کد خبر: ۸۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 20
شفا آنلاین>سلامت>محققان حوزه سلامت براین باورند كه شیوع بیماری‌های مختلف در جوامع بشری ریشه در مصرف غذاها و خوراكی‌ها دارد.

به گزارش شفا آنلاین، این باور قدیمی که هرچیزی طبیعی‌اش بهتر است، واقعیت دارد، چرا که اگر کمی به گذشته برگردیم، می‌فهمیم که در گذشته هم مواد غذایی ساده و سالم‌تری وجود داشت و هم بیماری‌ها کمتر بود. اگر مرگ و میری هم بود به علت کمبود امکانات و پایین بودن سطح دانش و تکنولوژی بوده است. پس وقتی سخن از غذاهای سالم به میان می‌آید، می‌توانید با خیال راحت از فواید غذاهای ارگانیک که فاقد سموم آفت‌کش‌ها و مواد افزودنی هستند، لذت ببرید.

اما از آنجایی که تولید مواد ارگانیک هزینه بیشتری دارد، کمتر در دسترس هستند، اگرچه در سال‌های اخیر تلاش‌ها برای عرضه محصولات ارگانیک بیشتر شده است، اما هنوز هم بازارها مملو از محصولات اصلاح شده ژنتیکی هستند.

پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه در خصوص موادی که ارگانیک گفته می‌شوند، گفت: غذای ارگانیک یا طبیعی، به غذایی گفته می‌شود که بدون دخالت و مصرف آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیایی و ترکیبات اصلاح‌شده ژنتیکی تولید شده باشد. در واقع کشاورزی ارگانیک، شیوه‌ای از کشاورزی است که در تمام مراحل کاشت تا برداشت، جمع‌آوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی از کود شیمیایی استفاده نمی‌کند. غذای کاملا ارگانیک از مزرعه تا خانه ارگانیک است.

هر محصولی را به عنوان ارگانیک نپذیریم
این متخصص تغذیه در خصوص تفاوت‌های محصولات ارگانیک و اصلاح شده ژنتیکی عنوان کرد: از تفاوت‌های اساسی محصولات ارگانیک و اصلاح شده ژنتیکی شکل ظاهری آنها است که معمولا محصولات اصلاح شده ژنتیکی بزرگتر و به ظاهر با کیفیت‌تر از محصولات ارگانیک و طبیعی هستند، در حالی که میزان ویتامین و املاح موجود در مواد ارگانیک بسیار بیشتر از مواد اصلاح شده ژنتیکی است. مواد غذایی ارگانیک به علت دخالت نداشتن مواد شیمیایی در تولید آنها سالم‌تر از سایر محصولات هستند، چرا که استفاده از مواد شیمیایی موجب برهم خوردن تعادل در مواد مورد نیاز موجود در محصولات می‌گردد.

این بار با صرف هزینه‌ کمتر، سالم‌تر بمانیم!
فرح‌بخش تصریح کرد: افراد و خانواده‌هایی که از محصولات غذایی ارگانیک و طبیعی استفاده می‌کنند، در نهایت هزینه کمتری نسبت به افراد و خانواده‌هایی که از محصولات اصلاح شده ژنتیکی استفاده می‌کنند، می‌پردازند؛ چراکه محصولات غذایی که با روش طبیعی و به آرامی به دست می‌آیند، مانند همه پدیده‌های دیگر زندگی، استحکام، مقاومت و غنای بیشتری دارند، به گونه‌ای که سیبی که با استفاده از روش‌های اصلاح ژنتیکی با سرعت دو برابر روش‌های طبیعی رشد می‌کند، مواد غذایی کمتری دارد.

کشاورز خود را بشناس تا غذای خود را بشناسی
این متخصص تغذیه معتقد است، برای اینکه غذای خود را بشناسید، باید کشاورز خود را بشناسید. برای تولید محصول ارگانیک باید به جای استفاده از کود شیمیایی از کودهای حیوانی استفاده کنیم. نباید از بذرهای اصلاح شده ژنتیکی استفاده شود و طی عملیات کاشت، داشت و برداشت از روش‌های غیرطبیعی مثل سم‌پاشی با سموم شیمیایی بناید استفاده شود، بلکه باید از آفت‌کش‌های طبیعی بهره ببریم. استفاده از مواد شیمیایی برای رسیدگی زودهنگام محصول و یا نگهداری و انبار طولانی‌مدت آنها امکانپذیر نیست. چنین محصولی که تمام اصول ذکر شده در تولید آن رعایت شده باشد را محصول ارگانیک می‌گوییم.

غذاهای ارگانیک به نفع ماست
این صاحب‌نظر عنوان کرد: برای داشتن محصولات حیوانی ارگانیک باید برای تغذیه دام از مواد گیاهی ارگانیک استفاده کنیم. مصرف محصولات ارگانیک باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود. در کشورهای پیشرفته دنیا محصولات ارگانیک با وجود ظاهر نه‌چندان زیبا نسبت به محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی قیمت بالاتری دارند. اما در کشور ما بهای محصولات اصلاح‌ ژنتیکی شده بسیار بالاتر است. این در حالی است که ارزش غذایی محصولات ارگانیک از محصولات اصلاح شده ژنتیکی بسیار بیشتر است.

خیلی از تغییرات در عادات مصرف موادغذایی، تغذیه و حتی نحوه تولید و ... در درازمدت اتفاق می‌افتد. در کشاورزی ارگانیک چون به اکوسیستم احترام گذاشته می‌شود، اثر مخربی بر محیط زیست ندارد. محصولات ارگانیک چون به روش طبیعی تهیه می‌شود و مواد شیمیایی و صنعتی در تولید آنها دخالت ندارند، از لحاظ سلامت غذایی، ارزش و سلامت بالایی دارد، بنابراین برای تضمین سلامتی بهتر است از مواد غذایی طبیعی و ارگانیک استفاده کنیم.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: