کد خبر: ۸۲۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 24
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با اشاره به این که به جز افسردگی و استرس، بیش فعالی و نارسایی توجه در کودکان شایع است در عین حال میزان شیوع بیش فعالی را در پسران 4 تا 5 برابر بیشتر از دختران اعلام کرد.
دکتر محمدرضا محمدی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد: به طور معمول بیش فعالی از سنین دبستان آغاز شده که والدین یا معلم نیز متوجه این موضوع می شوند؛ البته شکل های شدید بیماری از سنین 2 تا 3 سالگی هم  مشاهده می شوند.ضمن اینکه بیش فعالی و نقص توجه به صورت خفیف، متوسط و شدید بروز می نماید.

شایع ترین علائم بیش فعالی

وی ادامه داد: شلوغ و پر تحرک بودن، حواس پرتی، توجه و تمرکز نداشتن، فراموش کردن و جاگذاشتن وسایل از شایع ترین علائم بیش فعالی  به شمار می روند.

 استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: حال در صورت عدم درمان به موقع بیش فعالی،این بیماری تا بزرگسالی هم ادامه خواهد یافت؛ در بزرگسالی بیش فعالی و پر تحرکی تا زمان بلوغ کاهش می یابد اما عوارض نقص توجه در صورت عدم درمان مانند نارسایی توجه؛فراموشی و در جمع نبودن تا آخر عمر ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به این که بیش فعالی درپسران 4 تا 5 برابر بیشتر از دختران دیده می شود؛ افزود: درمان بیش فعالی به دوشکل دارویی و غیردارویی است. به طور کلی شلوغ بودن یا فعالیت داشتن جزء ذات کودکان است و باید با هم باشد .پس در چنین صورتی نباید به کودک برچسب بیش فعالی زد مگر در صورتی که بیش فعالی و شیطنت کودک در حدی باشد که در درس خواندن؛ رابطه با دیگران ویا بازی کردن با کودکان دیگر مشکل داشته باشد.پس در چنین صورتی باید به روانپزشک مراجعه شود.
این روانپزشک خاطرنشان کرد: هر حواس پرتی و یا نقص توجه را نباید به بیش فعالی نسبت داد.ضمن اینکه دخالت ارث در بروز بیش فعالی ثابت شده نیست اما اغلب در فرزندان خانواده هایی که پدر یا مادر و یا هر دو آنها دچار نقص توجه و بیش فعالی بوده اند این مشکل نسبت به سایر کودکان بیشتر دیده می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: