کد خبر: ۸۳۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 29
شفا آنلاین>سلامت>یکی از محبوب‌ترین وسایل ‌درتأمین سلامت دهان ‌ودندان می‌تواند به مخرب‌ترین و بهترین راه برای ورود پلاک‌ها و میکروب‌ها به اعماق لثه‌ها باشد.
به گزارش ‌شفا آنلاین،کارشناسان بهداشتی و دندانپزشکان هشدار می‌دهند استفاده از نخ دندان در صورت عدم مصرف صحیح می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی شدید دندان‌ها و لثه در عوض حفظ سلامت آنها شود.

گفتنی است، استفاده اشتباه ‌از نخ دندان باعث ‌فرو رفتن بیشتر باکتری‌ها و پلاک‌های دندانی به درون لثه‌ها و بروز التهاب لثه و نیز افزایش پوسیدگی ریشه دندان شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه نیوکاسل در صورت فشار بیش از حد در اثر کشیده شدن نخ دندان بین فواصل دندان‌ها علاوه بر خونریزی از لثه، مواد غذایی و باکتری‌ها به اعماق لثه‌ها نفوذ کرده باعث صدمات فراوان به دندان‌ها می‌شود.

بر اساس آمار‌ها تنها 17درصد از جمعیت افراد بزرگسال ‌در دنیا از نخ دندان استفاده می‌کنند و درصد بالایی از این افراد استفاده صحیح از نخ دندان را نمی‌دانند.

کارشناسان توصیه می‌کنند در وهله اول از نخ دندان استاندارد و دارای پوشش ضد‌باکتری استفاده شود و نیز سعی گردد پلاک‌ها از لابه‌لای دندان‌ها خارج شود ‌و در هر بار کشیدن نخ‌ دندان برای تمیز‌ کردن فاصله بین دندان‌ها از بخش تازه و مصرف‌ نشده نخ دندان استفاده شود.

کارشناسان بر این اساس به افرادی که استفاده صحیح از نخ دندان را بلد نیستند توصیه می‌کنند مهارت انجام این کار را از‌دندانپزشک خود یاد بگیرند و یا در عوض از مسواک استاندارد و ایده‌آل، خمیردندان حاوی فلوراید و دهانشویه‌های ضد باکتری و خلال دندان جهت تمیز کردن دندان‌های خود بهره بگیرند.

کارشناسان بهترین راه جهت پاک‌کردن دندان‌ها را استفاده از مسواک برقی می‌دانند و البته سر مسواک باید به صورت دوره‌ای تعویض شود.

کارشناسان آسیب‌پذیرترین بخش‌های دندانی که در اثر استفاده ‌غیر صحیح از نخ دندان دچار پوسیدگی ‌و عفونت لثه می‌شوند را ناحیه پشت دندان‌های فک زیرین شناسایی کرده‌اند.

کارشناسان حدود 500 نوع مختلف باکتری را در دهان و دندان شناسایی کرده‌اند که می‌توانند حتی توسط نخ دندان وارد لثه شده و باعث تخریب دندان شوند.

کارشناسان با افراد توصیه می‌کنند روش‌های صحیح مسواک‌ زدن را یاد بگیرند و برای پوشش‌دهی کامل هرگز تنها از یک دست استفاده نکنند و‌‌ با هر‌ دست سمت مخالف دهان خود را مسواک بزنند.

همچنین پس از نوشیدن آب پرتقال ‌ویا نوشابه‌های ‌گازدار هرگز بلافاصله مسواک نزنند زیرا ‌در این حالت فرسایش دندان‌ها بیشتر می‌شود.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: