کد خبر: ۸۲۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 21
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه >يک بررسي جديد نشان مي‌دهد که مکمل‌هاي غذايي سالانه، علت23هزار مراجعه به بخش اورژانس و بيش از 2100 بستري شدن در بيمارستان‌هاي آمريکا هستند.
به گزارش شفا آنلاین،پژوهشگران دريافتند که بيش از يک‌چهارم از مراجعات اورژانس بزرگسالان در سنين 20 تا 43 به اين دليل مربوط مي‌شود يک پنجم موارد شامل بلعيدن قرص‌هاي مکمل بزرگسالان به‌وسيله کودکان است. نتايج اين بررسي در 14اکتبر در ژورنال پزشکي نيوانگلند منتشر شده است.

براساس اين پژوهش، مراجعات شامل افرادي مي‌شد که مکمل‌هاي گياهي، هومئوپاتيک و تغذيه‌اي مانند اسيدهاي آمينه و پروبيوتيک و نيز ويتامين‌ها و مواد معدني مصرف مي‌کردند.

دکتر آندرو گلر، سرپرست اين پژوهش و مسئول پزشکي در شعبه ارتقاي کيفيت مراقبت‌هاي بهداشتي در مراکز پيشگيري و درمان بيماري‌هاي آمريکا گفت: «تا پيش از تخمين‌هاي اين بررسي، داده‌هاي ملي چنداني درباره ايمني مکمل‌هاي غذايي در دست نبود، به‌جز اطلاعاتي که پژوهشگران مي‌توانستند از صدها فراورده مکمل به دست آورند که به علت داشتن اجزاي غيرمجاز و مواد آلاينده به‌وسيله سازمان غذا و داروي از بازار خارج شده بودند.»

براي تعيين شمار آمريکايي‌ها که ممکن است پ‍يامدهاي زيان‌بار مکمل‌هاي غذايي – مانند اثرات جانبي ناخواسته، واکنش‌هاي آلرژيک، دوزهاي بيش‌ازحد و بلعيدن اتفاقي داروها به‌وسيله کودکان را تجربه کرده باشند- اين پژوهشگران داده‌هاي به‌دست‌آمده از ?? بخش اورژانس بيمارستان را در ميان سال‌هاي2004تا 2013تجزيه‌وتحليل کردند.

اين پژوهشگران دريافتند که در طول يک دوره 10ساله، حدود 3700 مراجعه به بخش اورژانس اين بيمارستان‌ها صورت گرفته بود که400موردشان به بستري شدن بيمار انجاميده بود. اين دانشمندان بر اساس اين اطلاعات، آمار جديدي از شمار موارد سالانه مراجعه به اورژانس به علت مصرف مکمل‌ها به دست آوردند.

بااين‌حال، گلر مي‌گويد: «آمار به دست آمده 23هزار مورد مراجعه به بخش اورژانس و2100مورد بستري‌‌شدن در سال، احتمالا تخميني کمتر از حد واقعي بروز عوارض جانبي ناشي از مصرف مکمل‌ها است.»

او گفت، يک دليل براي اينکه اين تخمين‌ها ممکن است بيانگر همه موارد عوارض جانبي مکمل‌هاي غذايي نباشند اين است که همه واکنش‌هاي منفي افراد به مصرف مکمل‌هاي غذايي لزوما به مراجعه به بخش اورژانس بيمارستان نمي‌‌انجامد. در عوض، بيماران ممکن است به پزشکانشان مراجعه کرده يا به درمانگاه‌هاي سرپايي رفته باشند يا مشکلاتشان را در خانه درمان کرده باشند و هيچ‌کدام از اين موارد در اين بررسي جديد گنجانده نشده بود. يک دليل ديگر براي اينکه اين يافته‌ها ممکن است تصويري کامل از عوارض مکمل‌ها به دست ندهند، اين است که برخي از اشکال مکمل‌هاي غذايي مانند پروتئين‌ها، شيک‌ها و نوشابه‌هاي انرژي‌زا، در اين تجزيه‌وتحليل وارد نشده بودند، زيرا اين مکمل‌ها جزو غذاها شمرده شده بودند.

به گفته گلر دليل سوم اين است که بيماران هميشه استفاده‌شان از مکمل‌هاي غذايي را به پزشکان گزارش نمي‌دهند يا نمي‌توانند به‌طور دقيق برندي را که مصرف کرده‌اند، به ياد آورند. اين امر باعث مي‌شود پزشکان نتوانند به‌سادگي ميان علائمي که شخص تجربه مي‌کنند و اثرات جانبي احتمالي مکمل‌ها ارتباط برقرار کنند.


اثرات زيان‌بار

به گفته گلر، گرچه اثرات زيان‌بار مربوط به مکمل‌هاي غذايي کمتر از 5درصد عوارض جانبي ناشي از داروهاي نسخه‌اي و بدون نسخه را تشکيل مي‌دهد دلايلي وجود دارد که توجه بيشتري به اين موضوع شود، زيرا شمار بيشتري از افراد براي بهبود سلامتشان به مصرف اين مکمل‌ها روي مي‌آورند. مکمل‌هاي غذايي، برخلاف داروهاي نسخه‌اي نيازي به آزمايش بي‌خطربودن به‌وسيله سازمان غذا و دارو ‍‍پيش از وارد شدنشان به بازار داروهاي مصرفي ندارند.

‍پژوهشگران در اين بررسي به اين موضوع اشاره کردند که گرچه جوانان به‌طور معمول در گروه افراد سالم شمرده مي‌شوند، اين گروه سني بيش از ساير گروه‌ها به علت واکنش‌ به مکمل‌هاي غذايي به بخش اورژانس مراجعه مي‌کنند که از اين تعداد22درصد به کودکان کمتر از4 سال و55درصد به بزرگسالان 35 تا49 ساله مربوط مي‌شود. فقط 12 درصد از موارد مراجعه به بخش اورژانس را افراد بالاي 65 سال تشکيل مي‌دهند.

کلر گفت، بسياري از جوانان نمي‌دانند که مکمل‌هاي غذايي ممکن است باعث عوارض جانبي شوند. اين آناليز نشان داد که مکمل‌هاي کاهش وزن و انرژي‌زا بيش از نيمي از موارد عوارض جانبي را در افرادي که در دهه20و 30زندگي هستند، ايجاد مي‌کند. افراد در اين گروه سني ت‍پش قلب، درد قفسه سينه و افزايش سرعت ضربان قلب را پس از مصرف دو نوع مکمل تجربه کرده بودند.

اين بررسي نشان داد که بيشتر مشکلات در افراد بالاي65سال مشکلات بلع ناشي از مصرف قرص‌هاي ويتامين و مواد معدني بوده است. افراد سالمند با احتمال بيشتري ممکن است خفگي يا احساس گير کردن قرص در گلو را گزارش کنند. اما به گفته گلر اين يافته‌ها نتوانستند پيوندي ميان آسيب‌هاي مربوط به اجزاي خاص برخي مکمل‌ها برقرار کنند. گلر گفت: «اکنون که برخي از گروه‌هاي در معرض خطر شناسايي شده‌اند، گام‌هاي بعدي بر پيشگيري متمرکز خواهد شد که مي‌توانند شمار اثرات زيان‌بار مکمل‌هاي غذايي را کاهش دهند.»

به گفته گلر، براي رسيدن به اين هدف بايد والدين و ساير مراقبان کودکان را آموزش داد تا مکمل‌هاي غذايي و داروها را دور از ديد کودکان کم‌سن قرار دهند.

او همچنين توصيه کرد که سالمندان مکمل‌هاي غذايي را با مقدار زيادي آب و ساير مايعات ببلعند و از پزشک يا داروسازان بپرسند آيا مي‌توان قرص‌هاي بزرگ مکمل را به دو نيمه تقسيم کرد يا اينکه شکل مايع آنها وجود دارد يا نه. گلر جوانان را تشويق کرد که به پزشکانشان درباره مصرف مکمل‌ها اطلاع دهند و پيش از شروع مصرف مکمل‌هاي کاهش وزن يا انرژي‌زا با دکترشان مشورت کنند، به‌خصوص اگر سابقه مشکلات قلبي داشته باشند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: