کد خبر: ۸۲۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 20
شفا آنلاین>سلامت>گل سرسبد همه دانش‌آموزان و همه فست‌فودها سوسیس و کالباس است که جزو غذاهای زود آماده برای خانواده هاست و خوردن آنها مضراتی را به همراه دارد.
به گزارش شفا آنلاین،یادش بخیر، آن روزهایی كه دلمان لك می‌زد برای رفتن به مدرسه... روزهایی كه تا زنگ تفریح زده می‌شد با اشتیاق به سمت حیاط مدرسه می‌رفتیم و اولین جایی كه سراغش را می‌گرفتیم بوفه مدرسه بود. 

آن وقت‌ها نه مثل حالا كه البته اوضاع و احوال بوفه مدارس بد نیست بوی سوسیس، كالباس و همبرگر طعم‌های آشنایی بود كه دلمان را بدجور قلقلك می‌داد. بوفه مدرسه البته شلوغ ترین مكانی بود كه گاهی برای جلو افتادن از همكلاسی‌مان مجبور به جرزنی‌مان می‌كرد تا مبادا ما جزو نفرات آخر باشیم و ساندویچی كه ساعت‌ها برایش نقشه كشیده‌ایم به دستمان نرسد. 

پفك، چیپس، انواع تنقلات و ساندویچ های سرد از میان وعده هایی پرطرفدار میان دانش آموزان است، در حالی كه امروزه مصرف این مواد خوراكی مضر بیانگر افزایش آمار بالای بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، چاقی، فشارخون بالا و بیماری های قلبی و عروقی است.

گل‌های سرسبد مضر در دست دانش آموزان
شهاب اولیایی متخصص تغذیه و رژیم‌های درمانی با اشاره به اینکه سوسیس و کالباس و غذاهای فست فودی را نباید به دانش‌آموزان بدهیم، می‌گوید: سوسیس و کالباس جزو خانواده غذاهای زودآماده یا فست‌فودها هستند که کلا فست‌فودها یکسری مضرات را به همراه دارند که متاسفانه گل سرسبد همه دانش‌آموزان در زنگ تفریح و همه فست‌فودها به شمار می‌رود.

احاطه غذاهای فست‌فودی بر بدن ممنوع!
شهاب اولیایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، تصریح کرد: فست‌فودها ارزش انرژی‌زایی بالایی دارند و در صورتی که مواد مغذی کمی به بدن می‌رسانند با توجه به اینکه مقادیر زیادی کربوهیدرات و چربی و ادویه‌های خاصی هم دارند، شکل جذابی به خودشان می‌گیرند و به شدت باعث چاقی در بچه‌ها به خصوص در سنین نوجوانی و دانش‌آموزی می‌شوند، این چاقی می‌تواند در اطراف نواحی شکم و پهلوها به وجود آید که خطرناک‌ترین نوع چاقی محسوب می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم‌های درمانی اظهار داشت: 80 درصد از افرادی که به صورت افراطی از این فست‌فودها استفاده می‌کنند، معمولا دارای اضافه وزن زیاد و چاقی هستند که این چاقی ام‌الامراض است و خیلی از بیماری‌ها عبارتند از: سکته‌های قلبی و مغزی، دیابت، کبد چرب، فشار خون و ... از همین چاقی به وجود می‌آیند، بنابراین یکی از عواملی که باعث می‌شود فست‌فودها به عنوان غذاهای بد جلوه کنند، انرژی‌زایی بالا در کنار بی‌خاصیت بودنشان است.

سوسیس و کالباس هایی که چشمک می زننند
وی بیان کرد: مواد سرطان‌زایی که در سوسیس و کالباس وجود دارد، نیتریت‌ها و نیترات‌ها هستند، نیترات سدیم که در سوسیس و کالباس استفاده می‌کنند. بخاطر این است رنگ بهتری به خود بگیرند که وقتی با روغن سرخ می‌شوند، حالت قرمز رنگ می‌شوند که در واقع حالت جذب‌کننده‌ای به این مواد می‌دهد و نیترات سدیم که در سوسیس و کالباس وجود دارد، می‌توانند به یک مواد سرطان‌زا تبدیل شود، نیترات سدیم در بدن به نیتروزآمین تبدیل می‌شود که در مقابل آن نیتریت‌ها در بدن با میوگلوبین ترکیب می‌شوند و ماده‌ای به نام میتروزگلوبین را به وجود می‌آورد که این قضیه یکی از عوامل بروز سرطان معده است.

اولیایی عنوان کرد: حساسیت‌هایی که ممکن است از مصرف سوسیس‌ها و کالباس‌ها در بدن ما به وجود آیند مختلف است که یکی از آنها جهش ژنتیک است که این جهش‌ها می‌تواند ناشی از مصرف سوسیس و کالباس در دوران بارداری مادر باشد و به جنین منتقل می‌شود و دیگری اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی هستند که می‌توانند ناشی از مصرف سوسیس و کالباس در بدن به وجود آید.

طبل توخالی سوسیس و کالباس
این متخصص در این باره اذعان داشت: همانگونه که اشاره کردیم، بچه‌ها مخصوصا دانش‌آموزان نباید از سوسیس و کالباس‌ها و کلا غذاهای فست‌فودی مصرف کنند و حداقل ممکن فقط به عنوان تنوع و هوس و اشتها ماهانه یکبار آن هم از برندهای معتبر و استاندارد استفاده کنند که آسیب‌های ناشی از مصرف سوسیس و کالباس و فست‌فودها به آنها نرسد.

وی بیان کرد: دلیل دیگری که فست‌فودها از جمله کالباس و سوسیس‌ها برای بدن بد هستند، این است که از لحاظ مواد مغذی فقیر هستند، یعنی در کنار انرژی زیادی که این غذاها به بدن می‌رسانند مواد مغذی چندانی ندارند و نمی‌توانند نیازهای ویتامین و مینرالی بدن را تامین کنند، خصوصا برای دانش آموزانی که در سن رشد و مدرسه قرار دارند و چون نیاز بدنشان بیشتر است و باید رشد کنند، به خاطر همین مصرف اینگونه مواد، فست‌فودها و کالباس و سوسیس مواد مغذی مورد نیاز بدنشان را نمی‌رساند، سپس سوءتغذیه می‌گیرند و در مقابل همین‌ها، گرسنگی سلولی یا سیری زیاد هم به وجود می‌آید، یعنی ما هم چاقی داریم و هم گرسنگی سلول، چون چاق هستند سلول‌ها از نظر مواد مغذی که باید به آنها برسد فقیر هستند.

اولیایی ادامه داد: وجود نمک زیاد در این غذاها مخصوص سوسیس و کالباس چون نمک سود می‌شوند، باعث افزایش فشار خون و بیماری‌های ناشی از آن می‌شود.

روی سوسیس و کالباس را کم کنید
شهاب اولیایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه برای این غذاهای فست‌فودی و کالباس‌ها و سوسیس‌ها جایگزین‌های زیادی داریم، خاطرنشان کرد: برای اینگونه مواد غذایی مضر جایگزین‌های مختلفی داریم که عبارتند از: ساندویچ‌های خانگی مثل ساندویچ مرغ، تخم مرغ، نان و پنیر و گردو، نان و پنیر و تخم مرغ، نان و کره و بادام زمینی، انواع و اقسام کتلت‌هایی که در خانه درست می‌کنیم مثل کوکوهای خانگی، الویه خانگی، پیتزای سبزیجات، پیتزای حاوی گوشت و مرغ که به غیر از سوسیس و کالباس هستند و همه اینها می‌توانند جایگزین خوبی باشند.

می‌توانیم به این اشاره کنیم که با تهیه سوسیس و کالباس خانگی، هرچند ممکن است ظاهرش و طعم آن شبیه سوسیس‌های صنعتی نباشد، ولی می‌توانیم فرزندان و دانش‌آموزانمان را از غذاهای فست‌فودی بالاخص سوسیس، ها، کالباس‌ها دور کنیم، چون مادر خانواده به موادی که داخل آن استفاده می‌کند آگاهی دارد، در نتیجه مصرف فست‌فودها خصوصا کالباس و سوسیس‌ها تهدیدکننده شدید سلامتی خصوصا فرزندان ما هستند، قدر سلامتی خود را بدانیم.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: