کد خبر: ۸۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 19
مدیران حوزه سلامت بررسی کردند؛
شفاآنلاین:سلامت>موضوع «تجمیع بیمه ها»، از سال ها قبل به عنوان یک چالش بین وزارتخانه های بهداشت و رفاه، مطرح بوده است. اما، انتظار می رفت این مسئله در دولت یازدهم، یکبار برای همیشه حل و فصل شود.
به گزارش شفاآنلاین : شب گذشته در برنامه برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر، موضوع تجمیع بیمه ها با حضور دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، احمد میدری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و...، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دولت ناگزیر به تجمیع بیمه هاست

در ابتدا دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، با بیان این مطلب که دولت ناگزیر به تجمیع بیمه ها و یکسان سازی منابع مالی است، اظهارداشت: در حال حاضر ۸۳ درصد از منابع مالی بیمارستان ها از طریق بیمه ها تامین می شود که ۶۸ درصد این رقم صرف منابع انسانی می گردد.

سخنگوی وزارت بهداشت به مطالبات مراکز درمانی از بیمه ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر فقط ۶ درصد مطالبات حاصل شده و هنوز ۱۳ درصد مطالبات از سال ۹۳ باقی مانده است.

حریرچی با اشاره به موضوع تجمیع بیمه ها، تاکید کرد: تجمیع بیمه ها حیات طرح نظام سلامت را تهدید نمی کند.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان این مطلب که در موضوع تجمیع بیمه ها حمایت های مجلس و رئیس جمهوری را داشته ایم، تاکید کرد: در حال حاضر گزینه ای به جز ادامه اجرای طرح تحول نظام سلامت را نداریم.

تجمیع بیمه ها مشکلی را حل نمی کند

در ادامه احمد میدری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر افراد حق بیمه های متفاوتی پرداخت می کنند، گفت: اگر سطح درمان را بالا نبریم به کارگران ظلم کرده ایم، باید به دنبال تجمیع منابع با حفظ حقوق کارگران باشیم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، دولت بودجه کافی ندارد زیرا درآمدهای دولت به علت کاهش قیمت نفت پایین آمده است.

میدری افزود: تجمیع بیمه ها مشکلی را حل نمی کند، باید به دنبال راهکار بلندمدت تری باشیم.

وی گفت: بهتر است به وضع شهرستانی هایی بپردازیم که از بیمارستان های تأمین اجتماعی دور هستند و مجبورند بیماران خود را به بیمارستان های دولتی یا خصوصی ببرند، پس حق بیمه ای که می پردازند به دردشان نمی خورد.

دولت به کارگران سرانه درمان نمی دهد

همچنین علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس که به صورت تلفنی در این بحث شرکت کرده بود، گفت: آنچه امروز پذیرفته ایم سیاست گذاری واحدی ندارد زیرا سالهاست که دولت برای کارگران سرانه درمانی پرداخت نمی کند.

وی ادامه داد: ۹ درصد از دریافتی کارگران به درمان تخصیص دارد، پس روا نیست که این قشر از حقی برخوردار نباشند.

حریرچی گفت: ما همه خدمتگزار مردم هستیم و ادعا می کنیم متولی سلامتیم، کارگران ما می توانند بیشتر بهره مند باشند.

میدری نیز افزود: برای یکسان سازی بیمه و تجمیع منابع مالی، حدود یک سال است که تلاش های فراوانی صورت گرفته است.

حریرچی گفت: اگر سیاست های ابلاغی نظام سلامت اجرایی شود می توان پیش بینی کرد تا ۱۰ سال آینده مشکلی پیش نخواهد آمد زیرا با نظارت مؤثر بر تولید و اجرای دقیق بسته های سلامت و حذف هزینه های اضافه می توانیم در راستای بهره مندی بیشتر کارگران از طرح نظام سلامت قدم برداریم.

میدری گفت: تجمیع منابع مالی با ایجاد رقابت بیمه ها در تضاد است، پس باید نظارت بر رقابت میان بیمه ها را تقویت کرد.

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم در این برنامه گفت: رقابت زمانی پیش می آید که بیمه های تکمیلی هم بازی داده شوند و اجازه داده شود که آنها هم عرض اندام کنند.

حریرچی گفت: در اساسنامه بیمه سلامت ایران پیش بینی شده که حفظ حقوق بیمه شدگان و ایجاد رقابت و افزایش ارائه خدمات بیمه ها مورد نظارت قرار گیرد، تفسیر رقابت هم قبلاً صورت گرفته.

محجوب در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: برداشت آقای حریرچی از تفسیر رقابت را قبول ندارم زیرا برداشت ایشان مغایر با مفاد اساسنامه نظام سلامت است.

حریرچی گفت: وقتی که نیت قانون گذار بر اصل کلی یعنی ادغام بیمه ها باشد رقابت در حاشیه قرار می گیرد.

میدری با بیان اینکه سیستم ردیابی هزینه ها در کشور فلج است، گفت: ما هنوز نمی توانیم از ورود داروهای غیرمجاز به کشور جلوگیری کنیم پس چطور می خواهیم حافظ منافع مردم باشیم.

حریرچی در ادامه گفت: واقعیت این است که در حال حاضر ۲۳ میلیون روستایی، ۱۰ میلیون نفر تازه بیمه شده، ۷ میلیون نفر کارمند و ۷ میلیون نفر از خانواده نیروهای مسلح داریم اما من نمی فهمم چطور تأمین اجتماعی ۴۲ میلیون نفر بیمه شده دارد، گویا گاهی آمارها اشتباه است.

وی افزود: هیچ سالی بیش از ۵/۵ درصد از درآمدهای بیمه ای از سود پرداخت به بانک ها بیشتر نبوده و با این حال باز هم درآمدهای حاصله از بیمه، سرمایه گذاری شده و هدر نرفته است.

حریرچی ادامه داد: باید بسته های خدماتی کارگران افزایش یابد، این وظیفه است و نه خدمت، تجمیع بیمه ها و یکی کردن منابع مالی باید صورت پذیرد.

شهریاری گفت: در حال حاضر بسیاری از پزشکان و مراکز درمانی به خاطر نبود منابع مالی از اجرای طرح نظام سلامت سر باز می زنند زیرا از حیث مالی برای آنها نمی ارزد، پس چطور می توانیم در این شرایط دم از ادامه اجرای طرح نظام سلامت بزنیم.

میدری در پایان گفت: بانک رفاه کارگران داوطلب شده تا منابع مالی بیمه ها را به منظور کاهش نوسانات مالی میان صندوق های بیمه گر تقسیم و از بروز حوادث غیرمترقبه و ایجاد بدهی های مالی جلوگیری کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: