کد خبر: ۸۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 31
شفا آنلاین>سلامت>رنگ آوری مرکبات نارس یعنی عبوردادن میوه در دستگاه های حرارتی با هدف ایجاد تغییر رنگ خارج از فصل برداشت به گفته کارشناسان امری غیربهداشتی و برای سلامت جامعه مخاطره آمیز است اما دلالان همچنان برای اندوختن سود بیشتر سلامت مردم را نادیده می گیرند.
به گزارش شفا آنلاین،رنگ آوری برخی از میوه های شیرین با قند بالا در کشورهای دنیا روش مرسومی است اما رنگ آوری مرکبات از جمله پرتقال که دارای اسید بالایی است، مرسوم نیست بلکه امری غیر بهداشتی عنوان می شود .
رنگ سبز مرکبات نارس از این طریق به رنگ نارنجی تبدیل و به بازار عرضه می شود .این رنگ دهی نه تنها عمر میوه را نمی افزاید بلکه از چون این کار با روش گرمادهی اتفاق می افتد می تواند باعث اسیدی شدن و فساد داخل میوه نیز شود .
در حال حاضر تنها یک نوع نارنگی (انشو) در مازندران رسیده و قابلیت مصرف در بازار دارد و از اواسط آبان ماه انواع دیگر نارنگی نیز به بازار عرضه می شود و پرتقال تولیدی مازندران نیز باید از آذرماه وارد بازار شود اما متاسفانه سودجویان پرتقال را زودتر از فصل برداشت چیده و با رنگ آوری به بازار عرضه می کنند.
مهدی زینی یکی از باغداران مازندران و مدیر عامل اتحادیه باغداران قائمشهر به خبرنگار ایرنا گفت: مرکبات می بایست به قند کافی برسند تا قابلیت برداشت داشته باشند.
وی رنگ آوری را اقدامی نامناسب برای مرکبات دانست و ادامه داد : این عمل باعث از بین رفتن کیفیت مرکبات می شود و برخی باغداران برای اینکه بتوانند مرکبات را زودتر به عنوان میوه نوبر به بازار عرضه کنند ، مبادرت به چنین کاری می کنند.
زینی رنگ آوری را روشی نامطمئن برشمرد که شاید باعث کسب سود اندکی برای عده ای شود ولی ضررو خسران آن به مرکبات استان و سلامت مردم جبران ناپذیر است .
مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران رنگ آوری مرکبات نارس را نشات گرفته از سوءاستفاده برخی افراد سودجو برای کسب درآمد بیشتر نامید وگفت : برخی برداشت کنندگان و سورتینگ داران مرکبات استان تنها برای عرضه زودتر محصولاتشان به بازار مبادرت به این کار می کنند .
محمدرضا شعبانی ادامه داد: رنگ آوری مرکبات که باعث پایین آمدن کیفیت و از بین رفتن بافتهای داخل مرکبات می شود موجب کاهش کیفیت و ماندگاری محصول می شود .
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: مرکبات رنگ آوری شده شاید در بازده زمانی اندک باعث کسب درآمد خوب برای عده ای شود ولی در مجموع ضرر و زیان زیادی به باغداران و بازار مرکبات وارد می کند.
شعبانی گفت: نبود متولی برای مقابله با مساله رنگ آوری مرکبات و برخورد لازم با افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند باعث شده تا این روند طی سالها تداوم یابدو برای حفظ برند مرکبات مازندران نیاز است تا دراین زمینه اقدامات لازم صورت گیرد .
مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران آمادگی این اتحادیه برای نظارت بر روند فعالیت سورتینگ داران و رنگ آوری مرکبات را یادآور شد و گفت : 500 واحد سورتینگ در این استان فعالیت دارند .
وی با اشاره به افزایش دو برابری تولید مرکبات مازندران در سالجاری گفت : میزان تولید مرکبات سال گذشته مازندران یک میلیون و 300 هزار تن بود که علت عمده کاهش ناشی از سرمازدگی درختان مرکبات در سال 92بوده است.
شعبانی ادامه داد : با توجه به مناسب بودن شرایط آب و هوایی امسال پیش بینی می شود بیش از دو میلیون و 200هزار تن مرکبات در استان تولید شود.
مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران به رابطه متداول ومعکوس میان عرضه وتقاضا در بازار اشاره کرد و گفت : با اعمال راهکار مناسب برای عرضه مرکبات در بازار مطمئنا با مساله ای به عنوان کاهش و افت قیمت مواجه نخواهیم بود .
به گفته شعبانی قیمت مرکبات سال گذشته در بازار به متوسط هر کیلو 40تا 50هزار ریال برای شب عید بوده و قیمت تضمینی دولت برای هرکیلو 25هزار ریال تعیین شده بود.
مدیر عامل باغداران مازندران ظرفیت وتوان صادرات مرکبات استان را بیش از 300هزار تن اعلام کرد و افزود :با فراهم کردن بسترها و زیر ساخت های مورد نیاز از قبیل حمل و نقل ، بسته بندی ،بازاریابی و دستیابی به قیمت مناسب برای رقابت در بازارهای کشورهای دیگر می توان به صادرات خوبی دست یافت .
وی نقش دولت در حمایت از باغداران مازندران را بسیار تاثیر گذار دانست و ادامه داد : دولت با اعمال جوایز صادراتی و پرداخت کمک هزینه های حمل و نقل می تواند مشوق خوبی برای صادرات این نوع محصولات فراهم کند.
شعبانی از اعمال مدیریت مناسب توزیع وتنظیم بازار نیز به عنوان گام موثر در جلوگیری از کاهش و افت قیمت مرکبات دانست و افزود: با دستور استاندار مازندران و تشکیل کارگروه توسعه صادرات ، خوشبختانه نگاه ودیدگاه خوبی به بخش مرکبات وجود دارد.
رییس اداره نظارت بر مواد غذایی ، آرایشی و بهداشتی علوم پزشکی مازندران به یکی از مصوبات کارگروه امنیت سلامت غذایی استان اشاره کرد و ادامه داد : براساس این مصوبه یک کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان می بایست بعنوان ناظر کیفی محصولات در واحدهای سورتینگ حضور داشته باشد.
حسن مکرمی گفت : این کارشناسان می توانند نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و سلامت محصولات در این واحدها اقدام نمایند .
مکرمی انجام اقدامات لازم برای ساماندهی وضعیت فعلی رنگ آوری مرکبات در مازندران را منوط به همکاری بین بخشی دستگاه های اجرایی دانست و گفت : جهاد کشاورزی ، صنعت ، معدن و تجارت ،استاندارد و علوم پزشکی می توانند دراین زمینه با همکاری یکدیگر به منظور موردنظر در این خصوص دست یابند تا نظارت لازم برای جلوگیری از این روند صورت بگیرد .
مازندران باداشتن 123 هزار هکتارباغ مرکبات و 150 هزار نفر بهره بردار سالانه تولید کننده دو میلیون و 200هزار تن مرکبات است که معادل نیمی از مرکبات تولیدی کشور است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: