کد خبر: ۸۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 21
شفاآنلاین:اجتماعی>سلامت>معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاكید بر نقش زنان و سلامت آنها در محیط كار برای دست یافتن به اهداف توسعه در كشور تاكید كرد : اتخاذ تدابیر لازم برای ارتقاء سلامت زنان شاغل باید محور برنامه ششم توسعه باشد.
به گزارش شفاآنلاینشهین دخت مولاوردی با ارسال پیامی به دومین همایش ملی ارتقاء سلامت زنان در محیط كار كه در مركز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد ،شعار سال جاری این همایش را «زن ، قلب خانواده است»، عنوان و تصریح کرد: ایجاد توازن میان كار و زندگی زنان، ارائه بسته جامع حمایتی از زنان شاغل و نیز آموزش برنامه‌های پایش و خودمراقبتی از جمله مواردی است كه باید در برنامه ششم توسعه مورد تاكید قرار گیرد.

وی گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با حمایت از حقوق انسانی، اجتماعی و فرهنگی همه افراد، اعم از زن و مرد، سلامت افراد را یك حق اساسی دانسته و تامین نیازهای سلامت آنها را تكلیف اصلی دولت شمرده است.

مولاوردی با بیان اینكه امروزه سلامت تنها به نبود بیماری و معلولیت اطلاق نمی‌شود ،خاطرنشان كرد: سلامت عبارت است از رفاه كامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و حق سلامت زنان به معنای برخورداری از سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی با توجه به ویژگی‌های آنان در مراحل مختلف زندگی است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به یافته‌های علمی جدید درباره سلامت زنان و نظام‌های سلامت خاطرنشان كرد: این یافته‌ها در رویكردهای ادغام یافته سلامت در طی دوره‌های زندگی تاكید دارد و آن را نكته‌ای كلیدی و با اهمیت در برنامه‌های پژوهشی و برنامه‌ریزی به شمار می‌آورند.

وی ادامه داد: در چنین رویكردی ابعاد فیزیكی، روانی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی زندگی زنان با در نظر گرفتن نقش‌های چندگانه فردی، اجتماعی و خانوادگی آنان مدنظر قرار می‌گیرد.

مولاوردی در ادامه عنوان كرد: همچنین امروزه اشتغال برای بسیاری از زنان یك انتخاب نیست بلكه اجباری برای تأمین زندگی خود یا یكی از اعضای خانواده است معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: طیف متنوعی از عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، سازمانی و نیز عوامل بیولوژیكی، فیزیكی شیمیایی، سبك زندگی و سواد سلامتی در سلامت زنان در محیط كار، شامل منزل و محیط‌های رسمی كار تأثیر می‌گذارد.

وی از جمله مهمترین این عوامل را عامل فرهنگی عنوان كرد و گفت: این عامل علاوه بر عوامل زیستی، زنان را در محیط‌های كاری آسیب‌پذیرتر از مردان می‌كند.

مولاوردی با اشاره به تعریف نادرست حقوق و نقش‌های زن و مرد در خانه و اجتماع و نیز توزیع ناعادلانه منابع و فرصت‌ها در محیط‌های كاری ، ریشه این موارد را در شرایط فرهنگی و ساختاری دانست و اظهار كرد: این موارد نگرش نامناسب مردان و زنان به نقش، جایگاه و حقوق خود و جنس دیگر در محیط كار را تولید كرده و تداوم می‌بخشد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینكه تجارب و شواهد علمی بیانگر این است كه در برخی محیط‌های كاری تبعیض بین زن و مرد در نظام پرداخت، دسترسی به منابع و فرصت‌های شغلی، تسهیلات رفاهی و پیشرفت‌های شغلی، متفاوت است اذعان كرد: همچنین ایفای نقش در سطوح تصمیم‌گیری، مدیریتی و ارزشیابی از جمله واقعیت‌هایی است كه نه تنها بر رضایت شغلی و سلامت روانی زنان در محیط كار اثرگذاشته بلكه منجر به بازتولید یا تداوم بسترهای نامناسب فرهنگی و قانونی، ساختاری و سازمانی برای ارتقاء سلامت زنان در محیط‌های كاری می‌شود.

وی تأكید کرد: اگر ارتقاء سلامت را فرآیند توانمندسازی افراد جهت افزایش سلامت خود و بهبود آن بدانیم افزایش آگاهی جامعه و خانواده از دانش و نیازهای سلامت زنان امری مهم است .

مولاوردی افزود: همچنین آگاهی جامعه با سلامت زنان در دستیابی به اهداف توسعه نیز اثرگذار است. لذا تقویت نقش محوری زنان در تامین سلامت خود، خانواده و جامعه و افزایش مشاركت آنان در سطوح مختلف تصمیم‌گیری و اجرا می‌تواند این فرآیند را تصریح كند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تاكید براینكه سلامت محور توسعه است ، خاطرنشان كرد: از سوی دیگر زنان سالم محور خانواده و نسل سالم هستند و زنان شاغل بخش مهمی از سرمایه انسانی و نیروی كار كشور محسوب می‌شوندبنابراین اتخاذ تدابیر مناسب جهت ارتقاء سلامت آنان باید محور برنامه‌های توسعه از جمله برنامه ششم توسعه باشد.

وی افزود: تلاش در ایجاد توازن میان كار و زندگی زنان و ارائه بسته جامع حمایتی از زنان شاغل و نیز آموزش برنامه‌های پایش و خودمراقبتی از جمله برنامه‌هایی است كه باید در فرآیند تصمیم‌گیری‌های كلان به آن توجه كرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینكه تقویت نقش و جایگاه دفاتر مشاوران امور زنان و خانواده در حساس‌سازی مسئولان نسبت به لزوم توجه عملی به سلامت زنان در محیط كار مؤثر است، عنوان كرد: همچنین این دفاتر نقش بسزایی در جلب حمایت‌های لازم جهت اعمال تغییرات قانونی و ساختاری به عنوان حلقه واسط بین حوزه زنان، خانواده و نظام سلامت و نیز جلب حمایت همه‌جانبه سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های موثر بر امر سلامت زنان دارند كه این اقدامات نقش مؤثری در حفظ و ارتقاء سلامت زنان در محیط‌های كار دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: