کد خبر: ۸۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 02
شفا آنلاین>اجتماعی >سلامت جنسی>مدیرکل سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به خروج جوانان از سن مناسب باروری ابراز نگرانی کرد.
به گزارش شفا آنلاین، محمد اسماعیل مطلق روز دوشنبه در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در ساری بهترین سن باروری را 18 تا 35 سال اعلام کرد و افزود : این در حالیست که با افزایش سن ازدواج، نرخ باروری نیز در حال افزایش است .

وی به تعداد 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج اشاره کرد و ادامه داد :هم اکنون بسیاری از این جوانان در حال خروج از سن مناسب باروری قرار دارند.

مدیر کل سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با بالا رفتن سن ازدواج در کشور شاهدیم که از سال 1345 تا 1390 سن ازدواج چهار تا شش سال افزایش یافته است و حتی در برخی از استان ها این افزایش سن ازدواج تا 10 سال نیز رسیده است.
وی شتاب افزایش سن ازدواج در بانوان را بیشتر از مردان اعلام کرد و افزود: این مساله می تواند اثرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد
.
مطلق گفت: در صورت اینکه میانگین سن ازدواج دو سال کاهش یابد مشکل زمان باروری نیز تاحدودی برطرف خواهد شد .
مدیرکل سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد: درصورت اجرایی نشدن کاهش سن ازدواج در سال 1430 نرخ باروری به صفر خواهد رسید .
بدلیل ابتلا به بیماری های فشار خون، دیابت و چربی قدرت باروری بعد از سن 35 سالگی بویژه در زنان کاهش می یابد .

در حالیکه یک زن باردار نیاز به شش بار مراقبت پزشکی دارد این تعداد مراقبت در زنان با سن بالاتر از 35 سال بیشتر است .

وی از افزایش فاصله بین زمان ازدواج و فرزند آوری بعنوان دیگر عامل تاثیر گذار بر نرخ باروری نام برد و گفت: نتیجه یک نظرسنجی نشان می دهد که 25 درصد پاسخگویان فاصله مناسب بین ازدواج تا تولد فرزند اول را بیش از پنج سال مناسب اعلام کردند .


مدیرکل سلامت ، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بابیان اینکه نرخ باروری کلی کشور رقم 1.8 نیز وضعیت مناسب و مطلوبی به شمار نمی رود، گفت: برای رسیدن به شاخص جمعیتی مناسب باید نرخ باروری در کشور به 2.1 افزایش یابد.

متوسط تعداد فرزندی که زن در طول دوران باروری خود به دنیا می آورد را نرخ باروری کلی می نامند .
بر اساس آمار اعلام شده در این همایش در سال 1362 میزان باروری کلی کشور شش و هشت دهم بود که در سال 1371 با تصویب قانون تنظیم خانواده میزان باروری کم شد و در سال 1390 این نرخ به یک و هشت دهم رسید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: