کد خبر: ۸۲۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 24
شفا آنلاین>اجتماعی>«اداره ملی اقیانوس‌شناسی و هواشناسی امریکا» از وقوع پدیده «ال نینو» در زمستان سال‌جاری خبر داد و تأکید کرد که این پدیده در قوی‌ترین حالت خود اتفاق خواهد افتاد.
به گزارش شفا آنلاین، به گفته «مایک هالپرت» معاون مرکز پیش‌بینی آب و هوای امریکا نمودارهای دمایی حاکی از آن است که در فصل سرما شاهد جریان‌های برفی خواهیم بود.

با این حال، فرکانس، تعداد و شدت این سوانح طبیعی را نمی‌توان در زمان‌بندی فصلی تعیین کرد. این پیش‌بینی، ایران و کشورهای همسایه را در منطقه خاورمیانه از پدیده ال نینو مستثنی ندانسته است. نخستین واکنش داخلی به این پدیده جوی را وزارت نیرو نشان داد.

«حمید چیت چیان» از آمادگی کامل برای مقابله با پدیده جوی ال نینو خبر داد و گفت: «هرچند به طور قطعی نمی‌توان وقوع پدیده ال نینو را پیش‌بینی کرد، اما بروز آن در نقاط مختلف جهان مسبوق به سابقه است و وزارت نیرو آمادگی کامل برای مقابله با آن دارد.»

 به گفته او مطابق آنچه امروز در محافل بین‌المللی و جهانی مطرح است، امسال کشور با پدیده آب و هوایی ال نینو مواجه خواهد شد و عده کثیری از کارشناسان داخلی بر این باورند که با شدت یافتن آن، احتمال بروز بارندگی‌های یکباره شدید و سرمای بالا می‌رود.

پدیده ال نینو زمانی رخ می‌دهد که درجه حرارت اقیانوس آرام در شرق و مرکز بسیار گرمتر از حد معمول باشد که در نتیجه آن تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان از جمله وزش باد، تغییرات الگوهای بارندگی، تغییر فشار سطح دریا و درجه حرارت اتفاق می‌افتد.

آماده باش وزارت نیرو برای مقابله با یک زمستان سرد، واکنش «احد وظیفه» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور را در پی داشت. به اعتقاد وظیفه، فصل پاییز و ماه‌های ابتدایی زمستان نه تنها سردتر نخواهد بود، بلکه دمای هوا، گرم‌تر از حد نرمال پیش‌بینی شده است.

به گفته او بر اساس مدل‌های اقلیمی، دمای زمستان امسال در ایران به طور میانگین حدود 1 تا 5/1 درجه گرم‌تر از شرایط معمول خواهد بود. وظیفه با تأکید بر اینکه اعتقاد نداریم به اینکه زمستان سردی پیش‌رو است، گفت: «بر اساس مدل‌های اقلیمی نه تنها زمستان سردتر از شرایط نرمال نخواهیم داشت، بلکه احتمالاً این فصل گرمتر از شرایط نرمال خواهد بود.»

وظیفه با اشاره به گزارش تهیه‌ شده در سازمان هواشناسی کشور، گفت: «طبق این گزارش کاهش شدید دما در تعدادی از سال‌ها، درست در فاز مخالف ال‌نینو بوده است.

به هر حال آنچه نمی‌توانیم به سادگی با آن برخورد کنیم، پیش‌بینی دما است و موافق این نیستیم که ال‌نینو باعث رخداد هوای بسیار سرد در کشور می‌شود.»  سازمان مدیریت بحران کشور هم  با توجه به پیش بینی پدیده ال نینو، خواستار اطلاع‌رسانی پیامد های آن به سازمان‌ها و ارگان‌ها شده و از سازمان‌های تابعه خواسته تا برنامه‌ریزی‌های لازم را در راستای ارتقا، حفظ آمادگی و اقدامات لازم در دستور کار قرار خود قرار دهند.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: