کد خبر: ۸۲۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۰۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 21
شفا آنلاین>سلامت>محققان در بررسي‌هاي خود که نتايج آن را در نشريه نورولوژي منتشر کردند، به اين نتيجه رسيدند که پيشخدمت‌ها و کمک‌پرستاران در مقايسه با سرايداران و يا معلمان، بيشتر در معرض خطر سکته مغزي قرار دارند.
به گزارش شفا آنلاین،مطالعات قبلي که به بيش از 2 دهه قبل باز مي‌گردند، نشان داده‌اند که مشاغل پراسترس و با فشار کاري بالا خطر بيماري قلبي‌عروقي را بيشتر مي‌کنند و اين مساله بستگي به کلاس اجتماعي فرد هم ندارد. اما اثر فشار کار بر استروک نامشخص باقي مانده بود.

به هيمن دليل، محققان چيني مطالعات قبلي را که به ارتباط استرس شغلي و استروک پرداخته بودند، بررسي کردند. آنها مشاغل مختلف را براساس ميزان کنترلي که کارمندان بر شغلشان دارند، اينکه چقدر سخت کار مي‌کنند يا فشارهاي رواني شغل تا چه حد شديد است، به4گروه تقسيم کردند.

در اين مطالعه، تعداد ساعت‌هاي کاري و کار فيزيکي افراد در نظر گرفته نشدند. در نهايت، 4 گروه شغلي به ترتيب زير تعريف شدند:

? مشاغل منفعل: فشار رواني کم و کنترل کم، مانند سرايداري، معدن‌کاران و ديگر کارگراني که کار فيزيک انجام مي‌دهند.

v مشاغل با استرس کم: فشار رواني کم و کنترل بالا، مانند دانشمندان علوم طبيعي و معماران

v مشاغل با استرس بالا: فشار رواني بالا و کنترل کم، مشاغل خدمات صنعتي، مانند پيشخدمت‌ها و کمک‌پرستاران

v مشاغل فعال: فشار رواني بالا و کنترل بالا، مانند پزشکان، معلمان و مهندسان.

اين تيم تحقيقاتي تمامي مطالعات در دسترس را در زمينه خطر استروک و فشار کاري بررسي کردند. نتايج نهايي حاکي از آن بودند که مشاغل پراسترس، خطر هر نوع استروک را 22 درصد بيشتر کرده و احتمال استروک ايسکميک را در مقايسه با مشاغل با استرس کم، 58 درصد افزايش مي‌دهد. زناني که در مشاغل با استرس بالا مشغول هستند، با 33 درصد خطر بيشتر استروک، در مقايسه با زناني که شغل کم استرس دارند، مواجه هستند. افرادي که در گروه مشاغل منفعل يا فعال قرار داشتند، با افزايش خطر استروک مواجه نبودند.

محاسبه محققان مي‌گويد 4/4 درصد از خط استروک مرتبط با مشاغل پراسترس است. اين ميزان در زنان به 5/6 درصد مي‌رسد.

محققان پيشنهاد مي‌کنند، شايد مشاغل با استرس بالا منجر به بروز رفتارهاي کمتر سالم، مانند عادات بد غذايي، سيگار کشيدن و ورزش نکردن شود.Medical News Today

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: