کد خبر: ۸۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 20
شفا آنلاین>سلامت>آنتي‌اکسيدان‌ها ممکن است حفاظت از اين سلول‌هاي خطرناک را تقويت کنند. محققان در اين مطالعه دريافتند که سطح‌هاي بالاتر از گلوتاتيون، آنتي‌اکسيداني که بوسيله بدن ساخته مي‌شود، درون سلول‌هاي تومورال متاستاتيک در موش‌هايي که با آنتي‌اکسيدان‌‌ها درمان شده بودند، در مقايسه با درمان نشده‌ها، وجود دارد.

به گزارش شفا آنلاین،موش‌هاي درمان شده، همچنين نسبت بالاتري را از گلوتاتيون به گلوتاتيون دي‌سولفايد (پس از آنکه گلوتاتيون راديکال‌هاي آزاد را بي‌اثر مي‌کند، به گلوتاتيون دي‌سولفايد تبديل مي‌شود) نشان مي‌دادند. اين يافته‌ها پيشنهاد مي‌کنند، زماني که به بدن آنتي‌اکسيدان اضافي داده شود، سلول‌هاي تومورال آنتي‌اکسيدان بيشتري نسبت به سلول‌هاي طبيعي در خود نگه مي‌دارند.

اين ايده در کارآزمايي ديگري هم تائيد شده است. در کارآزمايي مورد نظر نشان داده شد بعضي ژن‌ها که رشد سرطان را هدايت و راهبري مي‌کنند، ديگر ژن‌هايي را روشن و فعال مي‌کنند که آنتي‌اکسيدان‌هاي طبيعي را مي‌سازند. اين مواد ممکن است به روش‌هاي ديگري هم به سلول‌هاي سرطاني کمک کنند.

 مطالعه قبلي پيشنهاد کرده که گلوتاتيون فعاليت پروتئيني به نام RhoA را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين پروتئين به سلول‌ها کمک مي‌کند تا به قسمت‌هاي مختلف بدن گسترش پيدا کنند. به عبارت ديگر، اگر شما بخواهيد پروتئيني را انتخاب کنيد که در مهاجرت سلولي موثر و درگير است، RhoA همان است. محققان اين مطالعه تائيد کردند که گلوتاتيون اضافي در موش‌هاي درمان شده باعث مي‌شود سطح پروتئين RhoA در تومورهاي متاستاتيک آنها افزايش پيدا کند.

 در مطالعه سرطان ريه سال 2014، همين محققان نشان دادند مکمل‌هاي آنتي‌اکسيدان باعث مي‌شوند سلول‌هاي تومور ريه، فعاليت ژن شناخته شده ساپرس کننده سرطان را تحت عنوان p53 خاموش کنند. به نظر مي‌رسد همين عدم فعاليت p53 باعث متاستاز تومور مي‌شود. مطالعه ديگري نيز نشان داده، زماني که سلول‌هاي سرطاني زنده مانده پستان از ماتريکس خارج سلولي (شبکه پروتئيني اطراف سلول) جدا مي‌شوند، آنتي‌اکسيدان‌ها به مهاجرت آنها کمک مي‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: