کد خبر: ۸۲۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 23
شفاآنلاین:اجتماعی>رئیس سازمان حج و زیارت گفت : در فاجعه منا شاهد بودیم که ۲۵ هزار زائر در ۳۰۰ متر و در خیابان با عرض ۱۵ متری محبوس شدند .
به گزارش شفاآنلاین: سعید  اوحدی افزود : به دلیل شرایط حج امسال 90 درصد عوامل ستادی حج تمتع  94 مُحرم نشدند و خود بنده  و آقای محمدی که مسئول عملیات تمتع  94 بود  هم مُحرم نشدیم و  روز بروز فاجعه منا در آنجا بودیم .

وی گفت : غیر از حادثه  مسجد الحرام  روال عملیات تمتع بسیار خوب بود  و ما مراسم روز عرفه را بسیار خوب  برگزار کردیدم و  دعاهای کمیل در مدینه منوره  هم  با نظم بسیار خوبی  برگزار شد و اصلا فکر نمی کردیم  چنین فاجعه ای در منا رخ دهد .

رئیس سازمان  حج و زیارت  با اشاره به اینکه  عمده مشکل ایجاد شده  در فاجعه منا به سبب مسدود کردن خیابان  بود  گفت : خود سعودی ها نیز تایید می کنند که در مقاطعی  مسیر را بسته اند و وقتی از آنها علت را می پرسیم می گویند در حال بررسی هستیم .

وی گفت : در خیابان 204 که این فاجعه رخ داد هیچ استانداردی وجودنداشت و در همه مسیرها پنکه های بزرگی بود  که در این خیابان  خبری از آن پنکه ها نبود .

اوحدی گفت : دو طرف خیابان  204 چادرهای حجاج آفریقایی ، مراکشی و  مصری برپا شده بود و برای اینکه  زائران کشورها داخل این چادرها نشوند دو طرف مسیر را  با نرده های آهنی به ارتفاع 3 متر پوشانده بودند .

وی افزود : هیچ راه فراری در زمان بحران  در این خیابان نبود در حالیکه  در مسیرهای سوق العرب و جوهره حداقل  6 یا هفت راه  دسترسی خروجی در مواقع اضطراری وجود دارد اما زائران ما  به پلیس عربستان اعتماد کردند و وارد  خیابان  204 شدند که این فاجعه رخ داد .

رئیس سازمان حج وزیارت گفت : پلیس عربستان  آنطور که خودش اقرار می کند مسیر  تقاطع خیابانهای 203 و 204 را بست .

وی افزود : سعودی ها خودشان هم اعلام کردند که در دو مکان مختلف در این مسیر دو ماشین بزرگ پلیس پارک شده بود که همین موضوع نیز در بروز این فاجعه  اثر داشت .

اوحدی گفت : از چادرهای اطراف خیابان  204 بطری های آب به سمت حجاج پرتاب می شد و همین تجمع  حجاج برای گرفتن  آب هم  علت دیگری در وقوع این فاجعه بود .

وی افزود: خیلی ها  ایستاده جان دادند  و تلخ ترین شرایط ما آن زمانی بود که همکاران ما اعلام می کردند جمعیتی که  ایستاده جان باخته بودند  روی زمین  سقوط کردند .

اوحدی با اشاره به صبر و نجابت حجاج ایرانی به  چندین خاطره از حجاج کرد و یزدی اشاره کرد و گفت: بازماندگان  حجاج که در مکه با آنها دیدار می کردیم کوهی از صبر بودند.

آخرین آمار جان باختگان فاجعه منا: ۷۴۰۰ نفر

رئیس سازمان حج و زیارت  گفت : آنطور که وزارت بهداشت عربستان اعلام کرد ۷۴۰۰ حاجی در فاجعه منا جان باخته اند .سعید اوحدی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما افزود : طبق توافقی که میان ما  و طرف سعودی شده است در خصوص انتقال پیکر جان باختگان  کشورمان که در عربستان دفن شده اند براساس خواست بازماندگان آنها  عمل خواهیم کرد .

وی اضافه کرد: متاسفانه طرف عربستانی در روزهای نخست فاجعه منا به تجربیات تیم پزشکی ما هیچ اعتقادی نداشت و  ساعت 5 عصر روز حادثه  فضا را امنیتی کردند  و تا ساعت یک بامداد هنوز اجساد  منتقل نشده بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه  تیمی از کارشناسان پزشکی قانونی برای شناسایی جان باختگان دفن شده  به عربستان  اعزام می شوند در خصوص سرنوشت  36 زائر مفقود ما گفت : تنها کشوری که  در این خصوص مطالبه  می کرد جمهوری اسلامی ایران است و وقتی کشورهای دیگر  مطلع شدند که توانسته ایم  این قدر اجساد را تحویل بگیریم  آنها  هم   مطالبه گر شدند .

اوحدی گفت : هم اکنون دو گروه مشغول تفحص در سردخانه ها هستند .وی افزود : تا این لحظه  بر اساس مستندات  موثق بیش از 6 هزار زائر را عربستان دفن کرده است که  حدود 5 هزار و 700 نفر در مقبره الشهدا و حدود 700 نفر در شرق عرفات  دفن شده اند .

رئیس سازمان حج و زیارت  گفت : آنها اعلام کردند که به دلیل  حکم حکومتی و پیشگیری از انتشار میکروب ها  29 نفر از حجاج کشور ما را نیز بدون مجوز دفن کرده اند .اوحدی افزود : شرایط سردخانه عربستان  بسیار نامطلوب بود بطوری که  از فاصله 500 متری آن امکان تنفس نبود.وی افزود  : یکی از توافقات  ما این بود که  پیکری از عزیزان ایرانی دفن نشود .وی گفت : اسامی 12 تن از حجاج ما را اعلام کرده اند و ما منتظریم دی ان ای  بدست  آنها برسد و براساس کشف محل دفن ، قطعاً پیکرها  را بر اساس خواست خانواده های آنها به کشور باز خواهیم گرداند. اوحدی افزود : ما در خصوص 36 زائر مفقودی مان به جد پیگیریم و عربستان باید پاسخگو باشد  و در این خصوص ما با مسئولان  حج و بعثه  کشورهای دیگر ارتباط خواهیم داشت .

وی گفت : رئیس بعثه  کشور نیجریه  با دوستان تفحص ما  مشورت می کند و کشورهای آفریقایی بیش از 1200 کشته داده اند .اوحدی افزود : پیگیری های ما موجب شد که  کشور اندونزی هم مطالباتش افزایش یابد بطوری که سه روز پس از این حادثه اعلام  کردند  که اندونزی  فقط دو کشته  داده است اما تا امروز 252 کشته  و بیش از 100 مفقود از حجاج اندونزی  گزارش شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت : بطور قطع عربستان در این قضیه  مقصر بوده است و پلیس  راه را بست  زیرا 421 کاروان ما که در مسیر  سوق العرب حرکت کردند  سالم برگشتند وهیچ مشکلی در آن مسیر نبود .اوحدی افزود : به طور قطع دستگاه دیپلماسی کشور را درپیگیری  موارد همراهی خواهیم کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: