کد خبر: ۸۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 02
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی >پالايش پلاسما اولين بار در سال 1355 و در سازمان انتقال خون ايران آغاز شد. نياز به توسعه بيشتر و توليد فرآورده‌هاي مشتق از پلاسما باعث شد كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سال 1369، زمينه لازم براي تاسيس مركز پالايش پلاسما جهت تامين فرآورده‌هاي پلاسمايي در كشور را فراهم کند.
به گزارش شفا آنلاین،در سال 1373 بود که شرکت پالايش و پژوهش خون به طور رسمي فعاليت خود را به عنوان تنها مرکز پالايش پلاسما و تهيه و توزيع محصولات مشتق از آن آغاز کرد.

مدير عامل سازمان انتقال خون کشور در خصوص وضعيت ايران در بخش توليد فرآورده‌هاي خوني گفت: «درزمينه توليد ماده خام وضعيت بسيار خوبي داريم. امسال ظرفيت 400هزار ليتر توليد ماده خام پلاسما در کشور فراهم مي‌شود. 200 هزار ليتر را در سازمان انتقال خون از پلاسماي مازاد تهيه مي‌کنيم که استانداردهاي اروپايي را دريافت کرده و در حال حاضر قابل ارسال به اروپا است.

همچنين 200 هزار ليتر را هم مراکز اهداي پلاسما، جمع‌آوري مي‌کنند. بنابراين در زمينه توليد ماده خام براي صنعت پلاسما به خودکفايي رسيده‌ايم. ولي بايد بخش خصوصي وارد سرمايه‌گذاري شود تا بتوانيم پالايشگاه پلاسما را در کشور خودمان نيز داشته باشيم. در اين زمينه اقداماتي انجام شده و حداقل تاکنون 2 شرکت اروپايي و آسيايي براي ورود به صنعت پلاسماي ايران اعلام آمادگي کردند و اين کار را با مشارکت بخش خصوصي انجام دادند.»

علي اکبر پورفت‌ اله در ادامه از احتمال همکاري يک شرکت آسيايي براي ساخت يک پالايشگاه پلاسما در آينده نزديک خبر داد و گفت: «احتمال دارد که به زودي يک شرکت کره‌اي با همکاري بخش خصوصي ايران اقدامات اوليه را براي سرمايه‌گذاري و احداث يک پالايشگاه 450 هزار ليتري آغاز کنند.

در حال حاضر اين کار در مرحله مطالعات اقتصادي و ايجاد کنسرسيومي از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي است که فکر مي‌کنم اين اقدامات طي 2 تا 3 ماه آينده انجام مي‌شود و اميدواريم که طي سال جاري کليد آن زده شود.»

پورفتح‌اله درباره پالايشگاه پلاسما افزود: «ما به دنبال صنعت Turn Key و ايجاد پالايشگاهي براي پلاسما بوديم. در حالي که در جمع‌آوري و تامين ماده اوليه و پلاسما با استانداردهاي قابل‌ قبول بين‌المللي مشکل داشتيم.

قرار بود در ساختاري دولتي در استاندارد کردن پلاسما و اخذ گواهي‌هاي بين‌المللي تحول ايجاد کنيم و بتوانيم پلاسماي کشور را به خارج از کشور ارسال کرده و در اختيار شرکت‌هاي خارجي قرار دهيم و حتي در همين راستا در سال 1393، ميزان 174هزار ليتر پلاسما را به خارج از کشور ارسال کرديم که دستاورد بزرگي محسوب مي‌شود و اين ميزان پلاسما حاصل خون‌هاي اهدايي از سوي 800 تا 900 هزار اهداکننده بوده است. ما در زمينه استاندارد کردن پلاسما، گواهي‌هاي بين‌المللي را دريافت کرديم و مراکز جمع‌آوري ما هم تائيديه‌هاي بين‌المللي را گرفتند.»

وي درباره مهم‌ترين اقدام سازمان انتقال خون درباره محصول پلاسما گفت: «سال گذشته بخشي از پلاسماي ارسال‌شده به خارج از کشور توسط شرکت بيوتست آلمان و سي‌اس‌ال به داروهاي مشتق از پلاسما و محصولات جانبي تبديل شد. در همين راستا مجبور به رعايت اصول جي‌ام‌پي شده و در دوره‌هاي متناوبي تحت مميزي قرار مي‌گيريم.»

مدير عامل سازمان انتقال خون کشور اين ميزان توليد را براي نياز کشور ناکافي دانست و گفت: «براي تامين 100 درصد نياز کشور به ظرفيتي معادل حدود 600 هزار ليتر جمع‌آوري پلاسما نياز است و تنها در مورد فاکتور 8، بالغ بر 180 ميليون واحد بين‌المللي واردات داشتيم. همه دنيا بخشي از منابع خود را روي فاکتور 8 نوترکيب برده‌اند.» پورفتح‌اله در خصوص زمان‌بندي لازم براي رسيدن به تامين نياز کشور گفت: «به نظرم مي‌توانيم در يک بازه زماني 1 تا 2 ساله به 100 درصد تامين نياز داروهاي مشتق از پلاسماي کشور با پلاسماي ايراني برسيم.»


لازم به ذکر است که سال گذشته مقرر شد طي تنظيم تفاهم‌نامه‌اي، زمينه مميزي از مراکز اهداي خون توسط سازمان غذا و دارو فراهم شود و کار گروه مشترکي براي سياست‌گذاري يکسان بين سازمان انتقال خون و سازمان غذا و دارو در زمينه داروهاي مشتق از پلاسما و صنعت دارو در کشور تشکيل شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: