کد خبر: ۸۲۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 20
شفا آنلاین>سلامت>محققان از سراسر دنيا در چين، بريتانيا و آمريکا همديگر را ملاقات کردند تا درباره اميدها و خطرات ويرايش ژنوم جنين انسان با هم به بحث و تبادل نظر بپردازند: آيا اجازه انجام اين کار داده مي‌شود و اگر اينگونه باشد، تحت چه شرايطي؟
به گزارش شفا آنلاین،اين کنفرانس‌ها با انفجاري از علاقه و توجه دانشمندان و محققان به تکنولوژي قدرتمند CRISPR/Cas9 که سهولت و دقت بي‌سابقه‌اي را براي مهندسي ژنتيک به ارمغان آورده‌، همراه بوده است.

 اين ابزار و موارد مشابه آن، مي‌تواند براي دستکاري DNA جنين در ظرف آزمايشگاه براي يادگيري بيشتر در مورد مراحل ابتدايي رشد و نمو انسان استفاده شوند. در تئوري، ويرايش ژنوم باعث ثابت شدن موتاسيون‌هاي مسوول بروز بيماري‌هاي ارثي انسان خواهد شد.

اگر اين کار در جنين انجام شود، مي‌توان از بروز بيماري‌هايي که بين نسل‌ها منتقل مي‌شوند، پيشگيري کرد. اين چشم‌انداز باعث شده نگراني‌هاي گسترده‌اي بروز کند و بحث‌هاي فراواني ميان دانشمندان، متخصصان علم اخلاق و بيماران درگيرد.

نگراني‌ها و ترس‌ها از آنجا سرچشمه مي‌گيرد که اگر ويرايش ژنوم در کلينيک براي دفع بيماري‌ها تائيد شود، به ناچار براي القا، تقويت يا حذف صفات براي مقاصد غيرپزشکي نيز استفاده خواهند شد. دانشمندان علم اخلاق نگران هستند که عدم برابري در دسترسي به اينگونه روش‌ها باعث بروز فاصله طبقاتي ژنتيکي مي‌شود.

از سوي ديگر، تغييرات هدفمندي که روي ژنوم يک جنين انجام مي‌شود، از طريق اسپرم يا تخمک، به نسل‌هاي بعدي نيز منتقل شده و اين ترس ايجاد مي‌شود که ويرايش ژنوم، عواقب پايدار و ناخواسته‌اي ايجاد کند.

علاوه بر تمامي اين نگراني‌ها، قوانين و مقرراتي که در بسياري از کشورها وجود دارد، همگام با پيشرفت علم، به روز نمي‌شوند.

نشريه Nature سعي کرده با پرس وجو از کارشناسان و سازمان‌هاي دولتي 12 کشور که در اين زمينه فعال هستند و پس‌زمينه‌هاي خوبي در تحقيقات بيولوژيکي دارند، يک تصوير لحظه‌اي از چشم‌‌انداز قانوني اين موضوع ثبت کند.

پاسخ‌دهندگان طيف وسيعي را از رويکردها نشان دادند. در بعضي کشورها، آزمايش با جنين انسان، در هر شرايطي و با هر ابزاري، موانع قانوني دارد و عملي مجرمانه محسوب مي‌شود، در حالي که در بعضي ديگر، تقريبا هر گونه آزمايش و عملي قابل انجام است و اجازه آن صادر شده است. حال بايد منتظر ماند تا دانشمندان و متخصصان علم اخلاق به يک نتيجه واحد برسند و پس از آن بايد ديد نخستين نوزادي که از غربال اين تکنيک مي‌گذرد، در کدام گوشه اين دنيا متولد خواهد شد.Medical Xpress



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: