کد خبر: ۸۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۱ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 02
شفا آنلاین>سلامت>يک مقام وزارت دارايي هند روز سه‌شنبه (27 اکتبر) 5 آبان اعلام کرد،‌ دولت اين کشور قصد دارد که فشار بر شرکت‌هاي داروسازي را افزايش دهد تا نظارت بيشتري بر توليدات شربت‌هاي سرفه کدئين‌دار خود انجام دهند، چراکه اين نگراني وجود دارد که شرکت‌ها به‌طور کامل دستورالعمل‌هاي صادرشده در اين زمينه از يک سال پيش را رعايت نمي‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از رويترز «هيئت کنترل بين‌المللي مواد مخدر» سوءمصرف داروهاي حاوي مواد مخدر و قاچاق آنها را در ميان «بزرگ‌ترين چالش‌هاي مربوط به دارو» قرار مي‌دهد که آسياي جنوبي با آن مواجه است. کدئين يک ماده مخدر که در داروهاي مهارکننده سرفه به کار مي‌رود، در معرض سوءمصرف به ‌وسيله معتادان، به‌خصوص در کشور همسايه بنگلادش قرار دارد.

بنگلادش کدئين را در فهرست داروهاي ممنوع قرار داده است، اما اين دارو از هند به اين کشور قاچاق مي‌شود. مقامات ناظر دارويي هند از سال گذشته به‌طور خصوصي از شرکت‌هاي دارويي خواسته بودند امکان رديابي شربت‌هاي سرفه قاچاق به عمده‌فروشي‌ها را به ‌وسيله نيروهاي پليس ساده‌تر کنند. شرکت‌ها در پاسخ به اين درخواست، شمار بطري‌ها در يک محموله توليدي واحد را کاهش دادند،‌ اما در برابر ساير تقاضاها، از جمله فروختن يک محموله توليدي به يک خريدار و تغيير دادن روال‌هاي برچسب‌زني مقاومت کردند.

 راشمي ورما، مقام ارشد وزارت دارايي هند که تخصيص داروهاي مخدر را کنترل مي‌کند، گفت فروش اين دارو «به‌طور غيرمعمولي» در برخي از ايالت‌هاي هند بالاست و دوباره از شرکت‌ها خواسته خواهد شد تا قواعد جديد را رعايت کنند.

ورما جزئياتي درباره اقدامات اين وزارت براي تضمين پذيرش اين درخواست‌ها به ‌وسيله شرکت‌هاي دارويي اعلام نکرد. شرکت‌هاي داروسازي فايزر و ابوت مستقر در آمريکا نقش‌آفرينان اصلي در بازار 103 ميليون دلاري شربت‌هاي سرفه کدئين‌دار هستند. هند در طول 6 ماه از ماه مارس سال جاري 83هزار بطري شربت سرفه کدئين‌دار را ضبط کرده است.

 در بنگلادش که اين دارو از دهه 1980 ممنوع شده است نيز حدود 750هزار بطري شربت در سال گذشته ضبط شد. مقامات ناظر دارويي هند در ماه ژوئيه امسال همچنين ممنوعيت کامل چنين شربت‌هايي را به خاطر سوءمصرف گسترده مدنظر قرار دادند.ورما افزود، دولت نمي‌خواهد اين دارو را ممنوع کند، اما تقاضاي صريحي براي اعمال اين ممنوعيت وجود دارد.
Reuters


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: