کد خبر: ۸۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 02
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها> نشست خبري هشتمين کنگره بين‌المللي ثبت سرطان و زيرساخت‌هاي برنامه جامع کنترل سرطان و آسيا اقيانوسيه، با حضور محمداسماعيل اکبري،‌ رئيس مرکز تحقيقات زنان و فوق تخصص جراحي سرطان، عليرضا موسوي جراحي، دبير کنگره هشتم و حميدرضا ميرزايي، عضو هيئت علمي مرکز تحقيقات سرطان مرکز برگزار شد.
به گزارش شفا آنلاین،اکبري سخنران اول اين نشست بود که از نظام ثبت سرطان در ايران صحبت کرد: «سال 1380 براي اولين بار ثبت سرطان در ايران آغاز شد. در طول 15 سال گذشته بيش از يک‌ ميليون مورد سرطان در ايران ثبت شده است که اين آمار مي‌تواند کمک بزرگي در تصميم‌گيري‌هاي آينده داشته باشد. آمار بروز سرطان در ايران حدود 140 مبتلا در

100 هزار نفر است. اين رقم کمتر از ميزان بروز سرطان در آسيا و اقيانوسيه است که جاي اميدواري دارد. از طرف ديگر اين آمار ابتلا در مردان تا حدودي بيشتر از زنان بوده و در حال حاضر در ايران رو به افزايش است و روند تندي دارد، به ‌طوري که برخي‌ از سرطان‌ها تا 6 درصد در سال رشد داشته‌اند که آمار بالايي است و پيش‌بيني مي‌شود در 15 سال آينده سرطان از مهم‌ترين علل مرگ ايرانيان باشد.»

اکبري آماري هم از شايع‌ترين نوع سرطان در کشور داد: «در حال حاضر سرطان پستان شايع‌ترين سرطان در کشور است. در بين مردان نيز سرطان معده بيشترين ميزان شيوع را دارد. با اين حال در مجموع سرطان پستان بيشترين آمار را دارد.» او درباره توزيع‌ منطقه‌اي سرطان در ايران هم توضيح داد: «مناطق مرکزي ايران بيشترين آمار شيوع سرطان را به خود اختصاص داده‌اند، به اين علت که تعداد افراد مسن و کهنسال در اين مناطق زياد است. در تهران، آمار مبتلايان به صورت ميانه است. چرا که تهران جمعيت جوان زيادي دارد. بسياري بر اين باورند آلودگي هواي تهران و باقي عوامل سرطان‌زايي که در اين شهر وجود دارد، بايد آمار مبتلايان به سرطان را در تهران بالا ببرد. ولي بايد گفت به علت جمعيت جوان شهر، آثار عوامل سرطان‌زا در اين شهر شايد 10 تا 15 سال آينده خود را نشان بدهد.»

اکبري در اين نشست خبري در رابطه با عوامل سرطان‌زا هم گفت: «مهم‌ترين عامل کنترل سرطان، جلوگيري از مصرف چربي و پروتئين‌هاي حيواني مانده است. سوسيس و کالباس جزء اولين مواد غذايي مؤثر در شيوع سرطان هستند و طبق آمار سازمان بهداشت جهاني ثابت شده است که مصرف اين مواد سرطان ايجاد مي‌کند. نمک هم يکي ديگر از فاکتورهاي بروز سرطان است که خطر ابتلا به سرطان گوارش را افزايش مي‌دهد. در 10 سال گذشته تعداد زنان مصرف‌کننده دخانيات دو برابر شده است.»

رئيس مرکز تحقيقات سرطان عامل ديگر سرطان‌زا در کشور را لوازم آرايشي معرفي کرد: «ايران دومين مصرف‌کننده لوازم‌آرايش در دنياست. لوازم‌آرايش چه با کيفيت بالا و چه پايين، مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزايش دهد. بعضي از داروها نيز مثل هورمون‌ها که براي جوان‌سازي يا مسائل بدنسازي مصرف مي‌شود، مي‌توانند از علل بروز سرطان باشد.» اکبري در پاسخ به اينکه پارازيت‌ها تا چه اندازه مي‌توانند سرطان‌زا باشند، گفت: «در اينکه پارازيت‌هايي که از سمت دکل‌هاي مخابراتي ارسال مي‌شود، مضر هستند شکي نيست اما تاکنون سرطان‌زا بودن اين امواج ثابت نشده است بنابراين سرطان‌زا بودن با مضر بودن متفاوت است. دليل محکمي براي اينکه بگوييم وجود پارازيت به ابتلا به سرطان منجر مي‌شود، نداريم.»

در ادامه اين نشست خبري، موسوي جراحي، دبير کنگره هشتم درباره ميزان شيوع سرطان گفت: «بايد در نظر داشت که سرطان يک بيماري نادر است و نسبت به ساير بيماري‌هاي مزمن ديگر بروز چنداني ندارد. 20 درصد جمعيت کشور از فشار خون و 14 درصد از ديابت رنج مي‌برند. اين در حالي است که از هر 100 هزار نفر، تنها 100 نفر سرطان دارند اما به علت دشواري درمان بيماري، سرطان اهميت بيشتري بين باقي بيماري‌هاي مزمن پيدا کرده است.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: