کد خبر: ۸۳۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 31
شفا آنلاین>سلامت>محققان با بررسی سوابق بهداشتی بیش از 11 هزار بیمار، موفق به کشف سه زیر گروه متمایز برای دیابت نوع دو شدند.
به گزارش شفا آنلاین، محققان دانشکده پزشکی مونت سینای در نیویورک می گویند: هر یک از این زیر مجموعه ها با مشکلات بهداشتی منحصر به فردی در ارتباط با دیابت نوع دو مواجه هستند و خصیصه های ژنتیکی مشترکی دارند که می توانند این چالش ها را توضیح دهند.
محققان متوجه شدند که زیرگروه اول علائم کلاسیک دیابت نوع دو را یعنی چاقی، قند خون بالا، بیماری کلیه و بیماری چشم دارند
در حالی که زیر گروه دوم ، احتمالا بیشتر در ابتلا به سرطان و بیماری قلبی و عروقی نقش دارد و زیر گروه سوم با بیماری عصبی، آلرژی ها و عفونت های اچ.آی.وی مشخص می شود.
محققان همچنین واریان های ژنتیک منحصر به فردی را در هر زیرگروه برای صدها ژن کشف کردند.
به گفته محققان، پزشک بر اساس این گروه بندی ها می تواند کنترل تهاجمی تر سرطان را برای برخی بیماران تجویز کند و برای سایرین مصرف داروهای سلامت قلب و تغییر شیوه زندگی را توصیه کند.
محققان در این مطالعه از اطلاعات بهداشتی الکترونیکی 11 هزار و 210 بیمار در دانشکده پزشکی مونت سینای استفاده کردند؛ دو هزار و 551 نفر از این افراد دیابت نوع دو داشتند.
این اطلاعات شامل یک پنل کامل خون و تجزیه و تحلیل ژنتیکی بود.
سپس محققان نقشه ای ترسیم کردند که در آن بیماران بر اساس نتایج مشابه آزمایش های خونشان گروه بندی شدند؛ این کار شبیه ساخت یک شبکه اجتماعی بود که در آن افراد بر اساس دوستان و علایق مشترک خود گروه بندی می شوند.
محققان بعد از ترسیم این نقشه، به بررسی خصیصه های مشترک احتمالی میان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو پرداختند . در این مرحله سه زیر گروه برای دیابت نوع دو مشخص شد و زمانی که محققان اطلاعات ژنتیکی را مد نظر قرار دادند، متوجه شدند که این گروه ها خصیصه های ژنتیکی مشترکی دارند که آنها را در معرض بیماری های مشترک مانند سرطان تا بیماری قلبی قرار می دهد.
محققان می گویند با دنبال کردن این رویکرد می توان هر بیماری مزمن را به شماری از زیرگروه ها تجزیه کرد و درمان موثرتری را برای بیماران ارائه داد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: