کد خبر: ۸۲۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 20
شفا آنلاین>سلامت>مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از علت‌های مهم دیرآموزی دانش آموزان و همچنین برچسب خوردن آنها به بچه های شیطان و درس نخوان در مدرسه را اختلالات شنوایی مرکزی گوش‌هایشان عنوان کرد.

به گزارش شفا آنلاین، سعید فراهانی در نشست خبری نخستین کنگره مفاهیم و اصول کاربردی شنوایی شناسی که 12 تا 14 آبان در برج میلاد برگزار می‌شود، با اشاره به اختلال شنوایی مرکزی در کودکان که بیشتر معطوف به دانش‌آموزان مدارس می‌شود، گریزی زد و اظهار کرد: بارها شاهد آن بودیم که برخی کودکان را برچسب درس‌نخوان، شیطان یا اینکه به او می‌گویند خنگ است، می‌زنند در حالی که با توجه به آمار 2 تا 3 درصد اختلال شنوایی مرکزی در سطح جامعه مسلما در هر 100 دانش‌آموز 2 تا 3 نفر از آنان دچار اختلال شنوایی مرکزی هستند.

مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بنابراین برخی از این اختلالات شنوایی مرکزی با درمان دارویی بهبود می‌یابد ولی برخی دیگر باید خدمات توانبخشی دریافت کنند و هرچه در سنین کمتر این درمان‌ها صورت پذیرد، موفقیت بهبودی بیشتر است. کما اینکه غربالگری ملی نداریم و برخی کلینیک‌ها این کار را انجام می‌دهند.

* کارایی سمعک‌ها

فراهانی درباره کارایی سمعک‌ها نیز عنوان کرد: سمعک یک وسیله کمک‌شنوایی است و وقتی متخصصان گوش، حلق و بینی با جراحی و اقدامات دارویی نمی‌تواند فرد را بهبود دهد از سمعک کمک گرفته می‌شود تا حس شنیدن به فرد برگردانده شود.

دبیر علمی نخستین کنگره مفاهیم و اصول کاربردی شنواشناسی با اشاره به قابلیت‌های سمعک که می‌تواند کمک به مهارت‌های شناختی، تحصیلی و اجتماعی افراد دچار اختلال شنوایی کند، افزود: اگر فردی درست نشنود دچار اختلال هوش اجتماعی می‌شود، بنابراین با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.

* شرایط تجویز سمعک

وی درباره شرایط تجویز سمعک نیز عنوان کرد: تجویز سمعک باید کاملا توسط یک شنوایی‌شناس صورت پذیرد زیرا تجویز سمعک به مهارت و تنظیم لازم نیاز دارد زیرا تکنولوژی سمعک نیز هر روز در دنیا در حال افزایش است و ما شاهد آن هستیم که برخی که سمعکشان را کنار می‌گذارند گلایه دارند که سمعک آنان سوت می‌کشد و این نشأت گرفته از تجویز و تنظیم نادرست است.

* سمعک درمان غیرطبی

فراهانی در ادامه با اشاره به اینکه سمعک یک درمان غیرطبی در دنیا است، گفت: امروز ما شاهد آن هستیم که در سه‌راه جمهوری برخی مغازه‌داران به راحتی به افراد سمعک می‌فروشند. در حالی که سمعک درمان غیرطبی است و اگر سمعک درست تجویز نشود باعث تشدید کاهش شنوایی خواهد شد.

مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به برگزاری نخستین کنگره مفاهیم و اصول کاربردی شنوایی‌شناسی در تاریخ‌های 12 تا 14 آبان امسال عنوان کرد: یکی دیگر از بخش‌های مهم گوش همان تعادل گوشی است و نمود آن را در سرگیجه‌های ناشی از مشکلات گوش می‌توان یافت که افراد در برخی مواقع احساس منگی و عدم ثبات پیدا می‌کنند که این مسائل بیشتر در سالمندان که دچار مشکلات سیستم دهلیزی و عصبی هستند و دچار تلوتلو می‌شوند دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه با دارو درمانی و مداخلات درمان می‌توان این مشکلات را برطرف کرد، کما اینکه برخی از این مشکلات نیز درمان‌پذیر نیست و باید به صورت توان‌بخشی سرگیجه آنان را بهبود بخشیم. بنابراین این کنگره نیز با هدف مهارت‌افزایی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، سازمان نظام پزشکی و انجمن تجهیزات و سمعک برگزار می‌شود.

فراهانی در خاتمه با اشاره به اینکه 27 درصد مردان و 15 درصد از زنان بالای 45 سال دچار وزوز گوش می‌شوند، خاطرنشان کرد: مردان بیشتر وزوز گوش می‌گیرند چون با صداهای بلند مواجه هستند بنابراین یک وز‌وز گوش از چند روز تا چند هفته طول بکشد ولی وزوزهای مزمن بیش از 6 ماه طول می‌کشد و برخی از آنها مقاوم به درمان هستند و یکی از بهترین راه‌های بهبود وزوز گوش استراحت صوتی است.تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: