کد خبر: ۸۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 27
شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمینه وبا وضعیت بحرانی نداشتیم، در عین حال توضیحاتی درباره چگونگی ایجاد پزشک خانواده ارائه کرد و گفت: پزشک خانواده و نظام ارجاع حلقه‌های یک زنجیر هستند.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمد آقاجانی در حاشیه گردهمایی پدافند غیرعامل با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ایجاد آمادگی برای مقابله با تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی اعم از بلایا و جنگ بسیار مهم است و وظیفه وزارت بهداشت حفظ آمادگی، حفظ نیروی انسانی و زیر ساخت‌ها برای تداوم خدمت رسانی در زمان بحران‌هاست.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت برنامه پنج ساله پدافند غیرعامل را تدوین کرده است افزود: فعالیت‌های جدی در این حوزه پیش بینی شده از جمله راه اندازی رشته‌های جدید در زمینه پدافند غیرعامل و همچنین ایجاد آزمایشگاه‌ها با سطح بالای آمادگی‌های زیستی که امیدواریم بتوانیم به زودی دو آزمایشگاه با سطح ایمنی سه را در سیستان و بلوچستان و یکی در نزدیکی پایتخت راه اندازی کنیم.

وی در زمینه راه اندازی آزمایشگاه‌ها افزود: به دلیل نوع تهدیدات این طراحی صورت گرفته چرا که ما هنوز آزمایشگاهی با ایمنی زیستی بالا در کشور نداشتیم. اما این آزمایشگاه‌ها برای تشخیص به موقع عوامل بیماری‌زای خطرناک مانند کرونا که در عربستان شایع شده و حجاج ما را تهدید می‌کرد به کار می‌آید. امیدواریم بتوانیم سال آینده دو آزمایشگاه را که اعتبارات آن مشخص شده راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به سامانه GIS که در این گردهمایی از آن رونمایی شد گفت: در این سامانه اطلاعات مکانی و مختصات مراکز مختلف بهداشتی و درمانی کشور پیش بینی شده که هم برای توسعه مراکز خدماتی درمانی در زمان‌های عادی و هم در زمان بحران به کار می‌آید و برای اولین بار است که این امکانات در این سامانه تجمیع شده است.

در زمینه وبا بحرانی نداشتیم

آقاجانی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت وبا در بین زائران کربلا گفت: خوشبختانه هنوز در این زمینه بحرانی نداشتیم.

عدم وجود ظرفیت‌های لازم برای برخورد با حوادث و بحران‌ها

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا ظرفیت اورژانس‌های کشور برای پاسخگویی به حوادث کافی است؟ گفت: واقعیت این است که زیر ساخت‌های درمانی ما خصوصا در بیمارستان‌ها، اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی ظرفیت لازم را ندارد و ما حتی گاهی در موارد عادی هم بحران داریم و گاهی اورژانس‌ها و بیمارستان‌های بزرگ ما به دلیل نبود تخت بیمارستانی با بحران مواجه هستند که طبیعتا در زمان بروز این حوادث این مشکلات تشدید می‌شود.

وی افزود:‌ البته تمهیدات و برنامه‌ای را برای مقابله با بحران داریم. سناریوهایی تدوین شده است و همکاران، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها آگاهی‌هایی دارند اما باید بپذیریم وقتی که زیرساخت‌های درمانی کشور چه در بخش بستری و چه در اتاق‌های عمل و خصوصا در اورژانس محدود است مسلما در زمان بروز بحران مشکلات بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در نظر داریم طی امسال و سال آینده زیر ساخت‌های اوژانس را با ساخت 120 اورژانس در 120 بیمارستان کشور گسترش دهیم و همچنین در بخشهای ویژه 2400 تخت ویژه برای نوزدان راه اندازی کنیم که می‌تواند کمک شایسته‌ای در مواقع عادی و در زمان بحران برای درمان مجروحان انجام دهد.

آقاجانی با بیان اینکه مهمترین وظیفه وزارت بهداشت در جریان بلایای طبیعی و غیرطبیعی این است که بتوانیم زیرساخت‌های لازم را برای تداوم خدمت رسانی حفظ کنیم گفت: اما زیر ساخت‌های ما در حوزه سلامت به ویژه در زمینه بیمارستانی محدود است به طوری که بیمارستان‌های ما به طور متوسط قدمت 35 ساله دارند و 67 درصد بیمارستان‌های ما فرسوده است. همچنین در حال حاضر با کمبود هشتاد هزار تخت بیمارستانی مواجهیم و این موضوعات در زمان بحران مشکل ایجاد می کند اما این کمبودها به معنی این نیست که دست از تلاش برداریم و اقداماتی را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های بیمارستانی ما ضعیف است، بر لزوم افزایش سرمایه گذاری در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: با این سرمایه گذاری می توانیم در مواقع عادی و در بحران‌ها بر مشکلات غلبه کنیم.

وی افزود:‌ در حال حاضر در اورژانس پیش بیمارستانی 2000 پایگاه جاده‌ای و شهری با 3000 آمبولانس داریم اما حدود 840 پایگاه از برنامه چهارم و پنجم توسعه عقب هستیم. در زمینه نیروی انسانی نیز که برای انتقال مصدومین در حوادث بسیار موثر است حدود 7500 تکنسین برای این پایگاه‌ها کمبود داریم و نیازمند تکمیل نیروی انسانی هستیم.

پزشک خانواده بدون وجود سطح 2 و 3 بی معنی است

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اجرای پزشک خانواده گفت: پزشک خانواه و نظام ارجاع بحث بسیار مهمی برای توسعه خدمات سلامت است اما پزشک خانواده باید به نظام ارجاع متصل شود و بحث اساسی نظام ارجاع نیز سطح دو و سه است.

وی افزود: اگر بخواهیم نظام ارجاع را در کشور راه اندازی کنیم باید برای ایجاد سطوح دو و سه آمادگی داشته باشیم. برای این کار نیز نیازمند داشتن کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی هستیم تا پزشک عمومی ما بیماران را به آنها ارجاع دهد. اگر سطح دو تخصصی و سه فوق تخصصی وجود نداشته باشد نظام ارجاع بی معنی است.

آقاجانی با بیان اینکه در سال گذشته 600 پلی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی در کشور در قالب برنامه ارتقای ویزیت ایجاد شد گفت: همچنین 250 کلینیک فوق تخصصی نیز در حال ساخت است که این مجموعه سطح دو و سه نظام ارجاع را ایجاد می کند.

وی مهمترین کار برای تکمیل حلقه خدمت رسانی نظام ارجاع را سطح دو و سه دانست و گفت: ضمنا ما برای 23 میلیون روستایی، عشایر و شهروندان شهرهای زیر 20 هزار نفر در حال برنامه ریزی جهت ایجاد نظام ارجاع هستیم که با همکاری معاونت بهداشتی و بیمه سلامت ایران ایجاد خواهد شد و تفاهم نامه ای نیز ایجاد شده است و امیدواریم شاهد نظام ارجاع برای این تعداد در سال 94 باشیم.

پزشک خانواده و نظام ارجاع حلقه‌های یک زنجیر هستند

آقاجانی با تاکید بر اینکه پزشک خانواده و نظام ارجاع حلقه‌های یک زنجیر هستند گفت: بدون نظام ارجاع، پزشک خانواده کارایی ندارد بنابراین اگر بخواهیم که این بحث شعاری نباشد و به مردم ارائه خدمت کند باید سطوح ارجاع آن تعریف شده باشد. در حال حاضر در دو استان فارس و مازندران پزشک خانواده را داریم اما نظام ارجاع ایجاد نشده است.

وی تاکید کرد: آنچه در طرح تحول نظام سلامت با جدیت دنبال می‌کنیم ابتدا ایجاد زیرساخت برای سطح دو و سه نظام ارجاع و دوم عملیاتی کردن این حلقه و ایجاد ارتباط بین پزشک خانواده و سطح دو و سه است.

آقاجانی از دیگر زیرساخت‌های پزشک خانواده را پرونده الکترونیک سلامت عنوان کرد و گفت: در این زمینه نیز برنامه‌های خوبی در حال انجام است. اگر این زیرساخت‌ها ایجاد نشود شعار پزشک خانواده و نظام ارجاع تنها در حد یک شعار باقی می‌ماند و جنبه واقعی و ملموس پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: در طرح تحول سلامت برای جذب پزشک عمومی اقدامات گسترده ای شد و همه مراکز بهداشتی و درمانی ما در حال حاضر پزشک عمومی دارند در حالی که قبل از آن بسیاری از مراکز ما در شهر و روستا فاقد پزشک عمومی بودند.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: البته هنوز مشکل کمبود پزشک عمومی در کشور وجوددارد و پزشکان عمومی داوطلب کار در این مناطق هنوز مشکلاتی دارند اما شرایط با قبل از طرح تحول سلامت قابل مقایسه نیست.

وی تاکید کرد: طرح تحول قطعا با پزشک خانواده موافق است. ما می‌توانیم نسبت به پزشک خانواده یا رویکرد شعاری داشته باشیم و یا رویکرد بنیادی. باید بگویم که با ایجاد سطح دو و سه و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و تامین پزشک عمومی، حرکت‌های اصولی برای رسیدن به پزشک خانواده انجام شده است.

وی در زمینه مزایای پزشک خانواده نیز گفت: پزشک خانواده دسترسی مردم به خدمات را راحت تر کرده و برای کنترل هزینه‌ها و جلوگیری از هزینه‌های غیر ضرور مفید است. همچنین اقدامات حوزه سلامت را برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریها اثربخش تر می‌کند و نظام سلامت را هدفمندتر کرده و استفاده بهتر از منابع محدود را ایجاد می‌کند اما راه حل ایجاد آن، راه اندازی و ایجاد زیر ساخت‌هاست.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: