کد خبر: ۸۳۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 31
درنخستین کنگره بین‌المللی خدمات حمایتی و سازمان‌های مردم‌نهاد اعلام شد:
شفاآنلاین :نخستین کنگره بین‌المللی و سومین کنگره ملی خدمات حمایتی (مددکاری اجتماعی- روانشناسی) و سازمان‌های مردم‌نهاد در موسسه خیریه محک برگزار شد.

به گزارش شفاآنلاین ،این کنگره 7 و 8 آبان ماه 1394 با حضور مدیران سازمان‌های مردم نهاد، مددکاران اجتماعی و روانشناسان فعال در سازمان‌های مردم‌نهاد و نیز مددکاران اجتماعی و روانشناسان بخش‌های تخصصی خون و آنکولوژی بیمارستان‌ها، پزشکان، متخصصان، اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه خدمات حمایتی در دو عرصه ملی و بین‌المللی برگزار شد.

بنیانگذار محک:‌ هیچ کودک مبتلا به سرطانی در ایران از فقر و عدم توانمندی در پرداخت هزینه‌های درمان فوت نخواهد کرد

در ابتدای کنگره سعیده قدس بنیان ‌گذار محک ضمن ادای احترام به نمایندگان جامعه مدنی که در این کنگره حضور دارند گفت: «تمامی فعلان سازمان‌های مردم نهادی که زیر سقف محک گرد هم آمده‌اند می‌دانند که روزگاری برگزاری چنین برنامهای در این سطح تخصصی برای فعلان حوزه سازمان‌هاي مردم نهاد رویا بود و امروز این رویا به مدد خواستن، همت، پشتکار و مسئولیت پذیری تحقق یافته است و ما شاهد رشد و ارتقای ظرفیت جامعه مدنی برای مرتفع ساختن مشکلات اجتماعی هستیم. این دستاورد حاصل اين واقعيت است كه ظرفیت‌های مردمی روزی به این حقیقت دست یافتند که نمی‌توان مشکلات را رها کرد و به بهانه‌ موانع چشم بر آنها بست. در هیچ یک از جوامع متمدن جهان تنها دولت متولی حل مشکلات نیست و مردم در این میان سهم قابل اتکایی دارند و امروز شاهدیم که با وجود نا امنی در منطقه، در ایران در سایه امنیت حاکم بر وطن عزیزمان از ارس تا خلیج فارس، شاهد شکوفایی مشارکت مردمی در حل معضلات جامعه هستیم و بالندگی سازمان‌های مردم‌نهاد نشانه این شکوفایی است. به امید آنکه روز به روز در کنار وظایفی که در زندگی شخصی داریم، وظایفی را نیز در زندگی اجتماعی عهده دار شویم.»

قدس با اشاره به حمایت محک از کودکان مبتلا به سرطان سرزمین‌مان در طول 24 سال با تکیه بر مشارکت‌های مردمی گفت: «این مشارکت و این اعتماد و آگاهی است که امروز محک را قادر می‌سازد تا ضمن ادای احترام به تمامی نیکوکاران‌اش بگوید: ‹هیچ کودک مبتلا به سرطانی در ایران از فقر و عدم توانمندی در پرداخت هزینه‌های درمان فوت نخواهد کرد. به امید اینکه روزی بتوانیم چنین دستاوردی را در خصوص تمامی بیماری‌ها و تمامی مشکلات اجتماعی داشته باشیم.»


تابلو نقاشی کودکان مبتلا به سرطانِ محک به پاس خدمات ارزشمند بانو توران میرهادی

یکی از سخنرانانی که محک مشتاق بود میزبانِ فرهیختگی و دانش و تجربیاتش در کنگره بین‌المللی خدمات حمایتی خود باشد استاد توران میرهادی است. اگرچه این استاد ادبیات کودکان، نویسنده و متخصص آموزش و پرورش که یکی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی عصر حاضر ایران زمین است به دلیل کسالت در این کنگره حضور نیافت اما محک یکی از ارزشمندترین داشته‌های خود که تابلو نقاشی کودکان است را به پاس خدمات ارزشمند ایشان به فرزندان این آب و خاک، به نماینده ایشان سرکار خانم نوش‌آفرین انصاری تقدیم کرد.

توران ميرهادي فعالیت‌های ارزشمندی در گستره آموزش و پرورش، فرهنگ کودکی و ادبیات کودکان انجام داده که محك به عنوان سازماني كه همواره به كيفيت زندگي كودكان توجه ويژه دارد، قدردان اين بانوي فرهيخته است.

دبیر شورای کتاب کودک: ادای احترام به آنانی که بر غم‌های بزرگ با انجام کارهای بزرگ غلبه می‌کنند

نوش‌آفرین انصاری استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و دبیر شورای کتاب کودک که به نمایندگی از توران میرهادی در این برنامه حضور داشت گفت: «من به نمایندگی از یکی از زنان بزرگ عصر ما در محک حضور دارم و خرسندم که در برابر مردان و زنان بزرگی ایستاده‌ام که دغدغه هم‌نوعانشان را دارند و در برابر این اندیشه ادای احترام می‌کنم. توران میرهادی در زندگی 88 ساله خود غم‌ها و مشکلات بسیاری را بردبارانه پشت سر گذاشته و باور دارد که بر غم‌های بزرگ با انجام کارهای بزرگ می‌توان غلبه کرد. اینگونه انسان‌های که در سختی به ساختن و بالیدن خود و جامعه می‌اندیشند شایسته احترام اند.


مدیر خدمات حمایتی محک: خدمات حمایتی پلی میان کادر درمان و بیمار و خانواده با هدف ارائه خدمات کل‌نگر

مدیر بخش خدمات حمایتی محک ضمن ارائه گزارش اجمالی از ساختار و فعالیت‌های بخش خدمات حمایتی محک به سه حوزه عمده خدمات این بخش به کودکان مبتلا به سرطان در قالب مددکاری اجتماعی، روانشناسی و اقامتگاه اشاره کرد و گفت: «زمانی که یک کودک به سرطان مبتلا می‌شود او و خانواده‌اش با مسائلی چون اضطراب، احساس گناه، خشم و نگرانی، فشارهای اجتماعی و اقتصادی و عدم تعدل و ناهماهنگی جسم و روان روبرو می‌شوند. در این هنگام خدمات حمایتی محک با تفکیک مبتنی بر تخصص گرایی میان مشکلات کودک و خانواده تلاش می‌کند بحران‌های ایجاد شده را که می‌تواند منجر به از هم پاشیدگی بنیان خانواده شود شناسایی و برای هر کدام از آنها راه حل‌های تخصصی ایجاد کرده و آن را در قالب خدمات به ایشان ارائه کند. در این میان خدمات حمایتی مانند پلی بین تیم درمانی و بیمار و خانواده عمل می‌کند و با تسهیل و بهبود کیفی این ارتباط تلاش می‌کند تا نگاه به بیمار از نگاهی منحصراً زیستی به نگاهی زیستی-روانی- اجتماهی و با نگاهی کل‌نگر تغییر کند.»

دکتر صمدی راد: لزوم توانمند سازی، هم افزایی و همکاری‌های مشترک بین سازمان‌های مردم‌نهاد

دکتر انور صمدی راد استاد مددکاری از دانشگاه ادینبورگ انگلستان و عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي ضمن تأکید بر اهمیت مسئولیتی که محک و مددکارانش در ارائه خدمات به کودکان مبتلا به سرطان در سراسر ایران پذیرفته‌اند، از حضور مددکاران محک در 32 بیمارستان دولتی و دانشگاهی در سراسر نقاط ایران به عنوان دستاورد ارزشمندی در حوزه مددکاری اجتماعی اشاره کرد و گفت: «امروز لزوم توانمند سازی، هم‌افزایی و همکاری‌های مشترک بین سازمان‌های مردم‌نهاد برای ارائه تخصصی‌‌ترین سطح خدمات به جامعه بیش از پیش احساس می‌شود.»

دکتر صمدی راد با برشمردن وظایف تخصصی مددکاران اجتماعی و تشریح هر کدام گفت: «مددکاران اجتماعی می‌بایست منابع اجتماعی موجود در محیط را شناسایی کرده و از پتانسیل‌های آنان جهت ارتقای خدمات در مواقع مورد لزوم بهره‌مند شوند. بی شک سازمان مردم نهادی چون محک یکی از آن منابع و پتانسیل‌های اجتماعی هستند.»

صفيه قدس: تروما، یکی از مشكلات كودكان مبتلا به سرطان

صفيه قدس در ابتدا به شفافيت به عنوان مهم‌ترين ركن مؤسسه خيريه محك اشاره كرد و سپس در تعريف تروما، گفت «هر واقعه‌اي كه انسان را دچار بحراني شدید كند تا حدی که از بقاي خود بترسد و دچار وحشت كامل و بحران فكري و رواني شود را تروما گويند.»

قدس در تكميل اين تعريف، ضمن اشاره به تفاوت‌هاي عمده تروما در كودكان و بزرگسالان گفت: «ذهن در هنگام مواجهه با مخاطرات بلافاصله قادر به تشخيص موقعيت خطرساز يا غير خطرناك است. در هنگام بروز خطر، واكنش‌هاي ابتدايي افراد، فرار، جنگ و بي حركت ماندن است. بررسي نقشه عصبي فرد دچار تروما نشان دهنده متأثر شدن مغز مياني وي است و اين اثر را مي‌توان در تمامي سطوح عصبي فرد مشاهده كرد.»

صفیه قدس در پايان به سطوح تروما و تفاوت مداخلات و منابع آن اشاره كرد و افزود: «مهم‌ترين مسأله، مواجهه با تروما و مديريت منابع دروني در فرد است. به طوري كه امروز پيش از جراحي‌ها به تقويت جسماني و روحي فرد مي‌پردازند. از آنجايي كه منابع موجود محدود هستند، در مراكز درماني بايد با تخصيص منابع به گروهي كه اولويت بيشتري دارند مداخلات صورت گيرند.»


شهرزاد اسفرجاني: ارزش آفرینی در جلب مشاركت‌هاي اجتماعي نیازمند دوراندیشی مدیران است

شهرزاد اسفرجاني مدرس برندينگ و تبلیغات و مشاور مدیر عامل محک با ذكر اين نكته كه قوانين حاكم بر سازمان‌هاي مردم‌نهاد همانند قوانين حاكم بر سازمان‌هاي تجاري است، سخنان خود را آغاز كرد. وی با مطرح كردن مسأله شكاف بزرگ ميان سازمان‌ها و توسعه پايدار، اين سؤال را مطرح كرد كه آيا اساساً سازمان‌هاي مردم‌نهاد به فرآيند منسجم ارتباطي نياز دارند يا خير؟ و پاسخ این بود که به علت اعتماد و زمان محدود افراد وجود فرآیند منسجم ارتباطی ضروري است.

اسفرجانی گفت: «سازمان براي پايداري و چرخش به منابع اقتصادي نياز دارد و این پايداري در گرو جايگاه سازي، عشق، شناخت، دور انديشي مديران و بيش از همه صبر است زيرا بايد به تمامي عناصر بازاريابي نفوذ كند. شكاف بين سازمان‌ها و توسعه پايدار را با تحليل موقعيت، تعيين اهداف، اولويت بندي اهداف، شناسايي مخاطب هدف، تدوين استراتژي، پيام، تركيب رسانه‌اي و ارزيابي و با استفاده از كم‌ترين قيمت و بيشترين تأثير مي‌توان مرتفع كرد. ارزش آفريني اتفاقي نيست و نيازمند دور انديشي مديران ارشد و انتقال آن به همه اركان و اعضاي سازمان است زیرا كه برند از درون آغاز مي‌شود.»

مدير عامل كانون هموفيلي ايران: بيمار مستمند نيست

احمد قويدل مدير عامل كانون هموفيلي ايران سخنان خود را با یاد شادروان مصطفی قاسمی مدیر عامل وقت انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران آغاز کرد و در ادامه از وزیر بهداشت برای اجراي طرح تحول نظام سلامت قدردانی کرد و ریشه این تحول را در داشتن برنامه دانست و عنوان کرد که امید داریم این خدمات هر روز ارتقا یابد. قویدل در ادامه به تبيين ضرورت حمايت‌هاي اجتماعي و رفاهي از بيماران دير درمان به موازات حمایت‌های درمانی پرداخت. قویدل گفت: «فعاليت حرفه‌اي، مستدل، علمي و منطقي در حمایت از بیماران و مدیریت علمی سازمان‌های مردم‌نهاد اولویت امروز این سازمان‌ها است.»

قویدل با تأکید بر لزوم حذف رویکرد ترحم از فرهنگ امور خیریه در ایران به حقوق شهروندي بيماران اشاره كرد و گفت: «بيمار مستمند نيست بلكه مانند ساير شهروندان، حقوقي دارد كه احقاق آنها باعث مي‌شود ضمن حفظ منابع انساني و اجتماعي كشور، بيماران دير درمان به چرخه فقر وارد نشوند.»

وي در ادامه به ظرفيت‌هاي موجود در امر حمايت از بيماران دير درمان اشاره كرد و ظرفيت حاكميت، ظرفيت نهادهاي عمومی غير دولتي، ظرفيت سازمان‌هاي بيمه‌گر، ظرفیت بخش خصوصی، ظرفیت‌های فرهنگی، ورزشی، هنری و ظرفيت‌هاي مردم را از جمله پتانسيل‌هايي بر شمرد كه براي احقاق حقوق شهروندي بيماران می‌بایست مورد توجه قرار گيرند.»

مدير عامل كانون هموفيلي ايران در انتها ضمن قدرداني از اقدام مؤسسه محک در بازدید از کانون هموفیلی ایران در روز جهاني هموفيلي، كليپي از نقاشي‌هاي كودكان هموفيلي را با پيام بهبودي و عشق به زندگي به محک تقدیم کرد.

مديرعامل مؤسسه خيريه بهنام دهش پور: نياز امروز سازمان‌هاي مردم‌نهاد، خلاقيت است

ليلي رضايي، مدير عامل مؤسسه خيريه بهنام دهش‌پور پس از ابراز خرسندي از گردهم‌ آمدن مؤسسات مردم‌نهاد، به مرور برخي از تجربيات مؤسسه دهش‌پور پرداخت.

رضايي در ابتدا به لزوم تخصصي شدن و خلاقيت در مؤسسات مردم‌نهاد اشاره كرد و گفت: «در ايران با توجه به باورهاي ديني از جمله انفاق، مؤسسات خيريه‌اي شكل گرفتند و مدتي است كه به سمت تخصصي شدن حركت كرده‌اند. اما امروز این مؤسسات نياز به خلاقيت بيشتري دارند. امروز همه مؤسسات قلك، تابلوي يادبود، ياوران كوچك و بزرگ و... دارند و براي جلب حمايت از روش‌هاي مشابهي تبعيت مي‌كنند.»

سرفصل ديگر صحبت‌هاي رضايي، منابع انساني سازمان‌هاي مردم‌نهاد بود. وي با اشاره به ميزان اثرگذاري اجتماعي اين سازمان‌ها گفت: «متخصص‌ترين و مؤثرترين افراد جامعه بايد در سازمان‌ها مردم‌نهاد حضور داشته باشند تا بيشترين اثربخشي مثبت ايجاد شود.»

ليلي رضايي سخنان خود را با اشاره به لزوم بازنگري و شفاف‌سازي مداوم اهداف و ماموريت‌هاي ادامه داد. وي در مورد مؤسسه خيريه بهنام دهش‌پور گفت: «ما امكان كمك به تمامي بيماران مبتلا به سرطان را نداريم، بنابراين به جاي ايجاد شعبه‌هاي مختلف اين مؤسسه در ساير شهرها، كمك مي‌كنيم تا تشكل‌هايي مشابه بهنام دهش‌پور تشكيل شود و براي توانمندسازي آنها از هيچ تلاشي فروگذار نخواهيم كرد و تجربه ما گواه اين مطلب است.»

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي: رسالت سمن‌ها، ايجاد فرصت‌هاي بيشتر و اثربخش‌تر براي زندگي بهتر مردم

امير محمود حريرچي، عضو هيأت علمي و مدير اسبق گروه مددكاري اجتماعي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، سخنان خود پيرامون لزوم تدوين برنامه كاربردي جهت توسعه همه جانبه سمن‌ها را با اين جمله آغاز كرد كه «اگر ندانيم به كجا مي‌رويم، همه راه‌ها درست است.»

حريرچي ماهيت اصلی مؤسسات مردم‌نهاد را تكميل و توسعه خدماتي دانست كه دولت متولي آن است و با اشاره به شاخص‌هاي توسعه يافتگي كشورها در جهان افزود: «از جمله شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي يك كشور، تعداد مؤسسات مردم‌نهاد فعال در آن كشور است كه 8 سال پيش اين تعداد در ايران، 6000 مؤسسه مردم‌نهاد ثبت شده در وزارت كشور بود و امسال اين تعداد 2000 است كه دليل عمده اين كاهش، عدم مديريت استراتژيك و برنامه‌ريزي بلند مدت بوده است»

حريرچي ضمن بر شمردن تفاوت‌هاي ميان مؤسسات مردم‌نهاد و حركت‌هاي اجتماعي گفت: «محك به دلیل مديريت استراتژيك و شفافیت در دنیا شناخته شده است و این برای تمامی ایرانی‌ها مايه دلخوشي است.»

حريرچي در خاتمه با اشاره به اهميت پژوهش در فعاليت‌هاي اجتماعي، پژوهش را بستر توسعه دانست و افزود: «رسالت سمن‌ها، ايجاد فرصت‌هاي بيشتر و اثربخش‌تر براي زندگي بهتر مردم است.»


رئیس سابق بخش سرطان اطفال دانشگاه بُن: مراقبت‌هاي روانشناسي بخشي از مفهوم درمان همه جانبه سرطان است

پروفسور اُدو بُوده، متخصص خون و سرطان اطفال و رئیس سابق بخش سرطان اطفال دانشگاه بُن پس از تحسين سطح خدمات همه جانبه ارائه شده به کودکان مبتلا به سرطانِ ایران در محك، صحبت‌هاي خود را اين گونه آغاز كرد كه درمان يكپارچه سرطان هدف ماست. تجربيات درمان سرطان در آمريكا و اروپا نشان داده است كه خدمات روانشناسي اجتماعي بايد در كنار درمان چندوجهي سرطان ارائه شود. درمان سرطان نيازمند مراقبت دائمي است و شيمي درماني يكي از روش‌هاي درماني است كه عوارض جانبي بسياري دارد.

پروفسور بُوده گفت: «اولين و مهم‌ترين مسأله ارائه اطلاعات به تمامي افراد درگير در سرطان از جمله كودك و خانواده اوست تا نتايج بهتري از درمان حاصل شود. ارائه تمامي اطلاعات در نهايت موجب مي‌شود كه درمان مداخله گرايانه در كودكان كمتر رخ دهد. وجود الگويي براي ارائه اطلاعات سرطان به كودك و خانواده، بستگان و دوستان او ضروري است تا افراد با هر سطح سوادي بتوانند اطلاعات را متوجه شوند. دانش و خوش بيني ما به كمك فرآيند درمان مي‌آيند. آموزش مستمر و انگيزش از مهم‌ترين موارد در تيم درماني است و تمامي كاركنان بخش درمان بايد دائماً در حال آموزش باشند. در خصوص سرطان بايد گفت اگر كودك مبتلا به سرطان درماني دريافت نكند، فوت خواهد كرد اما در صورت دريافت درمان تا 75% شانس بهبودي دارد.»

بُوده ضمن تأکید بر اینکه والدين بايد به پزشكان اعتماد كنند و با توجه به اينكه والدين در مواجه با اين بيماري مستأصل مي‌شوند، گفت: «حضور روانشانسان اجتماعي در كنار والدين ضروري است هرچند مديريت درمان سرطان بايد بر عهده تيم پزشكي باشد. والدين بايد بتوانند سوالات خود را مطرح كنند و پاسخ شفافي بگيرند و از روند درمان خاطر جمع شوند. كودكان نيز بايد اطلاعات درماني شفاف را دريافت كنند. در كنار تيم پزشكي، حضور مددكار اجتماعي براي مداخله در وضعيت‌هاي بحراني، دوره‌هاي طولاني درمان، دلسردي خانواده‌ها و... ضروري است. که دیدن این اتفاقات در محک برای ما خوشایند بود.»

پروفسور بُوده، با اشاره به فعاليت‌هاي خود، در انجمن حمايت از والدين بُن كه اولين بيمارستان دريافت كننده گواهي تضمين كيفيت در بخش مددكاري است و انجمن ملي حمايت از والدين آلمان اعلام كرد كه تحقيقات نشان داده كه رضايت والدين حتي تعدادي كه فرزندان خود را از دست داده‌اند بسيار زياد است.

عضو هیأت رئیسه ICCCPO: حمايت روانشناسي اجتماعي از والدين كودكان مبتلا به سرطان

دكتر گرليند بُوده بنيانگذار انجمن حمايت از والدين بُن فوردركرايس در سال 1982، عضو حمايت از انجمن ملي والدين آلمان و از بنيانگذاران کنفدراسیون بین‌المللی والدین کودکان مبتلا به سرطان (ICCCPO) است.

دکتر بُوده گفت: «فوردركرايس انجمني است که بيشتر از والدين كودكان مبتلا به سرطان حمايت مي‌كند و بخشي از سازمان ملي است كه در تحقيقات علمي و كاربردي سرطان است. اين انجمن با خدماتي مانند خانه والدين در نزديكي بيمارستان، خدمات مددكاري- روانشناسي، مدرسه، اتاق بازي، آشپزخانه، دلقك‌هاي درمانگر، موزيك درماني، فعاليت‌هاي سرگرمي و برنامه‌هايي براي خواهران و برادران كودك مبتلا را ارائه مي‌كند. مددكاران اجتماعي از لحظه ورود خانواده در كنار كودك و خانواده او هستند و به صورت بيست و چهار ساعته در مركز درماني و خانه والدين حضور دارند. روانشناسان نيز در كنار تيم درماني هستند. استفاده از ابزارهاي الكترونيكي براي ارتباط با مدرسه، نرم افزارهاي ارتباطي براي ارتباط همسالان، بازي درماني و هنر درماني، موسيقي درماني، برگزاري رويدادهاي تفريحي و سرگرمي و برنامه هفتگي با حضور داوطلبان از فعاليت آنان است. در اين مؤسسه به كودكان در پايان هر مرحله درمان مهره‌هايي داده مي شوند كه مي‌توانند با آن براي خود دستبدي درست كنند.»

بُوده با تأكيد بر اين كه مهم‌ترين مسأله ارتباط روزانه با والدين كودكان است و اين مسأله هر روز در محك به چشم مي‌خورده به سخنان خود پايان داد.

مشاور معاون بهداشتی بیمار‌های غیر واگیر و سازمان‌های مردم نهاد وزارت بهداشت: پيوند سازمان‌هاي مردم نهاد به نظام بهداشت و درمان اولويتي انكار ناپذير

دكتر محمدتقي چراغچي باشی مشاور معاون بهداشتی بیمار‌های غیرواگیر و سازمان‌های مردم نهاد وزارت بهداشت و قائم مقام مدیر عامل انجمن اطلاع رساني ديابت گابريك سخنان خود را با تبريك به محك براي برگزاري اين كنگره پربار آغاز كرد. به عقيده وي، پيوند مردم و سازمان‌هاي مردم‌نهاد به نظام بهداشت و درمان اولويتي انكار ناپذير است.

دکتر چراغچی باشی گفت: «تعداد سازمان‌هاي مردم‌نهاد در ايران، در مقايسه با ساير كشورها بسيار كم است و همين تعداد اندك اصولاً خدمات خود را به صورت غير همبسته ارائه مي‌كنند و اين مسأله با توجه به مصرف منابع و محدود بودن آن زيان‌آور است. سلامت حق شهروندان است و دولت موظف به تأمين آن است. در عرصه سلامت كشور، سازمان‌هاي دولتي، بخش خصوصي و در ميان آن‌ها سازمان‌هاي مردمي و خيريه فعال هستند.»

دکتر چراغچي باشی با بيان اين كه موضوع سازمان‌هاي مردم‌نهاد و جامعه مدني در دولت مورد توجه است اظهار کرد که به اعتقاد وي راه براي انسجام سازمان‌هاي مردم‌نهاد و سلامت هموارتر شده است. وی گفت: «محك نيز كه همواره پيشرو در سازماندهي و عملكرد در سازمان‌های مردم‌نهاد بوده است مي‌تواند نقش پيشگام در مديريت و انسجام تعامل شبكه سلامت و سازمان‌های مردم‌نهاد داشته باشد.»

برگزاری کارگاه‌های تخصصی در دومین روز کنگره خدمات حمایتی و مؤسسات مردم‌نهاد در محک

در روز دوم این کنگره کارگاه‌های آموزشی برقراری ارتباط موثر، انواع ارتباط، 17 اصل کار تیمی و مکانیسم‌های دفاعی برگزار شد.

مدیر خدمات حمایتی شهرستانها: توزيع برنامه ريزى شده خدمات در سراسر ايران؛ هدف محك

در ابتدای روز دوم کنگره شیرین صدیق‌نژاد مدیر بخش خدمات حمایتی شهرستان‌ها ضمن تشکر از حضور صاحبنظران و داوطلبان فعال محك در شهرستان‌ها از فعالیت بخش خدمات حمایتی شهرستان‌ها و اهداف آینده گروه داوطلبان خدمات حمایتی گفت و ادامه داد: «بخش خدمات حمایتی محک از مشکلات و كمبودهايى که در شهرستان‌ها وجود دارد آگاه است، به همین منظور در برنامه‌های آینده تیم خدمات حمایتی بازدید از بیمارستان‌های دارای بخش خون و آنکولوژی کودک در شهرستان‌ها را قرار داده است تا از نزدیک به مشکلات رسیدگی کند. بي شك بخش قابل توجهى از این مشکلات با قوی‌تر کردن حضور داوطلبان محك و ارتباط گسترده‌تر آنها با این بیمارستان‌ها در سراسر ايران قابل مديريت است. امیدواریم با همراهی نیروهاى پيشكسوت و جوان داوطلب و كاركنان متخصص و مسئول، مشکلات را در سطح تمامى بیمارستان‌های تهران و شهرستان‌ها حل کنیم و بالاترين سطح كيفى خدمات را توزيع كنيم.»

مدیر روابط عمومی محک: ارتباطات مؤثر، يكپارچه و كل نگر؛ تعهد محك در قبال ذيربطان

صبا کامکار مدیر بخش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه خیریه محک در کارگاه آموزشی پیرامون مهارت‌های ارتباطی مؤثر در سازمان‌های مردم نهاد و خدمت محور سخن گفت و عنوان كرد: «سازمان‌های خدماتی نه کارخانه دارند، نه ابزارآلات و نه محصولی، بلکه سرمایه اصلی این سازمان‌ها، افرادی هستند که از طریق برقراری ارتباط با ذیربطان خدماتی را در لحظه تولید و ارائه می‌دهند. از این رو توسعه مهارت‌های ارتباطی در کلیه کارکنان و داوطلبان بر ارتباطات سازمان و در نهایت ارتقای کیفیت خدمات برای ذیربطان اثر گذار است. یکپارچگی کیفیت خدمات در مؤسسات مردم‌نهاد و خیریه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ارائه خدمت به کلیه ذیربطان سازمان باید در یک سطح و به یک شکل انجام شود. از این رو لازم است که سازمان‌ها، با تعریف چارچوب‌های رفتاری و ارتباطی مشخص در سازمان خود، از سلیقه‌ای شدن و عدم یکپارچگی ارتباطات جلوگیری کنند. در حقیقت سازمان‌ها باید بتوانند در تمامی ارتباطاتی که با ذیربطان‌شان برگزار می‌شود، به تعهد خود که آن را در مأموریت و برنامه‌های ارتباطی خود به ذیربطان تعهد کرده‌اند، عمل کنند و تصویری واضح و شفاف از خود به جای بگذارند.»

كامكار گفت: «ما نیز در محک تلاش داریم با ارتقای سطح مهارت‌های ارتباطی و توسعه یکپارچگی در ارتباطات سازمان، به تعهد خود عمل کرده و رضایت ذیربطان را افزایش دهیم.»

كارشناس بخش روانشناسى محك: داشتن مهارت‌های ارتباطی شرط لازم برای رفع نیازهای سازمان

ندا ندایی کارشناس روانشناسی در اينکارگاه آموزشی به بیان انواع ارتباط، لزوم برقراری ارتباطی مؤثر، پیامدهای فقدان مهارت‌های ارتباطی و تکنیک‌های برقراری ارتباط مؤثر از ديدگاه يك بخش تخصصى روانشناسى مرتبط با مقوله سرطان كودك پرداخت و گفت: «برای اینکه بتوانیم بهترین پاسخ را به نیازهای کودکان مبتلا به سرطان و خانواده آنها ارائه کنیم، باید مهارت‌های لازم در برقراری ارتباط مؤثر را بیاموزیم و در رفتار با بیمار و خانواده‌ تلاش کنیم کارآمدترين پیام‌ها را به آنها منتقل کنیم تا به هموارتر شدن فرآیند و مسیر درمان و نیز حمايت همه جانبه منجر شود.» این بخش با ارائه فیلمی از فعالیت داوطلبان بخش هنردرمانی محک که در روزهای هفته به اجراهای هنرمندانه موسیقی و روایت درمانی به عنوان مکمل خدمات روانشناسی بخش خدمات حمایتی برای کودکان محک می‌پردازند، به پایان رسید.

در ادامه نازنین الهیار کارشناس مددکاری محك 17 اصل کار تیمی در برقراری ارتباط سازمانی، ویژگی‌های کار يك تیم کار آمد و مزایای کار تیمی را تشريح كرد.

پخش کلیپ آموزشی خدمات حمایتی محک در دومین روز از کنگره

در این قسمت از کنگره کلیپ آموزشی خدمات حمایتی برای حاضران پخش شد که در این کلیپ تمام فعالیت‌های بخش خدمات حمایتی در بیمارستان محک از جمله نحوه پذیرش بیمار، پرداخت تمام هزینه‌های درمانی و رفاهی، اسکان بیماران شهرستانی، ارائه خدمات مددکاری و روانشناسی، مشاوره‌های فردی و گروهی و ساير خدمات در حوزه حمايت از درمان و نيز رفاه كودك مبتلا به سرطان و خانواده آنها به طور كامل به نمايش گذاشته شد.

در آخرین کارگاه آموزشی این کنگره ترانه کوهستانی کارشناس روانشناسی به شرح کامل انواع مکانیسم‌های دفاعی پرداخت و گفت: «بیمارستان‌ یکی از فضاهایی است که شرایط ایجاد بحران و تنش در آن وجود دارد بنابراین در این محیط آشنایی با مکانیسم‌های دفاعی برای مدیریت بحران و تنش اهمیت ویژه‌ای دارد. در بیماری سرطان که تأثیرات روحی بارزی بر بیمار و خانواده دارد نیز شناخت مکانیسم‌های دفاعی و راه‌های کنترل بحران توسط کادر حمایتی نقش بسیار زیادی در سلامت روان بیماران ایفا می‌کند و با این آشنایی می‌توانیم تأثیر مثبتی بر روی بیمار و همراه او بگذاریم.»

محک به گسترش فعالیت‌های خدمات حمایتی در آینده نگاهی مثبت دارد

محک تلاش دارد با نگاه تخصصی به همه جوانب مراحل درمان کودکان مبتلا به سرطان در کنار فرزندانش و خانواده‌های آنها روزهای سخت درمان را برای ايشان هموارتر کند و امیدوار است با همکاری بیشتر با دیگر سازمان‌ها، متخصصان، صاحب نظران و یاوران همیشگی خود فعالیت‌های درمانی و خدمات حمایتی خود را روز به روز گسترش دهد. قدردان تمامى همراهان و فرهيختگانى هستيم كه در اين كنگره همراه ما بودند.

توسعه دغدغه همیشگی محک در رويكردعلمى به خدمات حمايتى و تلاش براى ارتباطات بيشتر و هم‌افزايي سازمان‌هاى مردم نهاد از دستاوردهاى اين كنگره بين‌المللى بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: