کد خبر: ۸۳۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 01
شفا آنلاین>سلامت>موکت‌ها ممکن است آلاينده‌هايي مانند هيره‌ها يا مايت‌ها، پوسته‌هاي بدن حيوانات خانگي، مواد آلرژي‌زاي سوسک‌ها، ذرات آلاينده، سرب، هاگ‌هاي کپک‌ها، حشره‌کش و گردوغبار را در خود جاي دهند.
به گزارش شفا آنلاین،اين آلاينده‌ها ممکن است در حين بازسازي، جاروبرقي کشيدن يا حتي راه رفتن روي موکت وارد هوا شوند. کودکان با احتمال بيشتري در معرض آلودگي قرار مي‌گيرند. اگر ناحيه بزرگي از خانه با موکت پوشانده شده باشد، ممکن است زدودن آلاينده‌ها و آلرژي‌زاها کار مشکلي باشد.

 مواد شيميايي مورد استفاده در برخي از موکت‌ها، پدهاي زير موکت و چسب‌هاي موکت، ممکن است سلامت شما را به خطر بيندازند. برخي از اين مواد شيميايي و چسب‌ها از ترکيبات فرار آلي (VOC
) ساخته شده‌اند که آلاينده‌هايي را از خود بيرون مي‌دهند. نصب موکت جديد همچنين ممکن است با سرفه و خس‌خس سينه نوزادان همراه شود.

چطور از سلامت‌تان محافظت کنيد؟ به ‌جاي استفاده از موکت،‌ مي‌توانيد از پارکت يا لمينيت براي کف اتاق‌ها استفاده کنيد يا روي کف اتاق، قالي‌هايي بيندازيد که به ‌راحتي بتوان آنها را جمع کرد و در بيرون تميز کرد.

اگر اين کار ممکن نباشد، بايد دست‌کم 3 بار در هفته موکت‌ها را با جاروبرقي داراي فيلتر هواي با کارآمدي بالا براي ذرات (HEPA) جارو کنيد. البته خود جاروبرقي کشيدن ممکن است باعث به هوا برخاستن ذرات شود و هوا را آلوده‌تر کند.

آشپزخانه، دستشويي و راه‌هاي ورودي نبايد موکت داشته باشند، زيرا مرطوب مي‌شوند و محيط خوبي براي رشد کپک‌ها فراهم مي‌کنند. اگر موکت جديدي خريده‌ايد، نوعي را انتخاب کنيد که VOC کمتري را متصاعد کند. موکت را باز کنيد و پيش از نصب در يک محل با تهويه خوب براي 72ساعت هوا دهيد. در صورت امکان، نصب موکت را در هنگامي‌که خانه خالي است، انجام دهيد. اطمينان حاصل کنيد که بعدها مي‌توان موکت را بدون استفاده از مواد شيميايي سمي از کف جدا کرد.American Lung sssociation

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: