌ها تشکيل شده است که به‌عنوان گزينه‌هاي درماني ارزشمند در سراسر مقالات به آن پرداخته شده است. از جمله داروهايي که جديدا معرفي شده‌اند داروي آيمود است که تنظيم کننده سطح ايمني بدن است.


آيمود يک داروي گياهي جديد است که در تحقيقات اوليه، در تعديل سيستم ايمني موثر بوده است. اين دارو داراي خواص ضدالتهابي است و سيستم ايمني بدن را تحريک مي‌کند و اثراتي مانند افزايش اينترفرون گاما و اينترلوکين دو را به همراه دارد. با توجه به ماهيت مواد تشکيل دهنده آن، آيمود اثرات مثبت خود را روي سيستم ايمني بدن، بهبود ميزان چربي خون و فعاليت محافظت کبدي در حيوانات نشان داده است. از اجزاي تشکيل دهنده آيمود T. vulgare (tansy) است که يک درمان مفيد براي درمان طيف گسترده‌اي از علائم مي باشد، با توجه به اثرات ضد التهابي که از خود نشان داده است. بتاکاروتن موجود در اين دارو مي‌تواند مانع افزايش کلسترول و قند خون شود.

اجزاي پلي‌ساکاريد و لکتين داراي اثرات ضد التهابي است. سلنيوم يک عنصر کمياب ضروري براي انسان و حيوانات است که نقش کليدي در حفاظت از سلول‌ها دارد و خطر ابتلا به سرطان و اختلالات قلبي ناشي از سيستم ايمني را کاهش مي‌دهد. در يک بيمار 27 ساله مبتلا به عفونت HIV که زگيل‌هاي متعدد، بزرگ و مقاوم به درمان عمدتا در دست‌ها و پاهاي خود داشت، در پايان ماه سوم درمان با آيمود، زگيل‌ها ناپديد شدند.

درحالي‌که در طول 9 ماه که بيمار تحت درمان ضد رتروويروسي بود هيچگونه بهبودي ديده نشد. اما با آغاز درمان با داروي آيمود، زگيل‌ها رفته رفته رو به کاهش گذاشتند. تاکنون هيچ‌گونه عوارض جانبي جدي ديده نشده است و در مطالعات حيواني اثرات جهش‌زايي مشاهده نشده است. مطالعات نشان داده است اين دارو در بيماراني که نسبت به درمان ضدرتروويروسي مقاومت دارويي نشان داده‌اند يا از عوارض جانبي شديد رنج مي‌برند، داراي نتايج بسيار قابل‌توجهي بوده است.



سيد احمد سيد علي نقي

پژوهشگر ارشد مرکز تحقيقات ايدز ايران



غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
0
0
سلام
اینجا خوندم که داروی آیمود باعث از بین رفتن زگیل ها شده . خواهش میکنم کمکم کنید این دارو رو تهیه کنم . ممنونم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: