کد خبر: ۸۳۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 28
شفا آنلاین>سلامت>عوارض بارداری‌ ‌دربرخی سنین باعث شده این نوع حاملگی ‌دردسته بارداری ‌های پرخطر جای بگیرند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر فاطمه ‌ناهیدی دکترای بهداشت باروری و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: رخ دادن پدیده بلوغ در سنین نوجوانی، همه افراد از جمله زنان را در مسیر تغییرات زیادی قرار می‌دهد. از نظر جسمی، دختر جوان در حال رشد بوده و اندام‌های زنانه آنها از رشد کافی برخوردار نیستند بنابراین مادر شدن ‌در این سنین مرد را ‌دچار مخاطراتی می‌کند که از جنبه‌های گوناگون جسمی، روانی و اجتماعی و اقتصادی قابل بحث است.

وی در خصوص مخاطرات بعد روحی و روانی افزود: در نوجوانی بلوغ کامل فکری اتفاق نمی‌افتد در نتیجه این افراد آمادگی لازم را برای تشکیل خانواده ندارند حال اگر ازدواج کرده و پرورش یک کودک به مسئولیت‌های آنان اضافه شود مشکل چند ‌برابر خواهد شد این افراد در نوجوانی هنوز نیاز به حمایت‌های خانواده دارند تغییرات خلقی که در نتیجه بلوغ رخ می‌دهد مثل حساس شدن و زودرنجی نشان‌دهنده آماده نبودن این زنان برای پرورش کودک است.

‌دکتر ناهیدی کمبود اطلاعات و خدمات بهداشتی ‌و کمبود و دسترسی نداشتن به وسایل تنظیم خانواده را ‌از دلایل عمده حاملگی ‌در نوجوانی ذکر کرد و گفت: سنین باروری زیر 19سال و بالای 34 سال ‌بعنوان حاملگی‌های پرخطر تلقی می‌شوند و برای حاملگی‌های سنین 15 تا 19 سال اصطلاح (حاملگی نوجوانی) به کار برده می‌شود.

‌دکتر ناهیدی خاطرنشان کرد: احتمال مرگ ناشی از عوارض بارداری و زایمان در مادران نوجوان 15 تا 19 سال دو برابر مادران 20 تا 34 ساله است و در مادران زیر 15 سال احتمال مرگ 5 برابر زنان بالای 20 سال عنوان می‌شود بطوری‌که کودکان مادران نوجوان بیشتر در معرض مرگ‌ومیر هستند بنابراین پیشگیری از این رخدادها از اهداف مهم سلامت جامعه است.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: