کد خبر: ۸۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 31
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>رئیس بنیاد امور بیماری های خاص، در تشریح مشکلات بیماران خاص گفت: کمبود مراکز درمانی برای ارائه خدمت درمانی به عنوان یکی از چالش های بزرگ این بیماران به شمار می آید.
به گزارش شفاآنلاین : فاطمه هاشمی کمبود مراکز رادیوتراپی، نبود مرکز درمانی خاص بیماران تالاسمی، محدودیت برای راه اندازی مراکز دیالیز را از جمله مشکلات بیماران یاد شده در رابطه با مراکز درمانی عنوان کرد.
وی هزینه های رادیوتراپی بیماران خاص را در حد « بالا» ارزیابی کرد و افزود: شمار مراکز رادیوتراپی در کشور کم است و این موضوع مشکلات جدی برای بیماران خاص به وجود آورده است.
وی اظهار کرد: برخی از مراکز رادیوتراپی در بخش خصوصی است و بیماران باید هنگام مراجعه به این مراکز هزینه هایی پرداخت کنند؛ از سوی دیگر اگر بخواهند به مراکز رادیوتراپی در بخش دولتی مراجعه کنند باید در صف های طولانی گرفتن نوبت بایستند و این موضوع، مشکل جدی برای آنان به وجود می آورد؛ چرا که باید رادیوتراپی در زمان خاص خودش انجام شود و در نوبت ایستادن به ضرر آنان است.
هاشمی یکی از مشکلات اصلی بیماران خاص به ویژه بیماران ام.اس و سرطانی را رقم بالای داروهای آنان بیان کرد و اینکه حتی داروهای تحت پوشش بیمه نیز هزینه های زیادی برای این بیماران دارد؛ چون مجبورند هر هفته یا دو هفته یک بار از این داروها استفاده کنند.
وی در رابطه با بیماران تالاسمی کشور نیز تصریح کرد: شماری از این بیماران در برخی شهرهای کشور در مراکز اورژانس، درمان می شوند که این شیوه نادرست است چرا که باید اتاق ویژه برای این بیماران در مراکز بیمارستانی وجود داشته باشند.
رئیس بنیاد امور بیماری های خاص خاطرنشان کرد : همچنین برخی از مراکز درمانی بیماران تالاسمی با بیماران شیمی درمانی یکی است که این موضوع در روحیه بیماران تالاسمی تاثیر منفی می گذارد.
هاشمی برای بخش های دیالیز گفت: بخش دیالیز ما نیز با مشکلاتی جدی مواجه است؛اکنون وزارت بهداشت سیاستی دارد که قابل قبول نیست به عنوان نمونه در شاهرود بخش دیالیز ما با هشت تخت آماده بهره برداری است اما این وزارتخانه مجوز بهره برداری از پنج تخت را به ما داده است چرا که آنان معتقدند ، خدمات ، فقط در این مرکز متمرکز نشود و بیماران به مراکز دیگر هم مراجعه کنند.
هاشمی، تصریح کرد: این در حالی است که آینده نگری می کنیم و مراکز را به شیوه ای راه اندازی می کنیم که بیمار به مراکزی مراجعه کند که کیفیت بهتری از نظر خدمات درمانی داشته باشد.
رئیس بنیاد امور بیماری های خاص گفت: ما مشکلات را در جلسات مختلف با سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر مسوولان مرتبط مطرح کرده ایم اما اتفاق جدی رخ نداده است.
وی، افزود: انتظار داریم بیماران خاص امکاناتشان مانند امکانات موجود این بیماران در تهران باشد چون این بیماران نیازمند هستند که روزانه خدمات دریافت کنند و نباید فاصله دریافت خدمات زیاد باشد.
هاشمی ادامه داد: بیماران خاص باید همیشه داروهایشان قابل دسترس باشد اما اینطور نیست و این افراد برخی از داروها را مجبورند در مراکز استان ها دریافت کنند که این موضوع نیز قابل قبول نیست و باید توزیع دارو در مکان های درمانی باشد و هر مکانی که بیمار خدمات می گیرد باید دارو را هم دریافت کند.
وی به کمبود شدید بودجه در بنیاد امور بیماری های خاص اشاره کرد و گفت: بودجه دولتی که سال گذشته به این بنیاد اختصاص داده شد 30 میلیارد تومان بود که کل این بودجه تخصیص داده نشد و کمک های مردمی نیز 40 میلیارد تومان بوده است که مجموع کمک های دولتی و مردمی به این بنیاد 70 میلیارد تومان است که بسیار ناکافی است و تنها گوشه ای از مشکلات ما را نمی تواند حل کند.
به گفته رئیس بنیاد امور بیماری های خاص در زمان حاضر 25 هزار بیمار دیالیزی، 24 هزار پیوند کلیه شده، 6 هزار بیمار هموفیلی، 19 هزار بیمار تالاسمی، 45 هزار بیمار ام اس و سالانه 90 هزار بیمار سرطانی جدید در کشور داریم.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: