کد خبر: ۸۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 20
شفا آنلاین>سلامت>نتايج تحقيقات جديد دانشمندان نروژي نشان مي‌دهد، تجويز آسپيرين پس از تشخيص سرطان کولورکتال به‌طور مستقل با بهبود و ارتقاي ميزان بقاي کلي و مختص سرطان همراه است.
به گزارش شفا آنلاین،نتايج اين تحقيق در نشست ساليانه جامعه آمريکايي انکولوژي باليني 2015 ارائه شد.براساس اين نتايج، شواهد جديدي از مطالعات مشاهده‌اي، تجربي و کارآزمايي‌هاي باليني به دست آمده که نشان مي‌دهند، آسپيرين در پيشگيري اوليه ميزان بروز و مورتاليتي ناشي از سرطان کولورکتال را، زماني که قبل از تشخيص مصرف مي‌شده، کاهش مي‌دهد.

البته تجويز آسپيرين به‌عنوان پيشگيري اوليه به دليل خطر خونريزي مغزي و گوارشي زير سوال است، اما استفاده از آن به‌عنوان پيشگيري ثانويه ارزيابي خطر/منفعت متفاوتي دارد، بنابراين در اين بررسي استفاده از آسپيرين پس از تشخيص سرطان کولورکتال مورد بررسي قرار گرفته است. محققان در اين مطالعه، داده‌هاي بيماراني را که در فاصله سال‌هاي 2004 تا 2011 مبتلا به سرطان کولورکتال شده بودند، با داده‌هاي استفاده از آسپيرين درNorwegian Prescription Database مرتبط کرده و مورد بررسي قرار دادند. آنها استفاده از آسپيرين را به صورت دريافت آن براي مدت بيش از 6 ماه پس از تشخيص تعريف کردند.

 در اين مطالعه بيش از 25 هزار بيمار مبتلا به سرطان کولورکتال ارزيابي شدند که بيش از 6 هزار نفر پس از تشخيص بيماري، آسپيرين مصرف کرده بودند. بيش از 19 هزار بيمار نيز مصرف کننده آسپيرين نبودند. گروه مصرف کننده آسپيرين، گروه مسن‌تر و شکننده‌تري بودند و بيشتر احتمال داشت که از داروهاي مخدوش‌گر بالقوه مانند متفورمين، استاتين‌ها يا مهارکننده‌هاي ACE استفاده کرده باشند.

ميانه دوره پيگيري بيماران، 2/2 سال بود که در اين مدت، 2/34 درصد از بيماران مصرف کننده آسپيرين فوت کردند (2/19 درصد از اين مرگ‌ها ناشي از سرطان کولورکتال بود). از بيماران مبتلا به سرطان کولورکتال که آسپيرين مصرف نکرده بودند، 9/38 درصد فوت کردند که 5/33 درصد از اين مرگ‌ها اختصاصا ناشي از سرطان کولورکتال بود.

در آناليزهاي چندمتغيره و پس از تعديل عواملي مانند سن، جنس و مرحله تومور، محققان دريافتند که مصرف آسپيرين، باعث کاهش مرگ و مير ناشي از اين نوع سرطان تا 25 درصد و کاهش مرگ و مير کلي بيماران تا 14 درصد شده است که در مقايسه با گروه غيرمصرف کننده آسپيرين، اختلاف معني‌دار و قابل توجهي است.
Cancer Network
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: