کد خبر: ۸۳۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۶ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 31
شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان در تحقیقاتی ویژه و بسیار مهم به بررسی احتمال آلودگی آب ناشی از نشت سرب از لوله های ترمو پلاستیك در شبكه های آب رسانی دست زده و بر ضرورت نظارت دقیق بر فرایند ساخت این لوله ها تاکید داشته اند.

به گزارش شفا آنلاین،استفاده از افزودنی های مختلف حاوی تركیبات سرب در تولید لوله های ترمو پلاستیك  و رشد فزاینده استفاده از این مواد در تاسیسات لوله كشی منازل و سیستم توزیع آب، نگرانی نشت فلزاتی مانند سرب را به آب آشامیدنی افزایش داده است.

سرب از فلزات نوروتوكسیك است. به همین دلیل نیز تحقیقاتی توسط دانشمندان ایرانی در این زمینه به عمل آمده است که این پژوهش باهدف بررسی احتمال آلودگی آب، ناشی از نشت سرب از لوله های ترمو پلاستیك  در شبكه های آب رسانی انجام شده است.

در این مطالعه از دو لوله پلی وینیل كلراید سخت و یك لوله پلی اتیلن، ساخت كارخانه های داخل كشور، به طول 50 سانتیمتر استفاده گردید. تاثیر pH، قلیائیت، نسبت جرمی كلرور بر سولفات، جامدات محلول و درجه حرارت آب بر لوله های ترمو پلاستیك  بررسی گردید.

یافته ها و نتایج این پژوهش نشان داد كه تاثیر پارامترها بر لوله UPVC1 منجر به نشتی كمتر از استانداردها گردید.

در لوله پلی اتیلن از پارامترهای pH و جامدات محلول نشتی بیش از استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست امریكا اندازه گیری شد. در لوله UPVC2 از غلظت های مختلف pH، نسبت جرمی كلرور بر سولفات و دما نشتی بیش از استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست امریكا و رهنمود سازمان جهانی بهداشت و استاندارد ملی اندازه گیری شد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان داد سرب اندازه گیری شده ناشی از تاثیر پارامترها بر لوله ها با سطح اطمینان نود وپنج درصد تفاوت معنی داری داشت.

پژوهشگران مسئول این پروژه تحقیقاتی از نتایج به دست آمده این گونه نتیجه گیری کردند که با توجه به نقش لوله های ترمو پلاستیك  در آب رسانی و تاثیر پارامترهای شیمیایی آب بر رهاسازی سرب در این لوله ها، نظارت مسئولین بر كارخانه های تولیدكننده لوله های ترمو پلاستیك  برای حفظ سلامت جامعه ضروری است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: