کد خبر: ۸۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 03
شفا آنلاین>سلامت>دارو و درمان >گروهي از محققان کشور داروي آيمود را معرفي کردند که به عنوان تقويت‌کننده سيستم ايمني در کنار داروهاي ضدويروسي، براي درمان بيماران مورد استفاده قرار گيرد.
 البته نحوه استفاده از IMOD منوط به گزارش‌هاي مراحل کارآزمايي‌ها ست که پس از ارائه گزارش، کميته کشوري مراقبت و درمان ايدز در خصوص نحوه تجويز اين دارو و ميزان دوز آن در پروتکل کشوري تصميم‌گيري مي‌کند.


اين دارو دو مرحله کارآزمايي و يک مرحله Post marketing را که در اين مرحله آثار سوء دارو مورد مطالعه و بررسي قرار مي‌گيرد گذرانده است. اين دارو حدود 4-3 سال است که برروي بيماران مورد مطالعه قرار مي‌گيرد و نتايج استفاده از دارو مثبت بوده که نتيجه اين آزمايش‌ها به صورت مقاله در ژورنال‌هاي معتبر چاپ شده است.

نتيجه اين تحقيق‌ها نشان مي‌دهد که سيستم ايمني بيماران با استفاده از اين دارو تقويت شده و در کنار اين، انرژي ATP يا انرژي داخل سلولي آزاد شده باعث مي‌شود که بيماران به نيرويي دست يابند که در کوتاه مدت براي بيماران رضايت‌بخش است.

اين دارو حدود سه ماه مورد استفاده قرار مي‌گيرد و تاثير يکساله در بدن دارد. البته بايد توجه داشت که طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهاني داروي کنترل بيماري ايدز، داروهاي ضدويروسي است.

ولي آيمود به منظور تقويت سيستم ايمني بدن مورد استفاده قرار مي‌گيرد نه درمان، همچنين در کنار داروي ضدويروس و به عنوان مکمل مورد استفاده قرار مي‌گيرد. البته طبق قانون براي اينکه دارويي وارد رژيم دارويي و سيستم درماني بيمار بشود بايد در کميته اي متشکل از متخصصان و کارشناسان به نام کميته علمي مراقبت و درمان مطرح شود و در اين کميته درباره دارو تصميم‌گيري شود که هنوز درباره اين دارو تصميمي گرفته نشده است.

بعد از اينکه همه اين مراحل طي شد کميته اخلاق اجازه مي‌دهد که اين دارو مورد استفاده قرار بگيرد. قبلا تلاش بر اين بود که اين دارو به نوع خوراکي، قطره، شربت يا ژله‌فرم و غيره توليد شود.

 زيرا بيمار ‌بايد در يک دوره 2 ماهه هر روز يک ساعت از طريق سرم اين دارو را دريافت کند که تا حدودي دشوار است و هنوز اين اتفاق نيفتاده است. براي همين هنوز بايد گفت که تحقيق و بررسي درباره دارو ادامه دارد اگر مشکل ديگرپيش نيامده باشد که اين نکته را اعضاي تيم تحقيق بهتر مي‌توانند پاسخ دهند. البته گفته مي‌شود دارو ثبت جهاني شده اما گفتن از پوشش بيمه‌اي دارو و توزيع آن بي‌ثمر است . اما در دوره‌اي به صورت کاملا تبليغاتي درباره دارو صحبت شد. سپید

عباس صداقت

رئيس اداره کنترل ايدز وزارت بهداشت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: