کد خبر: ۸۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 21
شفاآنلاین:سلامت>مدیرکل انتقال خون استان تهران از راه‌اندازی سیستم اینترنتی انتقال خون از ابتدای مهرماه خبر داد و در عین حال توضیحاتی درباره آخرین وضعیت ساخت پنج مرکز VIP اهدای خون در تهران ارائه کرد.
به گزارش شفاآنلاین : دکتر سیدمرتضی طباطبایی در نشست خبری انتقال خون استان تهران با بیان اینکه یکی از خصوصیات مردم ما در جامعه اسلامی این است که در ایام محرم و صفر در کنار عزاداری به اهدای خون نیز مبادرت می‌کنند، گفت: مراجعه بالای مردم به ویژه در شب‌های قدر برای سازمان انتقال خون امری مبارک است، اما باید در نظر داشت از آنجایی که عمر خون و فرآورده‌های خونی کوتاه بوده اما نیاز به آنها مستمر است، ما باید در 365 روز سال خون و فرآورده‌های خونی را فراهم کنیم. این در حالی است که گلبول‌های قرمز خون که بادوام‌ترین فرآورده خون است تنها 35 روز قابلیت نگهداری دارند.

وی افزود: براین اساس از سال گذشته برنامه طرح "نذر آگاهانه اهدای خون" ایجاد شد تا مردم از ابتدای محرم تا اربعین برای اهدای خون ثبت‌نام کنند و در زمان‌هایی که سازمان به آنها اعلام می‌کند برای اهدای خون مراجعه کنند. در این زمینه از مراجع تقلید هم سوال شده و از نظر شرعی مشکلی ندارد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران از آغاز به کار سیستم اینترنتی انتقال خون برای جلوگیری از اتلاف وقت اهداکنندگان از ابتدای مهرماه خبر داد و گفت: نذر آگاهانه خون نیز در همین سیستم اینترنتی ارائه می‌شود.

طباطبایی با بیان اینکه سال گذشته نیز طرح نذر اهدای خون را داشتیم، اظهار کرد: اما به دلیل محدود بودن این کار استقبال زیادی نداشتیم، اما امسال به صورت رسمی اجرا شده و انتظار می‌رود که اهدای خون بیشتری را داشته باشیم براین اساس تمهیدات مناسبی را نیز پیش‌بینی کرده ایم تا بتوانیم به همه افراد پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه انتقال خون باید همیشه اهدا کننده آماده برای اهدای خون داشته باشد، گفت: یکی از مشکلات ما در سال گذشته بحث کمبود پلاکت بود که با همت همکاران توانستیم روزانه بین 100 تا 150 عدد تعداد پلاکت را افزایش دهیم. از آنجایی که برای جدا کردن پلاکت از خون، باید این ماده در یک زمان خاصی به مرکز برسد، ما با بازنگری سیستم حمل و نقل توانستیم این زمان را کوتاه کنیم تا قابلیت پلاکت از خون افزایش یابد.

ساخت 5 مرکز VIP اهدای خون در تهران

طباطبایی با بیان اینکه مراکز اهدای خون در سطح شهر در شان اهداکنندگان نیستند، گفت: شان اهداکنندگان خون بالاتر از آن است که در یک کانتینر اهدای خون را انجام دهند. در این راستا به همت مدیرعامل سازمان انتقال خون، خیرین و شهرداری تهران پنج مرکزVIP در مناطق یک، 4، 5، 18 و 20 را طراحی کردیم که خیرین انتقال خون مصمم هستند که این مراکز را ظرف 14 ماه آینده راه‌اندازی کرده و تحویل دهند. این مراکز با آخرین متدهای انتقال خون‌های جهانی منطبق است و ساخت و ساز ایرانی – اسلامی نیز در ساخت آنها رعایت می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران افزود: در این مراکز حتی تمهیداتی برای نگهداری از فرزندان اهداکنندگان پیش‌بینی شده است، بعد از ساخت این مراکز، برخی از مراکز انتقال خون در سطح شهر که شرایط مطلوب را ندارند، تعطیل می‌شوندو در کنار آن نیز موضوع بازسازی و نوسازی مراکز را آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر تقریبا همه مراکز ما بازسازی شده‌اند.

طباطبایی در پاسخ به سوالی درباره توزیع خون به بیمارستان‌ها نیز گفت: ما باید همیشه یک میزان از خون را برای بیمارستان‌ها داشته باشیم که این میزان براساس نیاز بیمارستان‌ها کم یا زیاد می‌شود و ارتباطی بین میزان تولید خون و فرآورده‌های خونی و توزیع آن برای بیمارستان‌ها وجود ندارد، البته هدف ما این است که میزان پاسخ‌دهی به نیاز بیمارستان‌ها را افزایش دهیم. مثلا اگر در حال حاضر 40 تا 50 درصد نیاز را پوشش می‌دهیم، این میزان را باید به 60 تا 70 درصد برسانیم.

وی درباره میزان ذخیره خونی انتقال خون تهران نیز گفت: در حال حاضر در منطقه سبز و بالای 5 تا 7 روز ذخیره خونی داریم، اما ذخیره خونی ما در طول سال با تغییر دمای هوا تغییر می‌کند، برای مثال زمانی که سرمای هوا بیشتر می‌شود نگرانی ما نیز افزایش می‌یابد. همچنین در ایام ماه مبارک رمضان نیز شرایطی ایجاد می‌شود که میزان اهداکنندگان کاهش می‌یابد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با تاکید بر منطقی شدن مصرف خون نیز گفت: تاکنون هیچ مورد اورژانسی پیش نیامده که بیماری به دلیل کمبود خون دچار مشکل شود و تمام بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی این ماده را دریافت می‌کنند. البته در توزیع خون اولویت اصلی ما با بیمارستان‌های طرح نظام سلامت است. در حال حاضر بیش از 60 درصد توزیع خون ما به بیمارستان‌های دولتی است و 40 درصد آن در بیمارستان‌های خصوصی است.

بیش از 25 درصد خون تولید کشور در تهران مصرف می‌شود

وی با بیان اینکه درخواست خون باید منطقی شود ادامه داد که گاهی درخواست‌های بیمارستان‌ها در این زمینه کاذب است.

طباطبایی افزود: همه بیمارستان‌هایی که مجوز بیمارستان دارند، مجوز بانک خون را نیز دارا هستند. ما در حال حاضر در بالغ بر 155 مرکز، توزیع خون را انجام می‌دهیم و هم‌طراز کل کشور خدمت‌رسانی می‌کنیم. در حال حاضر میزان دریافت خون ما 27 در 1000 است. این در حالیست که میزان خون‌گیری ما در کشور 17 درصد است. این آمار نشان می‌دهد که ما نیازمند گسترش مراکز مناسب‌تر هستیم.

وی در خاتمه با بیان اینکه بیش از 25 درصد خون تولید کشور در تهران مصرف می‌شود، گفت: در سازمان انتقال خون شبکه خون‌رسانی داریم که میزان ذخایر خون در کشور را پایش می‌کند و کمبودهای هر یک از مراکز در کشور به این شبکه گزارش می‌شود تا کمبود را حل کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: