کد خبر: ۸۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 26
شفاآنلاین:جامعه>رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر مجدد از رهبر معظم انقلاب در موضوع هسته ای گفت: پس از دو دهه تلاش در موضوع هسته ای که نمودی از روحیه علمی ایرانیان است، نقش حضرت آیت الله خامنه ای بسیار موثر و پیش برنده بود.
به گزارش شفاآنلاین : علی لاریجانی در نطق پیش دستور جلسه علنی روز دوشنبه افزود: باردیگر از نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به رییس جمهوری درباره موضوع هسته ای ایران سپاسگزاری می کنم که به موقع، جامع و دقیق چه در بعد راهبردی و چه غیر آن راه را روشن کردند.
وی این نکته را یادآور شد که موضوع هسته ای ایران که بیش از دو دهه تلاش را در بردارد نمودی از روحیه علمی ایرانیان است که پس از انقلاب اسلامی در مسیر اعتلا قرار گرفت و در این تلاش نقش حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم بسیار موثر و پیش برنده بود.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دولت های مختلف و حوادث گوناگون ایشان بودند که با امید دادن وپشتیبانی موضوع هسته ای را از نظر دانش علمی به پیش می راندند و در این 12 سال که غرب با ماجراجویی خود چالش هایی را در مسیر حرکت علمی هسته ای ایجاد کرد، رهبری معظم بودند که با حمایت خود پایداری ملت را در مقابل این ستم غرب ساماندهی کردند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: ایشان در مقطع فعلی هم با نقش هدایتگر و به موقع در هدایت مذاکرات چارچوب های روشنی را تعریف و در نهایت با تایید خود و ضوابط مشخص در اجرا پرونده طولانی هسته ای را به سرانجام رساندند.
رییس مجلس افزود: به طور قطع این نقش بی بدیل در ذهن ملت ایران و تاریخ خواهد ماند.
لاریجانی همچنین گفت: توجه و تاکید ایشان به مصوبه مجلس شورای اسلامی و توجه به تلاش های کمیسیون مربوطه و سایر کمیسیون ها و همه نمایندگان و توصیف مصوبه مجلس به قانونی محتاطانه که راه درست را پیش پای دولت قرارداد، هم نشانگر ارزش کار ستودنی نمایندگان است و هم دقت نظر رهبری بر ارکان این امر مهم را نشان می دهد که باید در مسیر درستی در کشور به نتیجه برسد و منزل آخر آن تصویب در مجلس بود.
وی به نکته ای که یکی از نمایندگان در نوشته خود درج کرده است، اشاره کرد و اظهارداشت: وی تصور کرده است که محتاطانه صفتی است که در آن تعریضی است و به نحوی جسورانه را صفتی با فضیلت تلقی کردند.
وی ادامه داد: بنده که در هیچ کتاب اخلاقی نیافتم که محتاطانه صفتی از جنس رذایل بپندارند و در عوض جسورانه را صفتی از جنس فضایل و این از عجایب روزگار است که برخی جای فضیلت و رذیلت را اشتباه گرفته اند.
رییس مجلس گفت: اشارات رهبری در مسایلی که مورد تاکید قرار دادند به بندهای قانون مجلس با اسم و رسم بندها و گاهی اشاراتی به بندها بدون قید آنها همگی حکایت از اهمیت کار نمایندگان و تصمیم به موقع آنان دارد که از همت عالی نمایندگان سپاسگزاری می شود که در یک مقطع حساس و تاریخی که دشمنان اسلام به دنبال بهانگیری بودند با اقدامی سنجیده هم راه گستاخی را بر آنها بستند و هم راه ملت را هموار کردند تا از شرایط سخت تحریم ها عبور شود.
لاریجانی افزود: این موضوع نهایتا با تدبیر رهبری در ابلاغ تایید مصوبه شورای عالی امنیت ملی با ملاحظات آن جایگاه پراهمیت رهبری کشور در مسایل استراتژیک را نشان می دهد و این امر از ابتکارات برجسته در قانون اساسی کشور است که مسایل استراتژیک کشور جایگاه طراحی و تصمیم سازی و تصمیم گیری و نهایتا تایید نهایی آن روشن و صرفا با نظر رهبری قطعیت می یابد که نمونه آن موضوع هسته ای بود که در همین مسیر به ساحل تصمیم گیری نهایی رسید.
وی با بیان این که طبعا در مساله هسته ای قوای مختلف سهم داشتند و سهم قوه مقننه در این امر برجسته بوده است یادآور شد: اما دیده شده برخی قبل از اظهارنظر رهبری در این امر که موضوع هسته ای از اموری است که در دست رهبری باید به سرانجام برسد، رد و آن را ظلم مضاعف دانسته اند که خیلی تعجب آور بود.

**کسانی که مرتب نفی و تکذیب می کنند بر کار خلاف قبلی خود بار جدید می نهند
رئیس مجلس ادامه داد: البته با اقدام رهبری در این نامه برای این حرف ها جایی باقی نگذاشتند اما نص قانون اساسی این امر را روشن می کند که پرونده هایی که در سطح شورای عالی امنیت ملی مطرح است جز با تصمیم نهایی رهبری قابل اجرا نیست.
لاریجانی گفت: در مسیر بررسی های این طرح در مجلس که طی جلسات مختلف در خارج از جلسه علنی و هماهنگی های متعدد دو فراکسیون و هماهنگی ها با دبیرخانه شورای عالی مسایلی مطرح شد که شاید در این مقطع لزومی به بحث در این باره نباشد، اما در جای خود باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: من جمله آنچه را این بنده مستقیما برای نمایندگان نقل کردم همگی در کمال صحت و اتقان بود و برخی حرف های رسانه ای که عده ای آن را رد و تکذیب کردند به هیچ وجه قابل قبول نبوده و نیست؛ چون بنده ظاهرا یک موجود زنده هستم و نمی توانم در حضورم در جلسه ای تخیل کرده باشم.
رئیس مجلس با بیان این که گاه چیزهایی گفته می شود که انسان دچار حیرت می گردد، یادآور شد: اینجا باید به یک نکته توجه بدهم که قدری برای بنده سخت و غیرباور بود و آن این نکته است که در مقطع تاریخی کشور که موضوع حساسی که 2 یا سه سال ذهن جامعه را گرفته، در رسانه ها بحث شده و در کمیسیون های مربوطه و مختلف مورد بررسی قرار گرفته و در مجلس در جلسات علنی و غیرعلنی مطرح بوده است، در گام های نهایی نیازمند همکاری و همفکری و همراهی کلیه ارکان کشور بود، تمهیداتی در این زمینه انجام گرفت که در کلیت کشور تصمیم درست گرفته شود که منافع ملی حفظ شود.
لاریجانی ادامه داد: طبعا برای این کار مهم احتیاج به بحث های زیاد و توافقاتی در خارج از صحن بود تا بحث های طولانی که در ظرف کار مجلس نمی گنجد، آنجا صورت گیرد چرا باید به تعهدات پای بند نبود مگر توافق در متن صورت نگرفته بود؟ چرا عده ای مطلب را طور دیگری جلوه دادند؟ چرا آنچه توافق شد به موقع به دوستان خود منتقل نکردند؟ این گونه با مسایل مهم که سرنوشت کشور مربوط می شود برخورد کردن ضعف و بی اعتمادی ایجاد می کند.
وی اضافه کرد: من نمی خواهم به این مسایل بپردازم ولی مسایلی را نشان داد که قابل تامل برای همگان شد؛ از آن مهمتر این عدم پای بندی به تعهد را به نحو دیگری به دیگران منتقل کردن کار خلاف دیگری است. بنده نمی خواهم این امور را باز کنم ولی آقایانی که مرتب نفی و تکذیب می کنند بدانند برکار خلاف قبلی خود بار جدیدی می نهند و نقض عهد را نمی توان با فرار به جلو به گردن دیگران انداخت.
 رهبر معظم انقلاب اسلامی روز 29 مهر در نامه ای به رییس جمهوری با برشمردن تاکیدات و الزامات 9گانه در اجرای برجام، مصوبه شورای عالی امنیت ملی را تایید کردند و گفتند: هر اظهاری مبنی بر باقی ماندن ساختار تحریم ها و وضع هر تحریم در هر سطح و به هر بهانه نقض برجام است.

** رفتار توأم با عصبانیت سعودی ها متأثر از نتایج اقدامات غلطی است که در منطقه داشتند
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اظهارات سعودی ها اشاره کرد و گفت: موضوع دیگری که باید به آن اشارتی داشت برخی اظهارات مقام های سعودی در دشمنی با ایران است که البته امروز از حد عالی دیپلماتیک خارج شده است.
لاریجانی افزود: به نظر می رسد رفتار توأم با عصبانیت آنان متأثر از نتایج اقدامات غلطی است که در منطقه داشتند، سال هاست که ستیز با دولت سوریه را پیشه خود قرار دادند و با حمایت از تروریست ها جان و مال مردم سوریه را آماج اهواء خویش قرار دادند اما به نتیجه نرسیدند البته به اقتصاد مردم سوریه صدمه زدند.
وی ادامه داد:سپس در یمن ماجراجویی کردند و یک کشور را مورد تهاجم قرار دادند و بعد از حدود 8 ماه نتیجه ای حاصل نشد و نتوانستند دست نشاندگان خود را حاکم کنند. البته به زیرساخت ها و مردم یمن وحشیانه هجوم بردند و خسارات زیادی وارد کردند.

** دولت سعودی گرفتار نابسامانی سیاسی و حکمرانی شده است/رفتار غیر صادقانه در فاجعه منا
رئیس مجلس در ادامه به فاجعه منا اشاره کرد و گفت: در ماجرای غم انگیز منا رفتار و گفتار غیر صادقانه ای داشتند و تا چند روز پیش هنوز تعداد کشته ها را 750 نفر ذکر می کردند اما پس از فشارهای زیاد، اعلام کردند 7500 کشته داشته اند.
لاریجانی با طرح این سوال که اگر حادثه ای رخ داده چرا آن را مخفی کردید؟ افزود: چرا بدون اجازه ملت ها آنها را غیرعادی دفن کردید؟ مگر شما میزبان حجاج نبودید؟ چرا اجساد را در شرایط بدی نگه داشته اید؟ همه و همه نشان می دهد دولت سعودی گرفتار نابسامانی سیاسی و حکمرانی شده است.
وی ادامه داد: اخیرا هم مرتب با کشورهای بزرگ تماس می گیرند و حرف های نادرست و نسنجیده ای می زنند که بعضا اسباب خنده آنها شده است؛ سعودی ها باید بفهمند که کشور پیشرویی نه در افکار و نه در آیین حکمرانی و نه در ارائه تفسیر متین از دین هستند.
عضو شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: نفوذ کشورها صرفا با پول حاصل نمی شود، جاذبه فکری و نظری و آیین کشورداری در سایر حوزه ها مدخلیت دارد، سعودی ها باید از گذشته پند بگیرند و باعث تفرقه مسلمانان نشوند که غیر مسلمانان و صهیونیست ها از آن بهره بگیرند.

** فرصت طلبی صهیونیست ها از شرایط به هم ریخته کشورهای اسلامی
لاریجانی به کشتار مردم مظلوم فلسطین در بیت المقدس هم اشاره کرد و گفت: ماجراجویی های صهیونیست ها در فلسطین بعد دیگری از فرصت طلبی است که آنها از شرایط به هم ریخته کشورهای اسلامی بهره جسته اند.
وی تصریح کرد: با کشتار مردم مظلوم فلسطین و تعدی به بیت المقدس قصد دارند تسلط خود را بر قدس و کرانه باختری بیشتر کنند که منجر به ظهور انتفاضه اخیر شده است؛ مجلس شورای اسلامی اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی را در این برهه محکوم می کند و حمایت خود را از مجاهدت مردم مظلوم فلسطین اعلام می دارد.
رییس مجلس همچنین شهادت امام سجاد(ع) و شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران باوفای او را به ملت عزیز و نمایندگان تسلیت و تعزیت گفت و از حضور یکپارچه مردم در ایام سوگواری حضرت که حکایت از عشق عمیق ملت و خاندان رسالت داشت، تشکر کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: