کد خبر: ۸۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 21
شفا آنلاین>سلامت>براي پيدا کردن واقعيت بايد چشم را از ساختمان‌هاي بلند بيمارستان شريعتي برداشت. اين بيمارستان را مي‌توان در چشم‌هاي تقريباً نگران زني پيدا کرد که پشت درب اتاق جراحي ايستاده و صداي بيل و کلنگ کارگران مشغول به کار استرسش را بيشتر کرده است.
به گزارش شفا آنلاین، واقعيت اين بيمارستان، پرستاري است که روزي سه بار از زبان بيماران بدوبيراه مي‌شنود ولي خودش را به نشنيدن مي‌زند. بيمارستان شريعتي اگرچه مي‌خواهد پشت تاريخش پنهان شود اما براي پيدا کردن واقعيتش، مرزهايش را تا آن‌سوي خيابان کشيده است.

همان‌جا که خانواده‌ها چادر زده‌اند و روزهايشان را با بوق ماشين‌ها آغاز مي‌کنند. اين‌جا بيمارستان شريعتي است؛ بيمارستان نام‌آشنايي که تمام تنش درد مي‌کند. اما تلاش مي‌کند مرهم زخم بيماراني باشد که شايد اينجا آخرين پناهگاهشان بعد از خداست. بيمارستاني که گلچيني از بهترين اساتيد و پزشکان، دستياران و پرستاران را در کنار پيچيده‌ترين و سخت‌ترين بيماران، توامان در خود پذيرفته است.

احمدرضا سروش، رئيس بيمارستان شريعتي از مشکلات بيمارستان شريعتي مي‌گويد

فرسودگي بيمارستان، تجهيزات فرسوده ، بيتوته همراهان بيماران و معضل پارکينگ

 رئيس بيمارستان شريعتي از اجراي طرح تحول سلامت راضي است اما اعتقاد دارد فشار سال‌ها فرسودگي و نبود منابع مالي را نمي‌توان يک‌شبه درمان کرد. از سويي ديگر مي‌گويد که با ارزان‌تر شدن هزينه‌هاي درمان همه مردم مي‌خواهند در بيمارستان بستري شوند چرا که بيمه پروتکلي براي درمان در منزل بيمار مشخص نکرده‌است.

احمدرضا سروش بعد از مصاحبه من براي چانه‌زني درباره ساخت بيمارستان شريعتي شعبه 2 با وزير اقتصاد جلسه دارد. بيمارستاني که به گفته او بخش بزرگي از منابعش را از بانک توسعه اسلامي دريافت کرده است.


تا حالا با بيمارهايي که در حاشيه بيمارستان خيابان اطراق کرده‌اند حرف زده‌ايد؟

ما براي ساماندهي آن‌ها نيز اقدامات زيادي کرده‌ايم. بيمارستان‌هايي مانند شريعتي، بيمارستان‌هاي ته‌خط هستند. يعني چون درمان‌هاي منحصربه فردي را ارائه مي‌کنند مريض‌هاي زيادي از شهرستان‌ها مي‌آيند. ما يک مشکل فرهنگي داريم که اگر فردي مريض شود، همه خانواده‌اش به تهران مي‌آيند.

بعد هم اينکه بعضي مواقع ما براي آن‌ها از طريق شهرداري جايي پيدا مي‌کنيم ولي آن‌ها به اين مراکز نمي‌روند. خيمه‌زدن همراهان و غذا پختنشان در حاشيه ساختمان مطلوب نيست. شهرداري اقدامات خوبي انجام داده و همراه‌سرايي نزديک بيمارستان امام خميني و شريعتي تأسيس کرده است ولي هيچ نهادي نمي‌تواند يک خانواده همراه را مديريت کند.

اطراف بيمارستان آگهي‌هايي وجود دارد که از اجاره دادن آپارتمان‌هاي خصوصي براي همراهان خبر مي‌دهد. شما از وجود اين موضوع باخبريد؟

نه. ممکن است افرادي باشند که از همراهان بي‌خانه دنبال نان درآوردن باشند. مردم به دنبال کسب‌وکار هستند. مترجم بيمار خارجي و همراه بيمار از انواع اين‌هاست. با اين‌حال اگر کار خوبي ارائه دهند اشکالي ندارد. خود ما نيز در بيمارستان در حال ساخت يکسري آلاچيق هستيم که ظاهر را قشنگ‌تر و سقف کوچکي براي گذر موقتي همراهان باشد اما بايد به ابعاد فرهنگي اين موضوع هم نگاه کرد. دليل ندارد که مردم وسط فضاي سبز رختخواب پهن کنند.


قرار است بيمارستان جديدي افتتاح شود؟

بله. بيمارستان شريعتي 2 را در منطقه 22 طراحي کرده‌ايم و زمينش را با همکاري استانداري گرفته‌ايم. بايد شهرداري کمک کند، مجوزهاي لازم را بدهد تا کار زودتر تمام و استفاده از منابع بين‌المللي ممکن شود.

هزينه ساخت از چه منبع مالي قرار است تأمين شود؟

ما منابع مالي را از بانک توسعه اسلامي دريافت خواهيم کرد.

بعد از اجراي طرح تحول سلامت تعداد ورودي بيماران چه تغييري داشت؟

من فکر مي‌کردم که ورودي بيمار در بيمارستان‌هاي شهرستان‌ها بيشتر شود و بار مراجعه آن‌ها به بيمارستان‌هاي تهران کاهش يابد، ولي مريض‌هاي ما بيشتر شده است. شايد اين مريض‌هاي بخش خصوصي باشند که به بخش دولتي هجوم آورده‌اند. بيمارستان ما تخت اضافه‌اي براي بستري کردن ندارد و اورژانس نيز تکميل است. مردم هم به علت رايگان بودن درمان تمايل دارند به بيمارستان بيايند. اين مشکلي است که دولت بايد حل کند. خيلي از بيماران نياز به بستري در بيمارستان ندارند اما اين راه را انتخاب مي‌کنند چرا که درمان در خانه براي آن‌ها گران تمام مي‌شود. بيمه براي بيمار در منزل پولي نمي‌دهد اما غذا و تخت و درمان او در بيمارستان تقريباً رايگان است. در کشورهاي ديگر پروتکل‌هاي درمان در منزل وجود دارد و لزوماً همه را بستري نمي‌کنند يا اينکه مريض درمان مي‌شود اما براي مثال آنتي‌بيوتيک را در خانه مي‌خورد.

پس از لحاظ افزايش فشار بر پزشکان طرح اثر منفي گذاشته است.

اين نکته منفي نيست. طرح تحول سلامت خيلي به نفع بيماراني که به بيمارستان دولتي مراجعه مي‌کنند شد. شرايط هتلينگ و سرويس‌دهي بيمارستان‌ها افزايش يافت. تجهيزات و دارو تهيه شد و استقبال بيشتر مردم را به دنبال داشت.

درآمد بيمارستان هم پس از طرح تحول سلامت افزايش پيدا کرد؟

تغيير تعرفه‌ها به درآمد بيمارستان‌ها تکاني داد. اما باز هم هزينه‌هاي ما بيشتر از درآمدمان است.

ساختاري که درآمد ندارد چطور اين همه سال روي پا مانده است؟

بيمارستان سوددهي ندارد چرا که خيلي از بيماران درمان‌هاي سنگين را مي‌گيرند اما توان پرداخت آن را ندارند. يا اينکه در مواردي هزينه خيلي از درمان‌ها بيشتر از تعرفه درماني آن است. بيمارستان با حمايت دولت روي پا مانده‌است. اين سال‌ها هيچ مديري کاري را پيش نبرده است. ساختمان‌ها درست نشده و تاسيسات به روز نشده است. اين اتفاق‌ها بايد سي سال گذشته رخ مي‌داد. حالا طرح تحول سلامت آمده و خيلي از کارها را در کوتاه‌مدت مي‌خواهد انجام دهد. اين خيلي فشار مي‌آورد.

اين طرح در به‌روز کردن تجهيزات هم مؤثر بوده است؟

تخت خيلي از بخش‌ها عوض شده و تجهيزات راديولوژي، آندوسکوپي، لاپاراسکوپي و ماموگرافي وارد بيمارستان شده است. وزارت بهداشت الزام دارد که علاوه بر اورژانس اتاق‌هاي عمل هم استاندارد شوند. اين اتفاق‌ها در حالي رخ مي‌دهد که بايد در طول سال‌هاي گذشته رخ مي‌داد.

بيمارستان شريعتي چقدر کمبود نيرو دارد؟

نمي‌توانيم هميشه بگوييم که کمبود نيرو داريم. ما بيشتر از بيمارستان‌هاي آمريکا داراي نيروي درماني هستيم و فضاي ساختمانمان هم از بسياري از بيمارستان‌هاي آن‌ها بزرگ‌تر است. ما انباشت نيرو داريم و سيستم‌هاي دولتي نمي‌تواند کار نيروي ما را اندازه‌گيري کند. همه تلقين مي‌کنند که کارشان زياد است. درحالي ورد زبان همه گرفتن نيرو شده که مشکل ما نيرو نيست. پذيرش بخشي که قرار است 15 بيمار در آن بستري شود مواقعي به 40 مريض مي‌رسد. نبايد انتظار داشت که اين‌جا براي 40 مريض نيرو وجود داشته‌باشد.

آيا در حال حاضر اورژانس بر اساس ظرفيت، بيمار پذيرش مي‌کند؟

دو برابر بيشتر از ظرفيت. براي مثال 35 تا 40 تخت اورژانس وجود دارد اما گاهي تا 70 بيمار هم پذيرش مي‌شود. در برخي موارد بخش‌ها جايي براي بستري بيماران ندارند، در شرايطي ديگر مريض مايل به درمان در منزل نيست و در مورد آخر گاهي امکان ارجاع بيماران به بيمارستان ديگر وجود ندارد.

بخش‌ها هم اضافه بر ظرفيت، بيمار پذيرش مي‌کنند؟

خير. وقتي تخت‌هاي آن‌جا تکميل مي‌شود اضافه بر ظرفيت بيمار نمي‌گيرند. در حال حاضر ظرفيت اسمي بيمارستان 800 تخت خواب است اما به‌طور معمول 600 تخت آن پر مي‌شود.

يکي از بيماران از شما خواسته که يک ساعت روي صندلي‌هاي پلاستيکي مخصوص بيمار بنشينيد. کمرتان درد نمي‌گيرد؟

من اصلاً فرصت نشستن ندارم اما باز هم خدا را شکر کنند که همين صندلي‌ها هست. صندلي‌هاي تخت‌خواب‌شو هزينه مي‌برد و جاي زيادتري مي‌خواهد. اين جا هتل نيست اما با بازسازي تخت‌ها اوضاع آن هم بهتر مي‌شود.

اگر يک بخش تخت خالي نداشته باشد بيمار را پذيرش نمي‌کنيد؟

وقتي مريضي مي‌آيد، اگر ما تخت خالي داشته باشيم سريع او را اسکان مي‌دهيم چرا که اصل ما بر اين است که اورژانس خالي باشد. براي همين ممکن است بيمار را در بخش‌هاي خالي ديگر هم بستري کنيم.

اما اين نوع استفاده از جاي خالي حاشيه‌هايي درست مي‌کند. به حادثه دختر دانشجويي اشاره مي‌کنم که به خاطر بستري شدن در بخشي غير از بخش ارتوپدي در معرض خطر قرار گرفته‌بود.

آن داستان فقط يک هوچي بازي بود چرا که دختر در بخش ارتوپدي بستري شد و بهترين خدمات درماني را دريافت کرد. تقصير من چيست که اتوبوس با 50 تن وزن پاي آدم را له مي‌کند.

شما نکته مثبت و منفي بيمارستان خودتان را چه مي‌دانيد؟

حضور هيات علمي برجسته، پرسنل دلسوز و توسعه مراکز تحقيقاتي باعث شده که مردم به اينجا مراجعه کنند اما نکته منفي به فرسودگي ساختمان‌ها برمي‌گردد. همچنين مشکل بيتوته همراهان بيماران و تجهيزات فرسوده جز معضلاتي است که مورد آخر آن در طرح تحول درحال بهبودي است. ما همين الان براي 2 هزارپرسنل و دانشجوي خودمان پارکينگ نداريم. معضل امروز بيمارستان بيشتر از درمان، پارکينگ است. متاسفانه سازمان راهنمايي و رانندگي به ساماندهي خيابان بيمارستان نمي‌پردازد و نگرانيمان اين است که بيماران در اين ترافيک صدمه بينند.

چرا بخش ارتوپدي بيمارستان هنوز بازسازي نشده است؟

بازسازي بخش جراحي، قلب و زنان تمام شده‌است بعد از اين‌ها نوبت به بخش ارتوپد مي‌رسد. قبلا اتاق‌ها هشت تخته بود و هر راهرو يک سرويس بهداشتي داشت اما الان بازسازي شده‌اند و همه اتاق‌ها به سه تخت و سرويس بهداشتي مجزا مجهز شده‌اند.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: